Jump to content

Spørsmål om batterilader


aulrik

Recommended Posts

Muligvis et veldig banalt spørsmål men jeg er helt grønn på dette.

 

Jeg skal kjøpe meg en batterilader for lading av startbatteri (70Ah) + et forbruksbatteri (105Ah). Jeg har sett på en 12V lader som gir 12Amp og med to utganger (Quick SBC 140).

 

- Vil 12Amp være tilstrekelig for lading av mine 2 batterier

- Vil en slik lader lade på begge utgangene samtidig? I så fall med 12 eller 6Amp på hver utgang?

 

Takker for hjelpen.

Link to post

Hei Aulrik!

 

Hvis batteriladeren kan spytte ut 12A er det bra! Tviler på at du kan bruke begge utgangene samtidig. Den ene utgangen er en slags hurtiglading tror jeg. :nonod:

 

Hvis du på død og liv må lade begge samtidig så må du sammenkoble batteriene å lade dem som det skulle vært et batteri.Jeg ville ladet opp et batteri om gangen. Skal du bruke det som landstrøm eller er det vedlikehold av batteriene før du skal putte dem i båten?

Link to post

Hei Tormod. Takker for nyttig svar.

 

Jeg skal bruke laderen for lading av batteriene fra landstrøm.

 

Jeg trenger absolutt ikke å lade begge batteriene samtidig, skjønte bare ikke helt det med 2 kanaler :-).

 

Hvis jeg forstår deg rett så kopler jeg 1 batteri på hver av utgangene. Vil laderen da selv styre ladingen og svitsje kanal slik at når batteriet på den ene kanal er full oppladet så begynner den å lade det andre batteriet.

Link to post

Denne laderen har så vidt jeg kan se ikke 2 utganger. Nå trenger du jo heller ikke 2 utganger for å lade 2 batteribanker samtidig. Snakker vi om samme laderen er SBC140 på 14A.

 

Om du har 12 eller 14 eller 6A spiller kun en rolle for hvor lang tid det tar å lade batteribankene dine.

 

Nå er det gjerne slik at har man 2 banker, så brukes ofte startbatteriet såpass lite at dynamoen greier å holde dette oppladet uten landstrømslader. Veldig mange lader derfor kun forbruksbanken, kanskje med en og annen topping av startbanken hvis situasjonen skulle tilsi at det er nødvendig.

 

Lotus

Link to post

Bilde

Denne er fra Seatronic. Nå er den på 13A og har 3 utganger.

 

På linken ubder er den på 14A og har en utgang.

http://www.seamarknunn.co.uk/catalog/items...ms/item1430.htm

 

Ville nok sett på en annen lader.

Denne har ikke temperaturkompensjon.

Den har for lav ladespenning. (14,1 normal og 14,4 gel)

Flere utganger kan bare være flere skrueklemmer.

Hadde utgangene vært uavhengig av hverandre, hadde produsenten antagelig fremhevet det.

 

Mascot/Sleipner har en 10A med temperaturkompensering.

http://www.mascot.no/pdf/9740.pdf

Koster ca. 1.700 inkl mva.

Titt også på Mobitronic.

 

Lotus

Link to post

Mascot/Sleipner har en 10A med temperaturkompensering.

http://www.mascot.no/pdf/9740.pdf

Koster ca. 1.700 inkl mva.

Titt også på Mobitronic.

 

Lotus

Ser at  laderen ovenfor har 13.7 og 14.7 V lading. Min CTEK lader har 13.6V vedlikehold, 14.4V, 14.7V + boost.

I bruksanvisningen til CTEK står det anbefalt lading med 14.7V under minus 5 grader ved blybatterier. Ved høyere temp. 14.4V. Gel batterier lades med 14.7V.

Jeg tror at vanlige blybatterier ikke skades ved lading med 14.7V, men man får større avgassing og event. vanntap hvis ikke batteriet er helt lukket. Stemmer dette??

Har stort sett laderen på 14.4 V, men lurer på hvis jeg ligger i havn en kort stund med kjøleboks etc. gående for fullt og sette laderen til 14.7V for å få mest mulig opplading av batteriene??

Link to post

Ladespenningen er i begynnelsen ikke særlig kritisk på en landstrømslader på 10-20A. Med litt utladede batterier klarer ikke laderen å levere det banken ønsker.  Etter hvert som batteriet lades opp stiger batterispenningen. Etter hvert kommer man til et punkt der laderen faktisk klarer å levere mer strøm enn det banken ønsker å spise. Da begynner ladespenningen å bli viktig. Hvis laderen har en høyere ladespenning i utgangspunktet, vil dette kryssingspunktet oppstå senere og banken vil være langt mere ladet før laderen begynner å slappe av.

 

Er laderen en kraftig dynamo, blir høy nok ladespenning desto viktigere fordi man da på en bedre måte utnytter dynamoens kapasitet til fulle og ikke lar den sløve rundt på halv guffe.

 

Ulempen med høy ladespenning er selvfølgelig at batteriet begynner å gasse. Ved 25 grader begynner denne gassingen allerede før spenningen når 14V. ved 14,4V er gassingen såpass at den ikke lenger kan kalles ubetydelig, men den er likevel akseptabel. For ytterligere å hindre  gassing, legerer man batteriplatene med kalsium, antimon sølv og annet. Så kan man velge om man vil få et mer vedlikeholdsfritt batteri med mindre vannpåfylling eller å heve ladespenningen slik at gevinsten igjen spises opp men at batteriet kan lades enda raskere enn før. Disse tingene er også batteritypeavhengig. Man strekker ikke strikken for langt hvis man ikke har mulighet til å etterfylle vann i hele batteriets levetid. Har man derimot et åpent bly-syre batteri, blir det mer et spørsmål om å gi litt i ene enden og ta litt i andre enden. Hvis det viktigste er hurtig lading og fulle batterier, får man heller ta seg bryet med å etterfylle vann litt oftere.

 

I kaldt vær skulle ladespenningen ofte være høyere enn det den faktisk er, selv med en temperaturkompensert lader. Men når ladespenningen kryper over 15V, liker lyspærer seg særdeles dårlig. De lyser bedre enn noensinne, men tar fort kvelden. Elektronikk klarer seg gjerne mye bedre nærmest problemfritt, men enkelte duppeditter er mer følsomt enn andre duppeditter også her. I et 12V anlegg overskrider man gjerne ikke 15V grensen hvis spenningen også skal til andre ting enn bare for å lade batteriet. Det er grenser for hvilke offer man er villig til for å korte inn på ladetiden. Er det så viktig, bytter man heller til batterier som har høyere lademottagelighet i utgangspunktet, f.eks. de dyrere og vedlikeholdsfrie AGM-batteriene.

 

 

Gjennomsnittlig ladespenning på landstrømsladere er nå oftere over 14,4V enn under. De 14,4V som man har fått innprentet som riktig, er ofte ikke lenger riktig, spesielt ikke i nordisk klima. I ladespenning ligger Mascot/Sleipner på topp, Mobitronics rett etter og Ladac vurderer fortløpende å justere opp, men har ennå ikke gjort det. I vedlikeholdsladespenningen er derimot variasjonene og synspunktene mer sprikende. Ladac holder fortsatt på 13,3V. Her spiller det også en rolle om man vedlikeholder i en måned i strekk eller 2 år i strekk.

 

Uansett. Flere batterier dør tidlig av underlading enn av overlading. Temperaturkompensert ladespenning er ikke bare kjekt å ha, det er viktig.

 

I utgangspunktet kan en hvilken som helst lader ikke bli for liten til å lade en hvilken som helt battaribank innenfor rimelighetens grenser. I praksis holder man seg imidlertid innenfor gitte grenser. Disse grensene er svært romslige. Ladestrømmen skal normalt ligge mellom 2,5 og 25% av Ah-kapasiten. En 10A lader til en 300Ah batteribank går fint, men forlanger man at banken skal gå fra nesten utladet til fulladet etter en natt i gjestehavna, bør man nok vurdere å bruke mer penger på en kraftigere lader. En lader som lader med 10% av bankens Ah kapasitet, holder for de aller, aller fleste. Ofte holder også 5%. Ligger man midt i mellom, har nok både lommebok, batterier og eier det passelig bra alle tre.

 

Lotus

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...