Jump to content

Solcellepanel, regulator og batteripakke

Kysta

Recommended Posts

Vurderer innkjøp av solcellepanel i år. 2 stk på ca 35W kan etter det jeg har sett være en løsning som av plasshensyn kan passe vår båt.

Selv en elektromann har spørsmål i denne forbindelse:

- Skal regulatoren kobles slik at den lader hele batteribanken på en gang? Jeg ser at noen regulatorer har flere utganger, men har ikke funnet noen som har 3 utganger (har 3 forbruksbatterier).

- Er det noen som har gjort research på solcellepaneler og priser i år? Hvor kjøper jeg dette til en nogenlunde grei pris (holder til i Larvik). Jeg tenker meg typen som er fast montert og som kan ¨"tråkkes på"

- Er det en spesiell type solcelle jeg bør gå for (altså selve cellen som panelet er bygget opp av)

Alt dette kunne jeg sikkert fått svar på med å ta en telefon, men her inne er det mange som kan mye og kanskje kan det hjelpe andre også. Om noen kjenner til ett firma som selger OG har god greie på dette (ikke altid tilfelle), så gi meg gjerne ett hint (om firmanavn vil holdes utenfor forumet her er mailadressen: r-a7@online.no)

På forhånd takk for gode tips :-)

Sjekk ut sidene til http://alternativenergi.no

Jeg kjøpte et 95W solcellepanel som bare har størrelse 53 x 104 cm.

Nesten 100W på en halv kvadrat er svært bra.

I år har det samme panelet litt annen spec og yter 90W.

I tillegg kjøpte jeg en Steca regulator. Den er i særklasse bra og er også et komplett battmeter.

Prisene hos Alternativ Energi AS er meget konkurransedyktige.

Begrenset med plass gjør at 90W panelet desverre blir for stort. Var inne på siden til Alternativ energi. Mye bra der.

Har målt og tenkt meg ferdig nå og funnet at Maritim har ett panel som passer (NP33RSS - 832x357mm). Kjøper 2 av disse. Blir ikke optimalt med effekt (2x33W), men bytte av av en gammel "SuperCool" kjøleboks til ett moderne kompressorkjøleskap gjør nok også sitt.

Om noen kjenner til paneler med større effekt på samme flate så...832x357mm er maks mål.

Jeg har også et slikt 95W høyefektivt panel fra alternativ energi forøvrig det beste panelet jeg har hat til nå og jeg har har noen. Med et kjøleskap av kompressortypen som står på hele tiden holder det greit og det er ikke behov for noen regulator. Skal du derimot ha panelet til og lade uten at du har noen form for belastning på anlegget må du nok ha en regulator.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...