Jump to content

V8 som blir varm i høy hastighet

Trico

Recommended Posts

I fjor sommer kjøpte jeg en Sunseeker m/V8 Mercruiser og Alpha one gen I drev. Jeg var lykkelig båteier i en hel time på vei hjem. Jeg lå da hele veien i 20-25k/t og temperaturen var stabil. Etter en times kjøring ga jeg full gass ca 40k/t, og etter 2 min ble motoren altfor varm. Det resulterte i en havarert motor og spolert ferie :-( Forhørte meg da rundt ang hva årsaken kan være og alle støttet seg til "plastpose (rundt drevet) teorien", da drevet og motor var nyoverhalt. Selger var heldigvis veldig real og ble med på å spelise på ny motor. Vi fikk da tak i en nye V8 Vortex og monterte denne. Det var da blitt høst og jeg rakk ikke kjøre noe med båten. Når jeg nå har satt den ut og er ferdig med å kjøre den inn, får jeg igjen tempratur problemer når hastigheten kommer over 35k/t. Temperaturen står "rett opp" (1/2) ved kjøring i 20-25k/t ca 3000omdr, men beveger seg til 3/4 etter en liten stund i 35 k/t 4000omdr. Jeg har da stoppet motor og latt den kjøle seg ned, da jeg ikke har lyst til å rase en motor til,selv om temperaturen ikke er på rødt. Ser for meg at det er en feil, og at plastposeteorien ikke holder.

Det er vel ikke rikig at temperaturen skal stige ?

Er det noen som har tips om hvor jeg skal begynne å lete?

Impeller er byttet selv om den så i orden ut, før båten ble sjøsatt.

Om motoren er sjøvannskjølt så er det vanlig den stiger litt ved høyere belastning. Men jeg hadde stoppet om den hadde nærmet seg 95 grader.

Har du hatt av drevet og kontrollert vannkanalen for groe?

Jeg regner med at du kun har kjøpt en ny blokk og flyttet over mariniseringen. Hvordan er det med vannpumpen?

Viktig at tenningen er riktig også.

Redigert av diax (see edit history)

Hvilke "gamle deler" overførte du til den nye motoren? Ville begynt med de enkel tingene. Sjøvannspumpe - at den ikke får luft i filter, Termostat, at raisere ikke er tette.

Mener drevet ditt har plastikk i øvre delen av huset til impellerpumpe i undervannshuset. Hvis du har varmkjørt moteren slik at eksosen har gått tørt - kan dette huset deformeres pga eksostemp og pumpen fungerer dårlig.

Hei og takk for raske svar!

Båten er en Mexico 24 fra 1988.

Motoren er sjøvannskjølt og mariniseringen fra den gamle motoren ble brukt på den nye, det samme med raiserene og slangene. Vannpumpen vet jeg ikke om ble flyttet over, det skal jeg sjekke. Termostaten er ny og raiserene er kun 1 år gamle.

Det stemmer at impeller sitter i et plastikkhus i drevet, men etter hva jeg kunne se så var det i orden.

Har en teori om at slange mellom drev og motor er dårlig og blir "flat" hvis det oppstår undertrykk. Dvs vannpumpe suger mer en impeller klarer å gi. Er dette mulig?

Har du sjekket om impelleren er hel og ikke mangler skovler?

På mitt Alfa One Gen I drev var hele huset til impelleren deformert etter varmkjøring. Dersom motoren har blitt ordentlig varmkjørt en gang kan dette huset bli deformert. Eksosen fra motoren passerer like ved dette huset på vei ut igjennom drevet, og dersom motoren ikke får kjøling nok blir denne eksosen så varm at den begynner å smelte dette huset som er av plast. Om huset ikke er deformert må du sjekke gummi tetningen der akselen går igjennom huset. Dersom denne ikke tetter vil mye av kjølevannet gå igjennome denne istedenfor. Sjekk også det røret som sitter på toppen av impellerhuset, dette er av tynn plast og er veldig utsatt.

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

Ny Flem.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...