Trond C Startet 13.Mai.2008 Del på Facebook Startet 13.Mai.2008 (redigert) Vi vurderer å skifte båt, et av alternativene er å gå tilbake til seilbåt. Vi hadde en Hallberg P28 på begynnelsen av nittitallet og syntes da det var veldig greit. Så ble det hytte og landstedsbåt. Vi ønsker å kunne ha båten liggende ved hytten om sommeren, men der må den ligge utpå mellom to bøyer, i en litt smal vik. Det blåser gjerne nordfra, inn i viken, så når man skal legge til må man kjøre med baugen inn i viken, snu med liten radius, og grabbe fatt i den fremste bøyen, for å ligge med baugen opp mot vinden og slippe å bakke ut. Klarer man ikke det og det blåser innover må man ha manøvreringsevne for ikke å havne i svaberget eller inne i gjørmen på stranden innerst. Blir av og til litt fakter der, når kona ikke klarer å fange bøyen og båten bare svinger en vei akterover, men man lærer sin båt å kjenne etterhvert, så det har gått greit. Den gamle seilbåten vår hadde ikke klart dette, men den var langkjølt og hadde en ganske treg VPmd1b. Sagaen på 23 fot vi har nå klarer det uten baugpropell. Jeg hadde utelukket seilbåt på grunn av dette ovenfor, men kjenner lysten på seilbåt trekker igjen. Båter er jo forskjellige, men jeg har ikke sett mange mindre seilbåter med baugpropell. Vi er stort sett bare to som skal bruke båten, så det dreier seg vel om en fra 29 til noenogtretti fot. En kamerat ville ha baugpropell i sin langt større seilbåt, men oppdaget den var for grunn under vannlinjen til å få inn tradisjonell baugpropell - vil det være tilfelle for stort sett alle seilbåter? Har sett baugpropeller som senker seg ned under båten, men de er for dyre. Noen som vet/har erfaring med baugpropell i seilbåt av den størrelsen som er aktuell for oss? Redigert 13.Mai.2008 av Trond C (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lego Svart 13.Mai.2008 Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 Rull ned til side 8 i denne, Fig.1 http://www.side-power.com/sidepower/imgs/D...00%20manual.pdf Om det er av interresse? Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 13.Mai.2008 Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 Det går stort sett helt fint å montere baugpropell i seilbåter, spesielt på eldre båter. Endel nye seilbåter er veldig flatbunnet, noe som gjør at propellen ofte må plasseres ganske langt bak, som igjen reduserer effekten. Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 13.Mai.2008 Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 "... og grabbe fatt i den fremste bøyen ..." Hvis du har bøye med øye på toppen, så finnes det fint redskap i handelen for lett å nå, og gjøre fast i denne. Denne redskapen er en stang med lås på enden som du klipser på/av bøyen "fjernstyrt" fra den enden som du holder i. Tauet er festet i denne redskapen, og den blir således en del av fortøyningen. Forsto du den? Dessverre husker jeg ikke hva den heter, og ikke fant jeg den på nett heller nå i farten. Men en fin sak er det i alle fall. Kanskje noen andre som kan gjøre bedre rede for dette og vet hva det kalles? Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 14.Mai.2008 Del på Facebook Svart 14.Mai.2008 Hvis du har bøye med øye på toppen, så finnes det fint redskap i handelen for lett å nå, og gjøre fast i denne. Denne redskapen er en stang med lås på enden som du klipser på/av ..... Dessverre husker jeg ikke hva den heter, og ikke fant jeg den på nett heller nå i farten. Men en fin sak er det i alle fall. Kanskje noen andre som kan gjøre bedre rede for dette og vet hva det kalles? Er det den redskapen som kalles Happy Hooker her i USA ? Jeg kan attestere at den funker utmerket. Den versjonen jeg linket til ovenfor er av plast, og styrken og holdbarheten er nok ikke allverdens. Her er en versjon i rustfritt, til en helt annen pris. Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 14.Mai.2008 Del på Facebook Svart 14.Mai.2008 (redigert) Denne var det jeg mente. En solid sak. Bildet er hentet fra denne katalogen. Den kalles Boj-grip. Ser at Maritim også har "bøyefanger", men ut fra bildene ser den noe spinklere ut. Emne her går på baugpropell i seilbåt, men hvis redskap som dette kan gjøre ting enklere i forhold til situasjonen trådstarter beskriver, så er det et billig alternativ. Redigert 14.Mai.2008 av Akult (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trond C Svart 14.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2008 Takk for svar! Da ser jeg at baugpropell langt nok fremme på seilbåt sannsynligvis går an. Og jeg skal uansett anskaffe (til fruematrosen ) en sånn stang med bøyehake og taufeste Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 14.Mai.2008 Del på Facebook Svart 14.Mai.2008 Nå styrer jo dagens seilbåter ganske greit begge veier når du bakker så det burde ikke være noe problem. Ville heller satset på lit ekstra motorkraft fremfor baugpropell. Sitér dette innlegget Link to post
Mergulhito Svart 14.Mai.2008 Del på Facebook Svart 14.Mai.2008 Sjekk også ut MaxPower Compact retract, nedfellbar sidepropell, spesiallaget for moderne flatbunnede seilbåter. den tillater deg å montere propellen langt fremme, da får du det momentet du trenger for å manøvrere. Termomarin i sandefjord kan hjelpe deg med å finne en forhandler. Evt seatronic i Moss. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.