zooper Startet 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 13.Mai.2008 Hei, jeg har en båtplass som er litt i snaueste laget, 300 cm til en Nidelv med en midje på 262 cm, noe som ikke gir all verdens plass til fendere. Ikke bare er det vanskelig å komme inn uten å komme borti, men fenderne mine klatrer også over uteliggeren. Hva er fordelene og ulempene ved bruk av bryggefendere? Trenger man vanlige fendere i tillegg? Andre gode løsninger? Takker for alle svar. Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 (redigert) Hei og velkommen til forumet Har hatt samme problemet - om men ikke fullt så trangt som deg. Bryggefendre er også veldig greit når du skal ut og inn av båsen også. Fendre har da en tendens til å skli over uteliggeren og ikke gjøre nytten. Vanlige bryggefendre tar en del plass. Jeg har derfor rett og slett montert et mykt tykt tau langs uteliggeren. Denne tar av for det smådunk ut og inn. I tillegg ligger byttet jeg ut de store fendrene med noen litt mindre som går akkurat i mellom. Lykke til! Redigert 13.Mai.2008 av Swande (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stevens Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 Har veldig god erfaring gjennom 4 år med denne: http://www.maritim.no/product.aspx?id=1105...upkey=004006040 Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 Har nøyaktig samme plass som deg, dvs Nidelv 24 (2,65 m) og 3 M Båtplass minus selve utliggerne = 2,78m i lysåpning. Jeg har knyttet sammen noen små fendere etterhverandre på den ene siden av båsen, så den er fendret der, Har i tillegg plass til normal størrelse fendrer på begge sider, men disse henger jeg ut etter at jeg har fortøyd. Sanheten er, at når jeg etter noen sesonger nå har vendt meg til dette, så synes jeg egentlig at plassen er romslig. Går i tanker på om jeg hadde greid å klemt enda ett nr større båt inn . Slik det nå er, så gir stramme fortøynings tau i hvert 'hjørne' at båten ikke kan komme borti utliggerne. Fendringen er mer 'føre var' i tilefelle fortøyningen skulle ryke o.l. En lenger inn på brygga der jeg ligger, hadde så trang bås, at når båten var presset inn (han hadde slik båsfendring som er linket lenger opp i tråden), så var fortøyning strengt tatt overflødig... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Blue_Dragon Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 Er godt fornayd med Parma bryggefender. Det eneste er at prisen er vel stiv synes jeg. Er virkelig plast så dyrt? Det sises i reklamen at den ikke sverter, men det kommer litt sorte streker fra den (sort utgave). Sitér dette innlegget Link to post
Mergulhito Svart 14.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 Plastimo Bumper er også et godt alternativ, kommer i to størrelser, og fendrer bedre enn parma vil jeg tro. I de fleste båtbutikker, ellers er Skaane Marine i Horten importør. Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 14.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 Takker for alle svar. Jeg endte opp med å kjøpe noen bryggefendere hos Maritim på Slependen. Selgeren der fortalte meg at fendere skulle være festet til båten og ikke til brygga. Begrunnelsen var at når fenderen var festet til båten ville den gnisse mot brygga fremfor båten, og vice versa med fenderen festet til brygga. Men jeg trosset hans anbefalinger likevel. Jeg vil fortsatt bruke vanlige fendere men benytte bryggefenderne i tilegg da fenderne kryper over uteliggeren. Dette er min første båt i eget eie, så dersom dere ser en hvit og rød Nidelv 24 snekke i Oslofjorden (sannsynligvis den eneste med disse fargene), så er det bare å holde klar avstand. Sitér dette innlegget Link to post
BigRevi Svart 14.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 Dette er min første båt i eget eie, så dersom dere ser en hvit og rød Nidelv 24 snekke i Oslofjorden, så er det bare å holde klar avstand. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.