HulkHaugen Startet 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 13.Mai.2008 Jeg har nettopp foretatt en totaloverhaling av motoren i båten min, og tenkte å skrape bunnstoffet og påføre nytt. Men jeg ser noen tydelige sprekker i den, og er redd for at den skal gå relativt fort til bunns. Noen stalltips til hvordan jeg kan forberede sjøsettingen? Ha hørt om å hive uti sagflis i vannet rundt båten, men er det ikke noe guffe jeg kan smøre inn e.l. etter at jeg har stoffet den? vil gjerne ut den 16. på tur :-) Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
ivar Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 Et gammelt triks er jo å dytte margarin eller et annet fettstoff i sprekkene. Cluet er iallefall å bruke noe som blir presset ut etterhvert som treverket trutner. Bruker man tettemasse som herder, så vil det kunne føre til nye (og større?) sprekker Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
p-kaill Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 Få tak i "drev" ser ut som englehår med det er tjære i det. Der vannet pipler inn er det bare å bruke et tynt tappjern o.l og dytte det forsiktig inn. Dette funka bra hos meg og i tillegg hadde jeg automatisk lensing og det tok noen dager før båten var helt tett. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 Farm 80 0g Farm 100 fra Jotun er greie midler å legge på før du stoffer. Disse er elastiske og presses ut når treverket trutner. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
HulkHaugen Svart 13.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 takker for kjapper svar :D skjønnte ikke helt den med drevet, men skal ta meg en kikk på disse fra jotun ;) er det høl i huet å bruke biltema bunnstoff? Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
Storø RC 34 Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 Farm er genialt.....lett å kline på... Sitér dette innlegget Ung mann i gammel båt....med båtførerbevis og SRC/VHF sertifikat Link to post
Erik Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 Ha ihvertfall klar pumpe med kapasitet nok, og TEST at den virker før du sjøsetter !! Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
paxo Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 Bunnstoff tetter ikke! jeg bruker "Roof 7" som lages av de samme som "Tech 7". Det siste kan du ikke bruke da det herder og kiler ut sprekken når treverket trutner. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 Har sett at mange kjøper en kasse øl og setter seg i båten første natta. I allefall en hyggelig måte å unngå att båten synker på. Kanskje lurt å ta på vest før man "legger seg" for natta. Sitér dette innlegget Link to post
Gabba III Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 He he, denne taktikken har jeg og god tro på La det trutne på natulig måte, mye er gjort på et døgn! Sitér dette innlegget Link to post
Happy Skvett Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 Har nettopp sjøsatt en gammel trebåt som har ligget på land hele vinteren. Mellom bordganger og i sprekkene har jeg lagt på noe som heter Tät. Stoffet har tilsvarende egenskaper som Farm. Det funket rimelig bra, likevel kom det inn mye mer vann enn jeg hadde forventet, men den minste batteripumpen på 1900 liter/time holdt unna selv om den gikk kontinuerlig den første timen. Hadde også klar en 220V biltemapumpe just in case. Satte båten ut på fredag kveld og etter en sjekk lørdag morgen jeg tok risken på å reise på hytta på lørdag. Når jeg var tilbake på mandag kveld var båten fortsatt flytende og "nokså" tett. Farm er bra og hjelper langt på vei. Men jeg ser at det kommer inn vann på de utroligste steder. Jeg tror nok det er lurt å legge på Farm langs hele bordganger, uansett om det er åpning eller ikke. Sitér dette innlegget mvh john øivind Link to post
fiskebat Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 (redigert) Bruk havesprederen noen døgn så går det bedre , pass på å dra ut bunnproppen , hvis ikke fylles båten og revner. Redigert 13.Mai.2008 av fiskebat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
trebåtfrelst Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 fikk tips om å legge våte handkler rundt inni båten noen netter før sjøsetting. Han som tipset meg fikk bare en liten kopp med vann inn ifjor. Sitér dette innlegget LeveL Link to post
rolf-eigil Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 Legg noen håndklær som er våte rundt om i båten og pakk den inn i plast. Damp har ca 400 ganger så stor igjennomtreningskraft som vann i fast form. gi f**n i Farmen det er noe stort griseri. store sprekker taper du med papirtape og maler bunnstoff over. Smør bunnen med margarin timen før den skal ut(forsvinner i løpet av sommeren) Lag til ei kasse som du fester til ei stang, borr masse hull i den. Denne kassa fyller du med høvelspon og pussestøv og fører den under båten der det lekker når du har satt den ut. sett båten på vannet litt tidlig på dagen, ha mye strøm på batteriene. virker bestandig Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 (redigert) .....så legger det seg store høvelspon i de største sprekkene, og som da vil holde disse sprekkene åpne mens båten trutner. Skal man "maure" så må det brukes fin sagmugg, men dette er jo aller siste olje for båten. Ser ikke problemet med å bruke Farm - grisete ...javel, men utmerket til det bruk det er laget til. Holder sprekker tette til treet trutner, og skaper ingen problemer i etterkant. Hagespreder, våte håndklær etc. er gode ting om du regner med at båten ikke vil flyte ved sjøsetting. Om du har noen store 220 volts pumper, så skal det mye til for at du ikke klarer å holde unna. Det er utrolig hvor fort det trutner, og det er greit å få vannet høyt innvendig med en gang (med mye vann inne vil båten ligge dypt i vannet). Da trutner også sprekker som ligger nære og over vannlinjen normalt, slik at du ikke får vann inn der. Hiv båten utpå, og alle mann til pumpene...3-4 dager så bør mye ha trutnet, men i kaldt vann trutner det i alle fall i et par uker. Lykke til! Redigert 13.Mai.2008 av vikers (see edit history) Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Salt Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 Lag til ei kasse som du fester til ei stang, borr masse hull i den.Denne kassa fyller du med høvelspon og pussestøv og fører den under båten der det lekker når du har satt den ut. Ikke høvelspon. De er for store. Sagflis bør det være. Du får sikkert en sekk av nærmeste trelasthandel om du spør. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Jawik Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 FARM 80 og 100 er utmerket. Klin det på med en smal sparkelspade og press det inn i sprekkene, skrap vekk det som er overflødig. Følg hele bordgangen så er du sikker på å få med deg alt. Kan selvfølgelig bruke margarin. Og velger du å bruke sagflis så vent i lengste laget slik at noe av den groveste trutningen er kommet i gang. Slik mange beskriver dette forløpet skulle en tro båten var helt åpen og vannet fosser inn. Det er ikke så ille som det ser ut til. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
blacki Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 Bruk havesprederen noen døgn så går det bedre , pass på å dra ut bunnproppen , hvis ikke fylles båten og revner. Forsiktig her! Bunnpropp hulle kan fort tette seg av smuss og slikt.... Sitér dette innlegget Link to post
Sira Svart 14.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 Et annet tips er å ikke starte motoren før det har gått ihvertfall et døgn. Dette pga risting etc i skroget. Sitér dette innlegget Samme hvor jeg er , bare jeg er i båten Link to post
Jawik Svart 14.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 Et annet tips er å ikke starte motoren før det har gått ihvertfall et døgn.Dette pga risting etc i skroget. Helst så lenge som mulig uten start (tolmodighetstest). Grov trutning skjer raskt. Det er de siste 90 % som tar tid. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
HulkHaugen Svart 18.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 Å jøss, skal si jeg får mye respons her. Jeg kan si at jeg smørte på Farm 80 i og rundt sprekkene, og fjernet heller ikke det overflødige. Jeg påførte det med en pensel, som gjorde at det ble en slags film rundt sprekkene også. Jeg smørte ikke mellom bordene som jeg kanskje burde, men smørte inn godt med biltema bunnstoff dagen etter, og satte inn en dobbe til å styre lesepumpen som også er fra biltema med en diameter på ca 12-15 cm tipper jeg. Da vi satte den ut, kom det utrolig mye vann inn, så vi måtte holde den opp med kranen. jeg kastet også litt fin sagflis rundt båten. Hovedsakelig kom vannet inn ved kjølen foran i baugen og helt akterut. men det tok ikke mere enn 1,5 timer før pumpen klarte å holde unna vannintaket selv, og etter 4-6 timer kom det praktisk talt ikke inn noe vann i det hele tatt. Nå gjenstår det bare å få motoren til å gå som den skal. Sviver ikke på den ene sylinderen, selv om jeg har hatt alt ifra hverandere, skiftet topp pakninger etc. tror det kanskje kan være dysen som er tett/defekt. Dessuten har akselen fra giret blitt skøvet ut 3-5 cm, så jeg får bare noen stygge ulyder når jeg prøver å sette den i gir, og akselen roterer såvidt litt hakkete. vet ikke hvor mye hokus pokus det er å få satte den tilbake i spor jeg.. Er en Volvo Penta MD2B maskin.. Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.