Jump to content

Bensinforbruk til påhenger

ET

Recommended Posts

Hadde en Johnson 50 hk 2 takter 1998 modell, denne sto montert på en Hansvik 18. Forbruk på denne var med ca 2/3 pådrag ca 25-30 liter pr time, masjfart var da ca 21 knop.

Denne motoren havarerte, og en 4 takter Johnson ble kjøpt inn (2001), ved samme marsfart ble forbruket redusert med 1/3 og støyen halvert. Uansett så bør en velge en motor som er stor, motoren går billigere med 1/2 på drag enn å slite på nesten fullt turtall. Bråker mye mindre, men koster myyye mer.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Har kjøpt, men ikke fått hentet ennå, en Skibsplast 655 m/140 hk Suzuki 4 takt, 2002 modell.  :smash:

Denne kombinasjonen går i 25 knop med 0.8 l/nm. Med 115 eller 90 hk omtrent det samme.

Skibsplast 605 m/70 hk bruker ca. 0.7l/nm i samme fartsområde, litt mer med 90/115 hk.

I ca 5 knops fart, som er det viktigste for meg, er forbruket på behagelige ca 0.5 l/nm.

Kombinasjonen av Suzuki sine bensingjerrige (og markedets mest stillegående) 4-taktere, og Skibsplast sine effektive skrog, er etter min mening blant det aller beste på markedet innen daycruisere :rolleyes:

Min tommelfingerregel er 200 - 300 - og 400 gram drivstoff / hk / time for h.h.v. diesel - 4-takter - og 2-takter. Men senere tids 2-taktsteknologi med direkte innsprøtning osv, har gjordt at disse er kommet ned på nesten samme forbruk som 4-takter. (Diesel påhenger er for svak (for planende båt), svin-tungt og svin-dyrt i kjøp.)

Ellers er det riktig som hevdes her at det er bedre å ha en motor som er litt for stor enn litt for liten. Med 2/3-dels pådrag spares minst 1/3 drivstoff pr. nm.

Størrelsen på motoren er avhengig av skrogets form og vekt... Min Hardy Regatta gjør 21 knop med 55 hk og båten veier ca 1200 kg. Skal bytte til 70 Hk, ikke for større fart (skroget er ikke egnet over 25 knop, tror jeg), men for å kjøre mere økonomisk og stillere. Min økonomifart ligger på ca. 17 - 18 knop.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Hvorfor finnes det ikke diesel-påhengere?

De finnes, sjekk denne http://www.chinadiesel.com/mrn/diesel_outboard.htm og klikk på "Pictures"  :seeya::flag::lol:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...