Jump to content

Bensinforbruk til påhenger


ET

Recommended Posts

Hadde en Johnson 50 hk 2 takter 1998 modell, denne sto montert på en Hansvik 18. Forbruk på denne var med ca 2/3 pådrag ca 25-30 liter pr time, masjfart var da ca 21 knop.

Denne motoren havarerte, og en 4 takter Johnson ble kjøpt inn (2001), ved samme marsfart ble forbruket redusert med 1/3 og støyen halvert. Uansett så bør en velge en motor som er stor, motoren går billigere med 1/2 på drag enn å slite på nesten fullt turtall. Bråker mye mindre, men koster myyye mer.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post

Vurderer å kjøpe en liten daycruiser med påhengs, men har ikke bestemt meg for hverken størrelse eller motor. Er derfor på jakt etter hint om hva noe slikt drikker. Har hatt diesel en stund nå og er ganske godt vant med lavt forbruk.

 

Hvorfor finnes det ikke diesel-påhengere?

 

ET

Link to post

Har kjøpt, men ikke fått hentet ennå, en Skibsplast 655 m/140 hk Suzuki 4 takt, 2002 modell.  :smash:

 

Denne kombinasjonen går i 25 knop med 0.8 l/nm. Med 115 eller 90 hk omtrent det samme.

 

Skibsplast 605 m/70 hk bruker ca. 0.7l/nm i samme fartsområde, litt mer med 90/115 hk.

 

I ca 5 knops fart, som er det viktigste for meg, er forbruket på behagelige ca 0.5 l/nm.

 

Kombinasjonen av Suzuki sine bensingjerrige (og markedets mest stillegående) 4-taktere, og Skibsplast sine effektive skrog, er etter min mening blant det aller beste på markedet innen daycruisere :rolleyes:

Link to post

Min tommelfingerregel er 200 - 300 - og 400 gram drivstoff / hk / time for h.h.v. diesel - 4-takter - og 2-takter. Men senere tids 2-taktsteknologi med direkte innsprøtning osv, har gjordt at disse er kommet ned på nesten samme forbruk som 4-takter. (Diesel påhenger er for svak (for planende båt), svin-tungt og svin-dyrt i kjøp.)

Ellers er det riktig som hevdes her at det er bedre å ha en motor som er litt for stor enn litt for liten. Med 2/3-dels pådrag spares minst 1/3 drivstoff pr. nm.

Størrelsen på motoren er avhengig av skrogets form og vekt... Min Hardy Regatta gjør 21 knop med 55 hk og båten veier ca 1200 kg. Skal bytte til 70 Hk, ikke for større fart (skroget er ikke egnet over 25 knop, tror jeg), men for å kjøre mere økonomisk og stillere. Min økonomifart ligger på ca. 17 - 18 knop.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Krapyl,

 

interessant. Vet du om dette er noe å satse på, på en liten daycruiser? Det blir vel begrenset med fartsressurser...  :seeya:

 

ET

Riktig. Disse motorene er svintunge. Alt for lite hk per kg. Må i så tilfelle kompenseres med en svært lett båt.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post

Hvorfor finnes det ikke diesel-påhengere?

De finnes, sjekk denne http://www.chinadiesel.com/mrn/diesel_outboard.htm og klikk på "Pictures"  :seeya::flag::lol:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Målte nøyaktig forbruk på en Skibsplast 490 HT med 50 hk Evinrude 2 takt (1983 modell)sommeren 2001. Snittet havnet på ca 0,8l/nm. På strekningen Oslo- Strømstad tur /retur med snittfart 17 knop, ble forbruket 0,9l/nm. Selv med rolig putring i 5 knop lå forbruket på 0,7l/nm.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...