DelCasa Startet 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 13.Mai.2008 Hei godt (båt) folk! Dro avgårde ut på sjøen her på fredag og merket meg at min Yanmar 4JH-DTE ikke klarte mer enn 2500 o/min, og selv da var det sort eksos. Tenkte meg at det kunne være noe med turboen etter eksoslekkasjen jeg hadde ifjor sommer - at filteret var tett eller noe sånt. Tok av "Air-silencer" og renset den. Men! Jeg forsøkte å snurre på turbinen for hånd, og den satt helt fast. Den skal vel ikke være sånn? Ifølge manualen skal den være løs nok til det. Skal skru ifra hverandre hele turboen i løpet av uka, så får vi se... Lurer ihvertfall bare på om man skal kunne snurre den for hånd eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
sharko Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 (redigert) Har samme motor - turbovifta skal snurre lett uten motstand. Redigert 13.Mai.2008 av Metrosen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DelCasa Svart 13.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 Det var triste greier gitt, må vel ut med noen tusen nå da... Takk for raskt svar! Sitér dette innlegget Link to post
Ludde30 Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 Hvis du har sånt luftfilter som minner om en vanlig svamp, så pell det ut og prøv uten. Jeg var usikker på om turboen min trengte overhaling (svartrøyk fra ca 3000 omdr.), men den fikk bare for lite luft. Det var en Yanmar-mekaniker som sa jeg trygt kunne fjerne filteret. Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
SF Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 Jeg forsøkte å snurre på turbinen for hånd, og den satt helt fast. Den skal vel ikke være sånn? Nei den skal snurre helt lett uten at du behøver å bruke noe kraft så du har nok et problem med din turbo. I noen tilfeller kan det bare være at den har satt seg grunnet avleiringer eller litt rust i turbohuset. Du kan prøve å gjøre rent og se om den kommer. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
DelCasa Svart 13.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 Nei, det er ikke noe svamp der gitt, kun en "kurv" med gitter - og den var full av sot og eksosflak. Men turboen er ikke mulig å snurre på, den står helt fast, så her må det nok en rensing til. Er heldigvis ikke den værste oppgaven dette - dokumentasjonen er jo god, så det skal jeg klare fint. Får bare håpe at evt fremmedlegmer ikke har ødelagt bladene til turbinen eller viften. Takk for tipset likevel! Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 Du kan prøve med litt "makt" og, med en tang f.eks, å se om du klarer å løsne den. Har gjort dette med hell på et par båter der motoren hadde stått så lenge at turboen var korrodert fast av salt. Sitér dette innlegget Link to post
DelCasa Svart 13.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 Nja, det frarådes å gjøre noe annet enn å rense den skikkelig. Om man bruker tang på turbinen så kan man ødelegge bladene, noe som medfører ustabilitet i vekten på akselen. Og i 140.000 o/min så er ikke det noe man vil ha. Jeg har tenkt på dette - alternativt sprøyte ett eller annet inn der, men ettersom turbinen leder rett inn til intaket, så bør man vel være ekstremt forsiktig med det også. Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 (redigert) Du bruker jo tang på mutteren som holder turbinen såklart. Å ikke selve bladene. Å gjør det på eksossiden. Mercruiser 1,7 tdi er motorer det skjer "til stadighet" at turboen setter seg, alt som skal til der er iallefall et lite tørn med en tang. Redigert 13.Mai.2008 av luken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DelCasa Svart 13.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 Uhm, sant nok - tenkte ikke på at akslingen hadde to ender.... Sitér dette innlegget Link to post
sharko Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 Uhm, sant nok - tenkte ikke på at akslingen hadde to ender.... Ta deg en titt her: http://sagaforumet.com/yanmar-manual/4JHE/kapittel_4.pdf Hører gjerne av deg hvordan det går, har samme motor selv! Sitér dette innlegget Link to post
DelCasa Svart 14.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 (redigert) Klart jeg skal oppdatere. Må bare få tiden til å fikle med saken først. Skal ned til båten i ettermiddag, så kanskje jeg får gjort noe. Takk for linken, jeg har allerede den versjonen - både i printet og filformat. Redigert 14.Mai.2008 av DelCasa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DelCasa Svart 16.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 Var i kontakt med LaSa Båt & Motor i Oslo og de informerte meg om at bytteturbo kom på 8.000 - 9.000,- pluss moms. Ellers så har jeg ikke hatt tid til å se noe mer på saken, men har gjort en kartlegging av hva som må skrus av motoren for å komme til turboen. Jeg har ikke tenkt å ta av hele, men åpne den i begge ender slik at jeg kan få renset turbinhuset (luftsiden), turbinen og akselen. Velger å bruke noen timer på dette før jeg evt punger ut til en bytteturbo - men det er visstnok ikke uvanlig at denne setter seg fast, spesielt etter en kald vinter på land. For og evt rense blåsa (blower) på eksossiden, så blir det Zalo-vann, for denne siden av turboen er langt sterkere for smuss og skit ettersom den faktisk får all eksosen på seg før den går ut i eksosbendet. Jeg kommer til å ta bilder av arbeidet så langt jeg klarer det for å dokumentere dette her slik at andre kan gjøre denne jobben lettere i fremtiden. Sitér dette innlegget Link to post
Xerb Svart 18.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 Var i kontakt med LaSa Båt & Motor i Oslo og de informerte meg om at bytteturbo kom på 8.000 - 9.000,- pluss moms. Ellers så har jeg ikke hatt tid til å se noe mer på saken, men har gjort en kartlegging av hva som må skrus av motoren for å komme til turboen. Jeg har ikke tenkt å ta av hele, men åpne den i begge ender slik at jeg kan få renset turbinhuset (luftsiden), turbinen og akselen. Velger å bruke noen timer på dette før jeg evt punger ut til en bytteturbo - men det er visstnok ikke uvanlig at denne setter seg fast, spesielt etter en kald vinter på land. For og evt rense blåsa (blower) på eksossiden, så blir det Zalo-vann, for denne siden av turboen er langt sterkere for smuss og skit ettersom den faktisk får all eksosen på seg før den går ut i eksosbendet. Jeg kommer til å ta bilder av arbeidet så langt jeg klarer det for å dokumentere dette her slik at andre kan gjøre denne jobben lettere i fremtiden. Har samme motor turboen min sto fast også, brukte 556/WD40 og diesel på eksos sida den går helt fint no. Lykke til!! og god båttur Sitér dette innlegget Link to post
Seacrest Svart 18.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 (redigert) Bør kanskje legge inn som et punkt under høstkonserveringen å smøre opp turboen eller er vel ikke helt heldig at den setter seg?? Tenker med hensyn til levetid?? Hvor er det som setter seg da, er det akselen?? Hva gjør jeg for å forhindre dette, har selv en Mercruiser 1,7. Med vennlig hilsen Rune Redigert 18.Mai.2008 av Seacrest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DelCasa Svart 18.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 Har samme motor turboen min sto fast også, brukte 556/WD40 og diesel på eksos sida den går helt fint no.Lykke til!! og god båttur Interessant, men hva kan man bruke på turbinsiden...? Ren alkohol...? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 18.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 Det å blindt sette på verktøy på luftsiden og vri til skal man være ytterst forsiktig med. Hadde man visst hvor turboen satt fast, at det ikke var bladene som tar borti pga. koks etc. så hadde det nok vært enklere. nei er nok mer tilhenger av list og lempe pluss eksperthjelp. Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 18.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 Husk rolig ned med turtallet etter hard belastning. Noen minutter med litt høy tomgangsturtall anbefales etter lengre hardkjøring. Husk også vinterkonservering av turboen til vinteren no da, etter at du forhåpentligvis har fått den igang! Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Tromsværing Svart 19.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2008 Hei Jeg har også samme motor med turbo. Turbinen gikk noe trekt før jeg tok av turboen og gjorde rein turbinbladene med renseolje. Og blåste skikkelig med trykkluft. Etterpå gikk turbinen helt lett og roterte helt fint når jeg knipset med fingertupp. I tillegg var det mye dritt i filteret som også ble gjort rent. Trengtes. Turboen montert og motor testet. Motoren er blitt merkbart mye kvikkere. Lykke til med jobben, gi gjerne tilbakemelding hvordan det går. Sitér dette innlegget Link to post
DelCasa Svart 24.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2008 Blir litt bumping på denne tråden, men shit la gå... Jeg lurer på følgende, for de av dere som har holdt på med denne type turbo før; Måtte dere skru av store deler av motoren, som f.eks varmeveksleren for å komme til? Klarer jo å få av Eksosbendet, men selve turbohuset ved eksosmanifoilen sitter temmelig knotete til... Sitér dette innlegget Link to post
DelCasa Svart 30.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2008 (redigert) Ja, da var den endelig løsnet fra motoren og delvis demontert: Ser veldig bra ut her. Ingen riper eller hakk og alle bladene ser fine ut. Bildet er tatt etter skikkelig rens og forsiktig skraping. Huset er rent og pent... Her ser man hele saken uten turbinhus på innsuget "ovenifra". Legg merke til størrelsen på eksoskammeret - det er nemlig vannavkjølt. Samme som over, men sett under. Det er vel ikke så lett å se, men det er noe rødt som trolig er noen form for pakningsement. Den har gått i oppløsning og er tydeligvis ikke av den varmebestandige typen... Lurer på om det skal være skikkelig pakning her, typ Kobber...? Uansett så må det på noe igjen, for uten så skraper turbinen i huset når jeg setter det sammen. Spennende arbeid dette! Edit: Snakket med Turboservice - det skal være silikon som tetningsmiddel der, ikke noe pakning. Så det røde er da rester etter dette. Også er det vel på sin plass å informere om at motoren er av type 4JH2-DTE, ikke 4JH-DTE som skrevet tidligere... Redigert 30.Mai.2008 av DelCasa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DelCasa Svart 3.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2008 (redigert) Underholder meg selv i tråden i det minste... Turboen ble levert inn på Turboservice igår og er ferdig idag - skal ned å hente den om ikke lenge. Blir spennende å se om det er noen forskjell på den fra når jeg leverte den inn. Ser frem til en lengre tur på sjøen til helgen! Redigert 3.Juni.2008 av DelCasa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 3.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2008 Hei, Hvorfor besluttet du å levere inn turboen oppdaget du feil på den? Skulle de bare sjekke den eller ble det full overhaling. mvh Sverre Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
DelCasa Svart 3.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2008 Det var utolig mye koks og eksosrester i turbinhuset - bladene var veldig sotet, så en skikkelig rengjøring var nok på sin plass. Og i og med at jeg ikke er noen ekspert på turboer (første gangen jeg har tatt i en) så ville jeg sikre at alt var iorden. Har hentet den nå, og den ser helt ny ut. De byttet lagre (som var slitt) og justerte/kalibrerte. Akselen var like fin, så den er ikke byttet. Ei heller turbinene - de var også helt fine. Også er den vasket og rengjort, til slutt lakkert på nytt i sølv. Om det er verdt pengene eller ikke...? Det vet jeg ikke før den er montert på plass og motoren har fått prøve seg, men jeg tror det. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 3.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2008 Kan jeg spør hva noe slikt kostet, 4-5000?? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.