roaldbj Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Pass bare på at du kobler de fire kablene fra BM-1 korrekt. Den røde kabelen går til pluss på forbruksbatteriet og skal ha en liten sikring. Selv om sort og hvit ledning går til samme side av shunten sier produsenten at disse ledningene ikke må kobles sammen nærmere instrumentet. Så får vi håpe at du ikke starter opp med forbruksbanken - men det skulle kunne gå. Shunten tåler en viss overbelastning noen sekunder. Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 15.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 (redigert) Jada det er koblet riktig....med en sikring til pluss. Men isteden for å kjøre den direkte til pluss på forbruksbatteriene går den til samlingspunktet for pluss til forbruk. ..... Redigert 15.Mai.2008 av marolita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
topa Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Er de som har NASA BM-1 fornøyd. ??? Hva er eventelt problemene ?? Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 (redigert) Hei, har tegnet en skisse no. Prøvd å forenkle det litt. Redigert 16.Mai.2008 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 Kan du fullføre tegningen med farger på kablene og hvor instrumentet også er tenget inn? Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 16.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 Hvor er dynamoen ? Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 Et lite tips. Tegninger, diagrammer etc bør heller lagres som gif. Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 Hvis ikke det er noe helt spesielt med NASA's instrument går det like bra å koble shunten til pluss-siden. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 jonn, slik du nå har det på tegningen din vil BM-1 telle forbrukt strøm i ampere, men du vil ikke se hvordan lading fra lader eller dynamo gir økning i batterikapasiteten. Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 16.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 (redigert) Hvis ikke det er noe helt spesielt med NASA's instrument går det like bra å koble shunten til pluss-siden. Eivind Det er dette jeg også tror går ann. Da hadde alt virket prikkfritt. Men har ikke fått noen bekreftelse på det, men ut fra det jeg skjønner skulle ikke det bety noe. Måler jo bare spg. fallet over shunten og om det er fra minus eller pluss skulle vel ikke bety noe. Strømmen er jo lik. Ved en evn. nødstart og bruk av forbruksbanken vil jo all startstrøm gå igjennom shunten og det er fare for at denne blir ødelagt. Har ikke klart å finne på en kobling som forhindrer dette. Men vis man kobler shunten til pluss derimot vil dette aldri føre til problemer. (Eller man har egen jord fra dynamo.) Redigert 16.Mai.2008 av marolita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 Det hadde vært greit om noen kunne fortelle litt mer om shuntens plssering på henholdsvis minus 12 volt siden eller pluss 12 volt siden. Sterling sin PMP benytter shunten på plussiden, mens Nasa og Odelco benytter sine på plussiden. Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 16.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 (redigert) Det hadde vært greit om noen kunne fortelle litt mer om shuntens plssering på henholdsvis minus 12 volt siden eller pluss 12 volt siden. Sterling sin PMP benytter shunten på plussiden, mens Nasa og Odelco benytter sine på minussiden. ENIG !!! Redigert 16.Mai.2008 av marolita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 Her kommer en nyere utgave, den er sikkert ikke fullkomen, men slik har jeg det i båten. Lader med 14.5 volt Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 16.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 Ja ser du har adskilt jord til starter og dynamo. Da er det ikke noe problem Mellom her sitter shunten. Tror jeg får operere dynamoen og bygge den om med egen jording som ikke går til gods.. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 Tviler sterkt på at BM-1 shunten kan kobles på plussledningen. Det står jo utrykkelig i monteringsanvisningen at alt må kobles EKSAKT slik tegningen viser. Hvordan ville dere koblet det med shunt i plussen? Driftspenningen til enheten må hentes mellom pluss og minus på batteriet. Det er greit med den røde ledningen, den skal uansett til batt pluss. Men hvilken av den hvite og svarte er det som fremdeles skal til minus? En av dem sammen med den gule ledningen er jo måleledningene som måler spenningen over shunten hvor det maksimalt skal være 50mV, og ikke 12V som det kan bli med feilaktig kobling av hvit og svart ledning. Så dersom en ikke har noen info fra produsenten, ville jeg ikke tatt sjansen på noe slikt "lurt". Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
jonn Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 Hei Marolita, adskilt jord til starter og dynamo? sier du? Ta minusen vekk fra blokka , kobble dette til eks. et koblingstykke, og deretter til shunten og til datteriene på - polene. Koble en leder eks. 50 kvadrat fra minus startbateri til blokka. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 Tror du må ta deg en tur ned i båten min en dag Lars H...........god 17. mai til alle! Sitér dette innlegget Link to post
Ojda Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 Jeg har iallefall koblet alt igennom shunten på minussiden, forbruk, dynamo, starter, og den har ikke brent ennå. Om den så skulle gjøre skal jeg si ifra. Kan også nevne at en eventuell ny shunt ikke koster mer en en hundrelapp på Eltek om det skulle gå så gæli. Det dreier seg her om en 4 syl 200 hk med 80 a dynamo. Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
jonn Svart 17.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 Hei, Gratulerer med dagen. Her er en skisse slik jeg koblet det i min båt. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 17.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 Kan også nevne at en eventuell ny shunt ikke koster mer en en hundrelapp på Eltek om det skulle gå så gæli. Har du noen henvisning til denne shunten? Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 17.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 (redigert) Hei, det er denne: http://www.nasamarine.com/Misc/Nasa__BM1_Booklet.pdf Redigert 17.Mai.2008 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 21.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2008 (redigert) Hei, her ser dere Batteribanken, koblingsstykket og shunten ligger under bryterkassa, sjult. OBS, jeg har ikke Volvo motor, bare så det er sagt, men de hadde beste tilbudet på batteri her. he-he Redigert 21.Mai.2008 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 3.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2008 Er konklusjonen grei her eller? En venn av meg har et startbatteri på 145 amp, og har 6 hk thrustere både foran og bak. Kan han koble thrusterne på det startbatteriet, eller må han hat et større batteri? Han mener at shunten lett kan ryke da dersom han bruker begge thrusterne samtidig, og blir så stående uten strøm. Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 3.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2008 (redigert) Med 6 hk thustere, det er voldsomt, 12 volt? 1 hk er 736 watt X 6 = 4416 watt, med en startstrøm på ca. 6000w+ litt til....... Huff huff, 4000watt / 12 = 333 amp. Da begynner det å nærme seg el-verks stømmer, slik jeg gjør til vanlig. Bør ha 150 kvadrat cu (kobber) enleder kabel, eller 240 al kabel, det er tykt, tenker på kabelsko. Han må undersøke hva betteriet leverer av startstrøm, det står på nye batteri. Kobble utenom shunten. Jeg har villet hatt et større batteri ja....... Redigert 3.Juni.2008 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 3.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2008 (redigert) Jeg leste på Sleipner sin webside at til 1 stk 6 hk thruster kreves en min batterikapasitet på 550.......stemmer virkelig dette? Eller kanskje det betyr hva batteriet kan levere av startstrøm, og ikke ah? Har sendt mail til Sleipner i dag... Noen med erfaring her? Redigert 4.Juni.2008 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.