Jump to content

Volvo Penta MD21A eksosbend/avgaskrök

nilsarr

Recommended Posts

Hei,

fikk en ubehagelig overraskelse her om dagen. Plutselig sto vannspruten ut av eksosbendet (på undersiden). Har lest litt her på forumet, og søkt litt rundt, og den gjengse konklusjonen er at dette må man regne med (båten og motoren er fra sent 70-tall).

Spørsmålene som melder seg da er jo:

Kan det "vølast", eller er det bare å kjøpe nytt?

VP-forhandleren her skal ha godt over 3000 for et nytt, er det alternative steder å få tak i dette?

Så et par om virkemåten. Etter det jeg har forstått går en del av sjøvannet ut med eksosen, og en del går ut gjennom en egen slange. Det er altså normalt med sjøvann i eksosen?

Hva annet bør jeg sjekke samtidig? Er det grunn til å mistenke problemer med eksosmanifold eller varmeveksler?

Maskinen står i en Nidelv 24, kan bytte av bend, frakobling av slanger osv trygt gjøres mens skuta ligger i vannet, eller må den landsettes?

mvh

Nils

Ja, det er normalt med vann i eksosen, ellers ville eksosslangen ha brent opp. Du kan sjekke hva bendet koster hos http://drevia.se

Alternativet til originaldel er å få sveiset et nytt i rustfritt, men det blir neppe billigere.

Manifolden er også utsatt, men holder normalt betydelig lenger enn bendet.

Varmeveksler vil også være korrodert, spes. om det er en A-motor. Du vil få saltvann i frostvæsken hvis det går hull på "registeret".

Du kan, hvis alt er korrekt montert, trygt plukke av det bendet mens båten ligger på vannet.

Dersom hevertventilen ikke virker eller eksosutløpet er for lavt kan du ta inn vann, men dersom det hadde vært tilfelle ville du nok hatt vann i sylinderne allerede.

Et brukt eksosbend kan kjøpes hos undertegnede, med mindre du heter Henning Hansen. Send IM.

Geir

Jeg har et eksosbend brukt ca. 3 timer til en Volvo Penta marinisert MD21.

For et par år siden fikk jeg samme problemet som deg og kjøpte nytt eksosbend til ca 3000. Etter fastmontering og 3 timers bruk viste det seg at hele eksosmagnefolden var ødelagt. Jeg bygde da om til Vetus Marine marinisering og fikk da ikke bruk for det nyinnkjøpte bendet.

Ta kontakt hvis du er interessert i å kjøpe eksosbendet.

Lars

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...