nilsarr Startet 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 13.Mai.2008 Hei, fikk en ubehagelig overraskelse her om dagen. Plutselig sto vannspruten ut av eksosbendet (på undersiden). Har lest litt her på forumet, og søkt litt rundt, og den gjengse konklusjonen er at dette må man regne med (båten og motoren er fra sent 70-tall). Spørsmålene som melder seg da er jo: Kan det "vølast", eller er det bare å kjøpe nytt? VP-forhandleren her skal ha godt over 3000 for et nytt, er det alternative steder å få tak i dette? Så et par om virkemåten. Etter det jeg har forstått går en del av sjøvannet ut med eksosen, og en del går ut gjennom en egen slange. Det er altså normalt med sjøvann i eksosen? Hva annet bør jeg sjekke samtidig? Er det grunn til å mistenke problemer med eksosmanifold eller varmeveksler? Maskinen står i en Nidelv 24, kan bytte av bend, frakobling av slanger osv trygt gjøres mens skuta ligger i vannet, eller må den landsettes? mvh Nils Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 Ja, det er normalt med vann i eksosen, ellers ville eksosslangen ha brent opp. Du kan sjekke hva bendet koster hos http://drevia.se Alternativet til originaldel er å få sveiset et nytt i rustfritt, men det blir neppe billigere. Manifolden er også utsatt, men holder normalt betydelig lenger enn bendet. Varmeveksler vil også være korrodert, spes. om det er en A-motor. Du vil få saltvann i frostvæsken hvis det går hull på "registeret". Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 Du kan, hvis alt er korrekt montert, trygt plukke av det bendet mens båten ligger på vannet. Dersom hevertventilen ikke virker eller eksosutløpet er for lavt kan du ta inn vann, men dersom det hadde vært tilfelle ville du nok hatt vann i sylinderne allerede. Et brukt eksosbend kan kjøpes hos undertegnede, med mindre du heter Henning Hansen. Send IM. Geir Sitér dette innlegget Link to post
Larsærn Svart 14.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 Jeg har et eksosbend brukt ca. 3 timer til en Volvo Penta marinisert MD21. For et par år siden fikk jeg samme problemet som deg og kjøpte nytt eksosbend til ca 3000. Etter fastmontering og 3 timers bruk viste det seg at hele eksosmagnefolden var ødelagt. Jeg bygde da om til Vetus Marine marinisering og fikk da ikke bruk for det nyinnkjøpte bendet. Ta kontakt hvis du er interessert i å kjøpe eksosbendet. Lars Sitér dette innlegget Link to post
nilsarr Svart 14.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 Takk for tips, råd og ikke minst tilbud! Jeg må nok ta en tur i båten og sjekke tilstanden på manifold etc. før jeg bestemmer meg for hva jeg gjør. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.