Jump to content

En ulykke kommer sjelden alene - båtutsettingen 2008

Andy

Recommended Posts

Jeg ringte båthotellet forrige uke for å høre om det kunne bli utsetting av båten til pinsehelga. Fikk beskjed om at det ikke gikk, det var så stor pågang at de ikke kunne love utsetting før denne uka.

Stor var derfor gleden på lørdag ettermiddag da de ringte og sa den var ferdig stoffet og klar. Vi reiste ut og foretok utvendig vask, polering og voksing. Kl. 1730 var den klar til å sjøsettes.

Vel på sjøen oppstår problem 1: motoren tørner knapt rundt. Selv om batteriet hadde vært ladet et døgn. Det ble raskt konstatert at det må være en celle som er ødelagt. Men heldigvis hadde de et batteri til utlån. Jeg satte det i, og voila, båten starter helt perfekt.

Så skjer følgende: kona står med redningsvester, tauverk og kartplotteren, og skal gå ombord. I befippelsen faller plotteren på sjøen! Men lykken sto oss bi, den fløt på luften mellom dekselet og selve plotteren, og vi fikk fisket det opp igjen. Puh!

Tredje ting som skjer er at det ikke er noen kontrollstråle til kjølevannet. Prøvde å ruse motoren ved å trykke inn 'gear'knappen på styrekonsollen. Etter å ha pirket litt i åpningen kom strålen.

Nå var jo alt i orden, og vi skyver fra brygga.

Men så oppstår problem 4: båten vil ikke gå i gear forover! Bakover virket den forsåvidt, men med noen skurrende lyder når den settes i gear. I den smule vind det var fikk jeg rygget inntil brygga igjen. Vi skrudde opp styrekonsollen, tok av motordekselet på Suzukien men kunne ikke selv med kyndig hjelp få det til. Det var også for trangt til å åpne videre på motoren der den lå på sjøen.

Så var det å få båten på land igjen. Nå står den i hallen igjen og venter på service.

Båtsesongen 2008 : 4 problemer på den timen den varte :headbang:

Maks uflaks med ande ord. Jeg pleier å gjøre en del greier selv. Drev av/på for smøring etc. Er det noe jeg vet er gunstig så er det å gjøre den første båtturen på land!!!

Byttet knutebelg i helga, og i iveren etter å ha blitt ferdig glemmer jeg å sette girvaier-mottakeren på drevet i riktig stilling før jeg smekker det sammen igjen. Tester med drevet på at akslingen går rundt, flott. Opp i båten setter i gir forover. Tilbake for å sjekke at det kan tørnes kun i en retning, supert. Setter i fri og er veldig fornøyd.

Skifter olje på drevet og pakker sammen.

Neste dag er det tid for olje-/ filterskift på motor. Kobler på vann, og cranker opp, starter etter 5 sekunder og alt ser bra ut. Går bak for å se etter at kjølevann kommer ut bak. Etter en stund gjør det jo det, men skrekk og gru, propellerakslingen sviver også. Kjører til motoren blir varm og at jeg ser at termostaten åpner og lukker. Stanser motoren skifter olje og filter, og må gå på drevet for å koble girvaieren.... Veldig greitt å oppdage dette på land i stedet for når kranbilen passerer bak svingen.

Har du betalt for lagring/klargjøring av båten? Det virker ikke som om noen har klartgjort og testet motor her.

Det er ikke betalt for egen klargjøring. Det som gjøres er at de lader batteriet, før den settes ut. Dette er en del av selve hotelloppholdet. Service, stoffing og vasking er ekstra.

Men vi har hatt ordinær service på motoren, i oktober/november i fjor. Vet ikke om smøring/ettersyn av gear/gasskonsollen inngår i en slik service?

Funksjonen skal prøves og eventuelt justeres hvis det er behov. Trist start - men det ordner seg nok skal du se. :smiley: Virket det fint da båten ble heist på land, er det sikkert bare en bagatell eller justeringssak... Ta kontakt med serviceverkstedet før du gjør noe som helst selv.

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...