Jump to content

Kobling av to-trinns bryter til viskere

Sjarles

Recommended Posts

Tror ikke dette er den rette bryteren. Denne er vel slik at bare trinn 1 eller bare trinn 2 er på om gangen.

Du trenger vel en bryter hvor bare trinn 1 er på i pos. 1.

I pos. 2 må vel både trinn 1 og trinn 2 være på samtidig for at begge pusserne skal gå.

(Du kan evt. bruke en separat av/på bryter for hver pusser, men det har du sikkert tenkt på).

Det er tryggere på havet enn på veiene !

Trinn 1 - visker A

Trinn 2 - visker A og visker B koblet parallelt

I trinn 1 vil begge viskerene gå da de er koblet sammen i trinn 2.

Skal dette gjøres uten relè eller dioder må det brukes en bryter med 0 - 1 - 1 og 2.

Håper dette var forståelig

1976 Huglo 27

1990 Hansvik 18 combi
1987 Nord West 900
2001 Terhi Nordic 6020 C  -  2005 Quicksilver 620 Flamingo

Kan du gi noen opplysninger om viskerne dine (Watt)?

Jeg vil tro at du med brukbare kabler kan bruke denne bryteren til å styre begge viskerne i posisjon 2. Det skulle ikke være nødvendig med noe rele.

Ingenting hadde vært bedre :smiley: Det er to godt brukte viskermotorer som ligner de billigste til Maritim, uten at jeg vet watt-styrken... :blush:

vindusvisker.jpg

Trinn 1 - visker A

Trinn 2 - visker A og visker B koblet parallelt

I trinn 1 vil begge viskerene gå da de er koblet sammen i trinn 2.

Skal dette gjøres uten relè eller dioder må det brukes en bryter med 0 - 1 - 1 og 2.

Håper dette var forståelig

Delvis forståelig, dvs jeg forstår at begge viskerne vil gå i trinn 1 hvis de er sammenkoblet i trinn 2.

Jeg forstod derimot ikke det med "0 - 1 - 1 og 2".

Ellers synes jeg det er underlig at det ifølge forklaringen til hvordan denne bryteren skal kobles (se tegningen i innlegg 1) står at det skal være spenning ut ved trinn 0 (fra kontaktpunkt 1). Trodde det var av-posisjon og derfor ikke spenning ut...

Som dere skjønner, -jeg er ikke elektriker :lol:

Min blogg på baatplassen.

OK, da skjønner jeg :yesnod:

Tenkte å holde meg til Carlingswitch, og kan ikke se at de har slik bryter.

Det blir vel til at jeg kjører begge viskerne sammen på en enkel av-på bryter, evnt. på hver sin bryter...

Kan du gi noen opplysninger om viskerne dine (Watt)?

Jeg vil tro at du med brukbare kabler kan bruke denne bryteren til å styre begge viskerne i posisjon 2. Det skulle ikke være nødvendig med noe rele.

...hvis da ikke roaldbj vet om en rele-fri løsning til denne bryteren og kan utdype sitt innlegg ?

Min blogg på baatplassen.

kan vel hvis bryteren er beregnet for så store strømuttak , bruke 1 direkte til visker 1 og koble 2 til ett vanlig 5 polet arbeidsrele . 87 og 87b til hver sin visker . eller har 87 og 87 b gjennomgang selv om de ikke er koblet inn? noen som vet?

eller finne ut hvor mye strøm man kan ta ut av en pole på bryteren. og koble den ene på 1 og begge på trinn 2 :-) men bruker du rele slipper du å tenke på strømgjennomgangen i bryteren.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...