Sjarles Startet 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 13.Mai.2008 Tenkte å benytte en Carlingswitch av-på-på bryter til mine to viskere. Har kun én hastighet. Det jeg ønsker er at bare styrbord visker går i posisjon 1 og at begge viskerne går i posisjon 2. Lar dette seg gjøre og i tilfelle hvordan? Sitér dette innlegget Min blogg på baatplassen. Link to post
Sjarles Svart 14.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 Det er vel noen som vet ? Sitér dette innlegget Min blogg på baatplassen. Link to post
jonol Svart 14.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 Tror ikke dette er den rette bryteren. Denne er vel slik at bare trinn 1 eller bare trinn 2 er på om gangen. Du trenger vel en bryter hvor bare trinn 1 er på i pos. 1. I pos. 2 må vel både trinn 1 og trinn 2 være på samtidig for at begge pusserne skal gå. (Du kan evt. bruke en separat av/på bryter for hver pusser, men det har du sikkert tenkt på). Sitér dette innlegget Det er tryggere på havet enn på veiene ! Link to post
AustAgder8000 Svart 14.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 Utgang 1 til visker 1 Utgang 2 til begge viskere Sitér dette innlegget Link to post
jonol Svart 14.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 Ja, det lar seg gjøre, men da må man også ha et relé eller en kraftig diode i tillegg til bryteren i Inlegg #1. Sitér dette innlegget Det er tryggere på havet enn på veiene ! Link to post
roaldbj Svart 14.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 Kan du gi noen opplysninger om viskerne dine (Watt)? Jeg vil tro at du med brukbare kabler kan bruke denne bryteren til å styre begge viskerne i posisjon 2. Det skulle ikke være nødvendig med noe rele. Sitér dette innlegget Link to post
CapD Svart 14.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 Trinn 1 - visker A Trinn 2 - visker A og visker B koblet parallelt I trinn 1 vil begge viskerene gå da de er koblet sammen i trinn 2. Skal dette gjøres uten relè eller dioder må det brukes en bryter med 0 - 1 - 1 og 2. Håper dette var forståelig Sitér dette innlegget 1976 Huglo 27 1990 Hansvik 18 combi 1987 Nord West 900 2001 Terhi Nordic 6020 C - 2005 Quicksilver 620 Flamingo Link to post
Sjarles Svart 14.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 Kan du gi noen opplysninger om viskerne dine (Watt)?Jeg vil tro at du med brukbare kabler kan bruke denne bryteren til å styre begge viskerne i posisjon 2. Det skulle ikke være nødvendig med noe rele. Ingenting hadde vært bedre Det er to godt brukte viskermotorer som ligner de billigste til Maritim, uten at jeg vet watt-styrken... Trinn 1 - visker ATrinn 2 - visker A og visker B koblet parallelt I trinn 1 vil begge viskerene gå da de er koblet sammen i trinn 2. Skal dette gjøres uten relè eller dioder må det brukes en bryter med 0 - 1 - 1 og 2. Håper dette var forståelig Delvis forståelig, dvs jeg forstår at begge viskerne vil gå i trinn 1 hvis de er sammenkoblet i trinn 2. Jeg forstod derimot ikke det med "0 - 1 - 1 og 2". Ellers synes jeg det er underlig at det ifølge forklaringen til hvordan denne bryteren skal kobles (se tegningen i innlegg 1) står at det skal være spenning ut ved trinn 0 (fra kontaktpunkt 1). Trodde det var av-posisjon og derfor ikke spenning ut... Som dere skjønner, -jeg er ikke elektriker Sitér dette innlegget Min blogg på baatplassen. Link to post
CapD Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Jeg forstod derimot ikke det med "0 - 1 - 1 og 2". Jeg mente en bryter som i trinn 1 gir spenning på en utgang (a), og i trinn 2 gir spenning ut på 2 utganger (a og b) Sitér dette innlegget 1976 Huglo 27 1990 Hansvik 18 combi 1987 Nord West 900 2001 Terhi Nordic 6020 C - 2005 Quicksilver 620 Flamingo Link to post
Sjarles Svart 15.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 OK, da skjønner jeg Tenkte å holde meg til Carlingswitch, og kan ikke se at de har slik bryter. Det blir vel til at jeg kjører begge viskerne sammen på en enkel av-på bryter, evnt. på hver sin bryter... Kan du gi noen opplysninger om viskerne dine (Watt)?Jeg vil tro at du med brukbare kabler kan bruke denne bryteren til å styre begge viskerne i posisjon 2. Det skulle ikke være nødvendig med noe rele. ...hvis da ikke roaldbj vet om en rele-fri løsning til denne bryteren og kan utdype sitt innlegg ? Sitér dette innlegget Min blogg på baatplassen. Link to post
hifo Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 kan vel hvis bryteren er beregnet for så store strømuttak , bruke 1 direkte til visker 1 og koble 2 til ett vanlig 5 polet arbeidsrele . 87 og 87b til hver sin visker . eller har 87 og 87 b gjennomgang selv om de ikke er koblet inn? noen som vet? eller finne ut hvor mye strøm man kan ta ut av en pole på bryteren. og koble den ene på 1 og begge på trinn 2 :-) men bruker du rele slipper du å tenke på strømgjennomgangen i bryteren. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
roaldbj Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 Jeg har sett litt etter forskjellige brytere. Spørs om ikke det enkleste er to små av-på brytere for henholdsvis hver vinduspussermotor. Disse bryterne kan du få i forskjellig størrelse. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 Jeg har en på-av-på tror jeg. Den ene er viskerene på hele tiden, mens den andre er koblet til en intervallbryter. Anbefales! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.