teak Startet 14.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 14.Mai.2008 Hei Har nå hatt min Saga 25CC i en sesong, og er kjempefornøyd. Nå er tiden kommet for slipping, jeg har tidligere kun hatt båter med fast aksel. Skal skifte olje på drevet i år men jeg står litt fast" er det noen der ute som har en lett framgangsmåte som kan beskrives til meg. Hvor mye olje går forresten på et 290DP drev? Hvilken olje? Er der andre ting jeg gjøre med drevet i år, belg, tiltpumper var skiftet i fjor. Hvor mange sinkanoder er det på 290 drevet? Takk på forhånd for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 14.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 Jeg bytter olje hvert år, og drivknutebelger annethvert år. Skru ut peilepinnen på toppen. Skru ut tappepluggen og følg godt med om det kommer vann evt grå olje eller spon. Fyll på olje med pumpe fra tappehullet. Syntetisk(hvis KAD) GL 5 75/90, 2,7l. Sjekk eller bytt o-ringer på tappeplugg og peilepinne. Propellzink bytter jeg vår og høst ettersom jeg har stålpropeller. Zinken på skjold er dobbel hos meg, og bare den dårligste byttes hvert år. Byttet kryss i drivknutene i år, etter 11 år og 1300 timer. Sitér dette innlegget Link to post
Frode_B. Svart 14.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 Hei, i dokumentarkivet finner du manual til VP drevene (inkludert 290). Der bør all den infoen du leter etter være tilgjengelig. Link> https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=16416 Mvh., Frode Sitér dette innlegget Link to post
teak Svart 14.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 Hei Tusen takk for goe tips og innlegg. Jeg skal slippe i helgen så får vi se hvordan det ser ut. Sitér dette innlegget Link to post
Bømlafjord Svart 14.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 Det meste er vel som 280 drev, og da kan oljepåfylling også gjøres gjennom påfyllingspluggen som ligger under dekselet til girskifte. For å få det til må drevet vippes(tiltes) opp, løs pluggen med 1/2" Umbraco nøkkel og bruk en liten trakt. Oljen på 280 DP drev er GL-5 girolje 2,7 liter. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 14.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 Verifiser riktig type olje!! En jeg kjenner fikk fylt på syntetisk gearolje - resultatet var ødelagt kon - sluret. Han som fylte på oljen forrige sesong jobber ikke lenger i marinaen. Ja - han fikk ny kon i år og beklaget feilen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.