Jump to content

Dieselpriser ytre Oslofjord?

SandAnker

Recommended Posts

Du kan jo ta en sjekk i Drivstoffbørsen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Er dette virkelig riktige priser?

At det er det jeg betalte er det ingen tvil om - 755,- for 74,05 liter - det gir en literpris på 10,195.

Dette var på de gamle pumpene - der prisen regnes om i kassa fra antall liter. På kortpumpa var prisen 10,19.

Det ser ut til at Vallø har endret policy fra å være blant de billigste i Oslofjorden, til noe mer gjennomsnitt. Men så står det "God tur" nederst på kassalappen da ! I Tønsbergområdet er de jo fortsatt billige om en ser på Ollebukta med 11,16 (2.mai) og Ormelet 10,79 (3.mai).

Er det noen som vet hva det er for literen levert fra tankbil om dagen ?

-koh

Redigert av koh (see edit history)

Takk og farvel til Vallø!

Håper at andre dieselforhandlere i Oslofjorden ikke er fullt så griske og ikke utnytter situasjonen!

Hvorfor skal det være så voldsomt stor forskjell på dieselprisene på vestlandet og her på østlandet? Jeg har tidligere sendt mail til Staoil, men fikk aldri svar. De ble vel svar skyldig....

Det var andre tider før da veiledende priser var gjeldende.

Har dere vært borte lenge? Oljeprisen har jo steget fra ca. USD 90 per fat fra dere landsatte båtene deres i høst til over USD 120 per fat nå når dere sjøsetter. Det er snart 30% prisstigning på et halvt år. Og verre blir det. Attpåtil har kronen blitt sterkere i forhold til dollaren, så det kunne faktisk har vært enda verre.

Ved Vassøy Bunkringsstasjon, Stavanger er prisen nå kr 8,70 per liter. I slutten av oktober i fjor var den kr 6,20 per liter.

Marsjfart (20 kt) på min båt koster nå ca. 200 kr timen i fuel. For ikke å snakke om strykejerna med +500 hk. Bikker fort 500 lappen i timen i før enn de har fått opp marsjfart.

Er det rart det er mange dieselhungrige farkoster til salgs om dagen?

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

. Og verre blir det. Attpåtil har kronen blitt sterkere i forhold til dollaren, så det kunne faktisk har vært enda verre.

Uten å gå for dypt inn i oljemarkedet vil jeg si at det finnes folk med greie på dette som sier at den svake dollaren faktisk driver oljeprisen oppover fordi oljen handles i dollar og relativt sett liten del av oljen går til USA - dermed øker oljeprisen i dollar fordi prisen da i lokal valuta ikke er så høy.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Har dere vært borte lenge? Oljeprisen har jo steget fra ca. USD 90 per fat fra dere landsatte båtene deres i høst til over USD 120 per fat nå når dere sjøsetter.

Ved Vassøy Bunkringsstasjon, Stavanger er prisen nå kr 8,70 per liter. I slutten av oktober i fjor var den kr 6,20 per liter.

Dessuten avgiftsøkning fra nyttår, Kristin vil ha sitt... og har tatt mest.

Oljeprisen stiger, men dolleren går ned, dette reduserer stigningen i markedet.

Uten å gå for dypt inn i oljemarkedet vil jeg si at det finnes folk med greie på dette som sier at den svake dollaren faktisk driver oljeprisen oppover fordi oljen handles i dollar og relativt sett liten del av oljen går til USA - dermed øker oljeprisen i dollar fordi prisen da i lokal valuta ikke er så høy.

Dette resonementet forstår jeg ikke. USA buker ca. 30% av all produsert olje og det er forholdvis mye. De "blør". Onkel Sam må betale formidable 3,73 USD per US gallon = 4,81 kr/liter bensin og det før bilsesongen har startet.

Vi er inne i en fase hvor platåproduksjonen på verdensbasis er nådd for flere år siden. Noen hevder at den vil nås i 2012, men raten på nye funn holder ikke tritt. I de senere år har kineserne byttet ut sykkelen med bil. Ojepriser under 100 dollar fatet ser vi neppe igjen med dagens etterspørsel.

Jeg tipper at prisen på marinediesel på Sørlandet i ferien vil ligge opp mot 14-15 kr literen, med Trysnes Marina, Søgne i førersetet.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Vi fyller fra tankbil på egen 6000 liters tank i båtforeningen. Dette er ett nermest "non-profitt" foretak. Legger kun på noen øre for vedlikehold av pumpe/slange/tank. Dieselprisen blir da Kr. 9,00

Jeg fylte forøvrig i Stavern i helgen, Kr 11,50 pr. liter. Det er vel ikke noe serlig å utsette på avanse på ca kr. 2,50 på literen på et marine anlegg, men dyrt er det blitt.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Husker jeg riktig mener jeg at jeg bet. 9 kr literen i Holmestrand i forrige uke .

Jeg fylte selv i Holmestrand på fredag og da var det 9,5, la inn prisen i disedrivstoffbørsen,

men syns det begynner og dra seg til, grunnen til at jeg reagerer er at jeg har en kammerat som er "hobby" bonde,

han betalte 8,50- fra tankbil pr liter. og denne kommer rett fra en bensinstasjon:)

:headbang: :headbang: :headbang:

Vi fyller fra tankbil på egen 6000 liters tank i båtforeningen. Dette er ett nermest "non-profitt" foretak. Legger kun på noen øre for vedlikehold av pumpe/slange/tank. Dieselprisen blir da Kr. 9,00

Jeg fylte forøvrig i Stavern i helgen, Kr 11,50 pr. liter. Det er vel ikke noe serlig å utsette på avanse på ca kr. 2,50 på literen på et marine anlegg, men dyrt er det blitt.

:cheers: :cheers:

Kanskje jeg skal melde meg inn i din båtforening og fåtanke hos dere?

holder til i Sande :flag: :flag:

Fult mulig det. Innmelding Kr. 2000,- Årsgebyr kr. 300,- :flag:

Holmen Motorbåtforening

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Har dere vært borte lenge? Oljeprisen har jo steget fra ca. USD 90 per fat fra dere landsatte båtene deres i høst til over USD 120 per fat nå når dere sjøsetter. Det er snart 30% prisstigning på et halvt år.

Men hvor mye av dieseprisen ved pumpa skyldes egenlig diesepris og hvor mye er avgifter? At oljeprisen stiger med 30 % er jo en ting - men det meste av prisen er vel ikke olje-pris men fastsatte avgifter per liter og ikke alle disse endrer seg like mye som oljeprisen?

Forøvrig kostet vanlig diesel til bil 13.13 på den lokale Shell stasjonen for to dager siden, mens Esso på Tveita nøyde seg med kr 11.60. Det er vel kanskje en mil mellom dem.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...