Jump to content

Dieselpriser ytre Oslofjord?

SandAnker

Recommended Posts

Utfordring:

Hvis AVGIFTSFRI diesel til båt koster ca 11/liter idag og den med avgifter på land koster 13/liter.

Hva koster båtdieselen hvis man evt legger på statlige avgifter da....?

Kan det se ut som forhandlerne selv står for "avgiftene" til sjøs i dag?

(Jeg vet at lokale bønder gir rett over 6 kr + MVA fra tankbil)

Vil tippe den "avgiftsfri" vil øke med drøye 3 kroner pluss moms som vel er noe i nærheten av forskjellen i avgifter... hvilket nok er en tanke vi kan vennes oss til snart... fortsette oljepisen og etterspørselen etter diesel i verdesnmarkdet så kan vi nok oppleve at dieselen blir betydelig dyrere enn bensin på landjorda(untatt de som kan bruke redusert avgifts diesel)... på sjøen vil det nok skille noe på grunn av reduserte avgifte til marint formål...

Så det er bare å fylle tanken, smile og betale samt nyte livet, de som har valgt feil type farkost betaler mere eller "bruker" den mindre, enkel logikk det... Man skal ikke bli overrasket om vi ser drivstoff priser på bortimot 20 kroner i løpet av få år..... så de som velger båt i dag bør jo legge inn noe margin her slik at vi slipper gnålet om dyrt drivstoff i fremtiden og de har blitt lurt.. budsjetterer man med 30 kroner literen så er de vel rimleig sikker på at det ikke vil bli nådd på noen år.. Tror det kan være greit å ikke ha for marginalt budsjett når man kalulerer driftsutgifter og eventuelle andre utgifter...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

For de av dere som setter prisen på diesel/bensin høyest av alt her i livet så vil jeg anbefale å vurdere listen over de land hvor bensin er billigst og deretter undersøke arbeidsmarkedet der;

1. Venezuela: 0,16 per liter

2. Iran: 0,54kr per liter

3. Saudi Arabia: 0,60kr per liter

4. Libya: 0,67kr per liter

5. Swaziland: 0,73kr per liter

6. Quatar: 0,98kr per liter

7. Bahrain: 1,09kr per liter

8. Egypt: 1,20kr per liter

9. Kuwait: 1,21kr per liter

10. Seychellene: 1,32kr per liter

Bon voyage!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

For de av dere som setter prisen på diesel/bensin høyest av alt her i livet så vil jeg anbefale å vurdere listen over de land hvor bensin er billigst og deretter undersøke arbeidsmarkedet der;

1. Venezuela: 0,16 per liter

2. Iran: 0,54kr per liter

3. Saudi Arabia: 0,60kr per liter

4. Libya: 0,67kr per liter

5. Swaziland: 0,73kr per liter

6. Quatar: 0,98kr per liter

7. Bahrain: 1,09kr per liter

8. Egypt: 1,20kr per liter

9. Kuwait: 1,21kr per liter

10. Seychellene: 1,32kr per liter

Bon voyage!

:sailing:

Seychellene er jo fint, da.. :tongue:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Ja de fleste land på listen er jo oljeproduserende. :wink: Det var en enorm forskjell til våre priser,som snart er på verdenstoppen. :nonod:

Hva er prisutviklingen i Sverige nå?

Lønner seg vel snart å fylle sør for Herføl når en skal nedover.

Spurte om det samme tidligere i traaden, og fikk da dessverre dette svaret.

Havstensund i påsken: 17,- kr. literen. Dog i svenske kroner......

Naa er vel Havstensund en av de dyreste, men alikevel.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Man skal ikke bli overrasket om vi ser drivstoff priser på bortimot 20 kroner i løpet av få år..... så de som velger båt i dag bør jo legge inn noe margin her slik at vi slipper gnålet om dyrt drivstoff i fremtiden og de har blitt lurt.. budsjetterer man med 30 kroner literen så er de vel rimleig sikker på at det ikke vil bli nådd på noen år.. Tror det kan være greit å ikke ha for marginalt budsjett når man kalulerer driftsutgifter og eventuelle andre utgifter...

Nå er de fleste av oss lagd slik at vi ønsker mest mulig nytte/ glede av pengene våre. Det er nok et fåtall som ser det som en stor glede å betale mest mulig inn når vi tanker opp, eller handler båtutstyr......eller andre ting vi har behov for.

Tror neppe du slipper "gnål" fremover..........

Når verdens dyreste diesel diskuteres så kan vi jo ta inn over oss at vi til tross prisene har den høyeste tettheten av båter i forhold til folketallet, og at prisen er styrt dels av hva vi er villige til å betale. Har vi evnen til å betale så justeres nok prisene deretter.

Hvis vi ønsker billigere drivstoff må forbrukerne enes om et forbrukersystem som rammer selskapene. Alle vet at selskapene samarbeider, og det er mulig for forbrukerne å samarbeide også.

Hvor skal vi kjøpe drivstoff i juni? Statoil, Esso eller shell.

Hvis alle aksepterer å kjøre noen meter lenger og fylle drivstoff på bil og båt der hvor vi er enige om å handle kollektivt uansett pumpepris, så vil selskapene kanskje tenke seg om før de bestemmer seg for hva pumpeprisen skal være i fremtiden.

Hver mandag kunngjøres det i alle landets store aviser hvor vi skal forsøke å handle drivstoff. Seks måneder uten et forutsigbart kjøpsmønster burde gi resultater på prisen.

Ærlig talt!

Sammenlign drivstoffprisen og lønningene ca 1980 så ser en at det en betaler for drivstoffet i dag er ca halvparten av 1980 priser.

Det eneste som har steget jevnt med levestandarden er klagingen.

Hva er det vi klager mest over?

Jo drivstoff mat og klær?

Alt dette er uten unntak omtrent stått stille prismessig de siste 20 år?

Våkn opp!

Helt enig!

Når man ser hvor mange som graver på ræva i 9 - 10 kn innaskjærs, kan man ikke samtidig påstå at drivstoffet er for dyrt.

Det blir som å klage på matvareprisene og samtidig gjøre en stor del av innkjøpene på bensinstasjoner.

La nå båtfolket få lov til å klage på bensin eller diesel prisen eller hva det nå måtte være... Det gir dem vel en god følelse vil jeg tro... Når de i tillegg for støtte for sine klager så vokser jo selvtilliten også.... Så dette kan være positivt for de gjelder...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

10,14 er ikke så galt det, mener han tok 10,80 for bare ett par uker siden... Så her har prisen fallt en god del..

10,14 er ikke så galt det, mener han tok 10,80 for bare ett par uker siden... Så her har prisen fallt en god del..

Da var vi der på forskjellige ukedager for et par uker siden.

Sist jeg toppet tanken på Vallø (ca. 14 dager siden) var dieselprisen kr. 8,87

så differansen på kr. 1,32 siden sist er ren skjær økning.

Med andre ord kostet dagens ca. 200 liter påfyll kr. 264,- kr mer enn sist.

Og igjen, dette er ingen klaging, kun fakta... :wink:

Sorry, jeg leste feil... jeg trodde du skrev Valle og ikke Vallø...prisene jeg referer til er Valle i Bamble...

La nå båtfolket få lov til å klage på bensin eller diesel prisen eller hva det nå måtte være... Det gir dem vel en god følelse vil jeg tro... Når de i tillegg for støtte for sine klager så vokser jo selvtilliten også.... Så dette kan være positivt for de gjelder...

Ai så eplekjekk du er blitt da? Har du meldt deg ut av det gode lag, eller er det utsiktene til 0,98 kr/l som gjør at du er komt i det bamhjertige hjørnet? :wink:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Ai så eplekjekk du er blitt da? Har du meldt deg ut av det gode lag, eller er det utsiktene til 0,98 kr/l som gjør at du er komt i det bamhjertige hjørnet? :wink:

Det er bare slikt at svært mange her på forumet klager på det meste i kongerikert Norge, de er aldri fornøyd med noen ting.... muligens untatt det de klarer å utrette hvilket sikkert ikke er særlig mye (untatt at de er fornøyd med klagingen sin da).. Det er vel bare så på et par av pollene om Oslofjordem Frilufstråd... der er det jo åpnebart enkelte som ikke kan ha det særlig godt med se med seg selv... Det samme gjelder dieselpriser diskusjoner her på forumet...

Jeg har bodd en 3 års persiode i Qatar tidligere og jeg har betalt en drøy krone for literen for bensinen, men de som åpnebart tror at dette lykken i livet har nok ikke vært mye utaskjærs... Det som jeg lærte av å bo i utlandet er at Norge uten tvil er verdens beste land å bo i, det være seg skattenivå eller "bensinpris" som er meget lav her i Norge om en vekter mot inntekten hvilket er natulig å gjøre... Så etter dette oppholdet så skjønte jeg at jeg hadde tatt feil, så har jeg lært meg å slutte å klage på hvordan det er i Norge, og de som har problemer med at jeg er fornøyd med tingenes tilstsand i Norge og ikke vil bekymre meg nevneverdig når "bensinen" koster 20 kroner literen.. må riktignok legge litt om på bruksmønstret noe siden jeg er en fattig krabat, men det vil ikke medføre noen store problemer.

Det at jeg nå flytter tilbake til Qatar etter 3 år hjemme er av familiære og jobbmessige grunner, og har således svært lite å gjøre med bensinprisen siden jeg uansett har råd ril å betale det den koster for mitt bruk.... Den gangen jeg ikke har råd til å betale for "bensinen" så finner jeg meg noe annet å sysle med..

Det er klart jeg ser på alternative former for energiutnyttelse og med 20 kroner literen for diesel så blir det nok montering av vedovn eller varmepumpe i min neste båt her i kongeriket... fremdriften sørger vår herre for uansett... At andre ikke velger "seil" som fremdrift er et valg de selv står helt og fullt ansvarlig for.. Jeg er selvsagt klar over at det kreves en viss IQ før man er i stand til å føre en båt for seil, men kravet neppe særlig større en skonummert... slik at det burde ikke være nen grunn til å velge motorisert fremdrift med mindre man bruker svært små sko eller synes det er greit med 20-30 kroner literen..

Jeg er klar over at for enkelte så er det klagingen som gir livet deres mening, og det repekterer jeg selvsagt... så derfor er det viktig at båtfolket får lov til å klage på "bensinpriser", og når de i tillegg kan klage på mine innlegg og ikke minst mine meninger, så gir det dem sikkert enne mere..

For kverulanetene på forumet hvilket det en del av, så har jeg brukt begrepet "bensin...." som i dette tilfellet er å anse som en felles betegnelse for bensin og diesel.. Det kan også tenkes at jeg har glemt "" noen steder, og det beklager jeg på det sterkeste...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Jeg er klar over at for enkelte så er det klagingen som gir livet deres mening, og det repekterer jeg selvsagt... så derfor er det viktig at båtfolket får lov til å klage på "bensinpriser", og når de i tillegg kan klage på mine innlegg og ikke minst mine meninger, så gir det dem sikkert enne mere..

For kverulanetene på forumet hvilket det en del av, så har jeg brukt begrepet "bensin...." som i dette tilfellet er å anse som en felles betegnelse for bensin og diesel.. Det kan også tenkes at jeg har glemt "" noen steder, og det beklager jeg på det sterkeste...

Skjønt enig med deg når det gjelder Norge som land å bo i, Sydvesten. Men din respekt for de som klager for å gi livet mening er ikke veldig lett å få øye på, du klager jo også over de som klager. :yesnod:

Sydvesten, er enig i dine forstandige refleksjoner om verden både innen- og utenfor ytre Oslofjord. Det var ikke meningen å kritisere dine synspunkter, men heller en liten skjemt på en lørdagskveld. Beklager om du misforsto.

Vi her i sørvestre hjørnet av landet er bortskjemt med lave dieselpriser til båtbruken vår, men det er ikke til å stikke under en stol at vi, altså andre båtvenner, av og til drar vi på smilebåndet sånn som nå når østlendingene våkner opp av vinterdvalen og oppdager at dieselprisene er i full fart forbi 10 kr/l.

Det er bare å slutte og syte og betale med den lommeboken man har. Prisene går neppe ned igjen.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Kanskje det blir flere som tar ferien paa sorlandet i aar? Siden Dieselen i Sverige ligger 3-4 NOK over Norge.

Eller at det ikke blir saa mange som drar noe saerlig lenger sor enn Smogen. Hadde passet meg fortreffeligt.

Ikke vet jeg. Men vi starter en 4 ukers tur 24. Juni. Og det blir Svenskekysten, over til Laeso. Ned saa raskt som muligt, en uke paa Laeso. Ogsaa bruke 3 uker hjem igjen.

Om neste baat blir med "stang" faar tiden vise. Men driftstoff utgiftene begynner aa merkes paa ferie budgettet.

Om Norge er vaerdens beste land aa bo i, tja muligt det. Men alt er ikke roserodt der oppe i nord heller da. Da tenkte jeg ikke spessielt paa driftstoff prisene. Som vel er paa mer eller mindre samme nivaa over meste parten av Europa naa.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...