Jump to content

Dieselpriser ytre Oslofjord?

SandAnker

Recommended Posts

Nå har denne tråden etterhvert blitt politisk og off-topic, men jeg mener det er viktige spørsmål som blir tatt opp, og som gjelder båtfolket i høyeste grad. Jeg mener altfor mange tar for lite hensyn til de som tjener under kr 300000,- når det diskuteres drivstoffpriser, og tro det eller ei, det er det faktisk noen som gjør. Prisene på drivstoff begynner å nærme seg en smertegrense for de som har lån på hus, bil og båt, og som er avhengige av å bruke bil daglig. Det er ingen menneskerett å ha båt(eller bil), men det er trist om bare rikfolk skal kunne nyte sjølivets gleder. Og det er heller ikke alle som har råd til å kjøpe hus/leilighet i sentrum av byer/tettsteder slik at man kan sløyfe å ha bil, og det er mange i Norge som bor utenfor rekkevidde til gode kollektivtilbud.

Nå har etterspørselen etter olje økt den siste tiden, og prisene har steget dramatisk. Når vi vet at noen land sponser innbyggerne med billig drivstoff, uavhengig av arbeidsinntekt, og når enkelte mennesker her til lands gir inntrykk av at de mener det nærmest eneste saliggjørende for å redde verden fra klimagassutslipp, er å ha høye avgifter på drivstoff for Norges 4,7 millioner innbyggere i tillegg til den høye internasjonale oljeprisen, er man på ville veier og har misforstått fullstendig hvordan man få klimaet på jorden bedre. Pumper man ikke opp like mye olje i Nordsjøen om drivstoffprisen her til lands er høy? Jovisst, gjerne mer også! Og selger man ikke olje ut av landet? Klart man gjør, og forbruket går ikke ned! Men det er jo mange lærde som strides om klimapanelet til FN har rett.

Dersom det haster så meget med å få ned konstentrasjonen av CO2 i atmosfæren, bør ulike lands regjeringer snarest mulig kalle inn til internasjonale møter der man prøver å enes om å få ned folketallet på jorden. Det er jo her skoen trykker. For mange mennesker bruker av jordens ressurser, inkludert olje og gass. Alternativt bør man stenge kranene i Nordsjøen og i andre oljeproduserende land, men først bør man avle opp hester og lage nok kjerrer. Men det kan jo selvsagt bli et problem med CO2 fra hestene da...Og om flere går over til seilbåt bygget i glassfiberarmert polyester, så kreves det også det olje og energi for å produsere disse...

Vel, det anslås at det er 600/700.000 fritidsbåter her i landet (ingen vet helt!) og salget av fritidsbåter har nærmest eksplodert de senere årene (står det å lese i alt som finnes av rapporter) så at båtlivet er forbeholdt "de rike" er vel ikke helt riktig? Når det særlig er salget av seilbåter som har eksplodert og disse, primært, er bygget for fremdrift ved hjelp av vinden så er det vel ikke dieselprisene som slår sterkest ut på utgiftene?

Enkelte her tar jo til orde for at båtlivet nærmest skal være å få på "blå resept" og det blir vel en liten feilprioritering av fellesskapets midler, etter mitt ringe syn. Kanskje man heller bør kjøpe båt etter evne og i dette bildet vurdere hvor stor båt man virkelig trenger og om man kanskje kan klare seg med et båt som ikke gjør 25/30 knop, men bringer en trygt frem i 6/7 knop?

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

og når de i tillegg kan klage på mine innlegg og ikke minst mine meninger, så gir det dem sikkert enne mere..
Hei, Sydvesten!

Det har ikke falt deg inn at du kanskje selv er hovedårsaken til slik klaging og meningsmotstand, når du så ofte ordlegger deg i giftige ordelag om andres meninger og holdninger og med respektløs personlig karakterstikk av dine meddebattanter her på forumet?

Som for eksempel:

Det er bare slikt at svært mange her på forumet klager på det meste i kongerikert Norge, de er aldri fornøyd med noen ting....

muligens untatt det de klarer å utrette hvilket sikkert ikke er særlig mye

Generelle regler for baatplassen.no :

1. Alle innlegg skal formuleres i taktfull respekt for øvrige medlemmer.

Fjern bensin og dieselavgiften helt, og innfør et skattesystem som gjør at staten får "tilbake" disse avgiftsinntektene fra en eksponesiell skatteøkning ut fra skatteevne. Fjern alle mulighetene til "unnaluring" (alle vet at Kjell Inge Røkke tjener mer enn 0kr). Vil rikingene flagge ut av Norge, så gjerne for meg....)

Hei!

Er enig med flere på BP at dieselen er blitt dyr, men det er egentlig lite vi kan gjøre med dette bortsett fra og alltid fylle/støtte de rimeligste tilbyderne.

Jeg for min del bruker båten tilsvarende som i fjor, bortsett fra noen endringer. Det er slutt på å ta en "tur" langt avgårde for å si hei til min søster på hytten om vi ikke er i nærområde allerede.

Setter en driftskostnadene opp mot andre familiære kostnader som eks sydenturer, blir dieselen BILLIG :yesnod: For fruen, meg og 4 barn til syden i 14 dager, ryker det lett 70 lapper... Og det for kun 14 dager..... :headbang: DA blir mitt diesel budsjett på 25 lapper for en hel sesong billig.

Så det er hele tiden snakk om prioriteringer av de pengene som kommer inn til familien.

Har tatt meg selv i nakken da jeg her tenkt for mye på dieselprisen. Hvorfor ikke tenke på de kanoooooon dagene/opplevelsene båtlivet gir. OK, dieselbudsjettet øker med 6-7.000.- men dette kan en ta inn på andre måter, som for eks. ikke "snope" dupeditter hver gang en går inn i en båt shappe.

ELLER handle på Rema FØR en legger fra kai slik at man unngår grisedyre innkjøp av matvarer ute i skjærgården.

Var inne på Bakkasund her for noen helger siden, skulle ha is til ungene = regning på 1800.- i ting og tang som fruen ville ha :headbang: Det er 190 liter disesel det!!!!!! Got my point :yesnod:

Vedrørende Kash-kortet:

Du må sjekke med hver enkelt marina for å høre i hvilken kategori de har registrert seg.

Marinaer og andre steder som selger drivstoff, kan selv velge om de ønsker å registrere seg under koden for bensinstasjon eller under eksempelvis kode for ”marinas, service & supply” (kode 4468). Velger stedet sistnevnte kode, får kjøper ikke ”bensinstasjonrabatten” på 5 %.

Redigert av nimbuster (see edit history)

Fylte i Stavern i helga. Snakket med innehaveren som fortalte at her fikk man Diesel med farge, ikke marin gassolje. Prisen han betalte var kr. 8,22, påslaget var fast 20%.

Vær oppmerksom på å IKKE fylle Marin Gassolje, det blir masse sot ut av det. Jeg vet ikke hvilke marinaer som har dette på tanken, men jeg er fristet til å sjele litt til de rimeligste tilbyderne....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...