Jump to content

2 styreposisjoner, justering av gir og gasskabler

Siglaren

Recommended Posts

Jeg holder på å montere doble manøverposisjoner med "fiskerigir" i min motorseiler. Kablene går fra motor/gear til kontrollboksen (kontroll 1) inne i styrhuset og videre bak til posisjonen i cockpit (kontroll 2) . Giring på kontroll 1 fungerer ok, men ikke så presist og kontant som jeg skulle ønske. Ved bruk av kontroll 2 slår ikke giret inn slik det skal, det virker som det bare slår halvveis inn og ligger og "hakker". Dette gjelder både forover og akterover. I tillegg er kontroll 2 vesentlig tregere enn kontroll 1.

Gasskontrollen fungerer på begge kontroller, men er litt treg, ujevn og hakkete.

Begge kontrollbokser er av denne typen:

http://www.maritim.no/product.aspx?id=3459...upkey=006001040

Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan justere slik at kontrollene blir velfungerende, mindre trege og mer presise? Er det eventuelt andre ting enn selve justeringen jeg bør gjøre noe med?

Alle tips mottas med stor glede og takknemlighet;)

Siglaren

Den vil vel ikke hjelpe i dette tilfellet da Siglaren har to-spaks kontrollbokser.

Ultraflex synkronisator. Brukes når man har 2 styreposisjoner og benytter 1-spaks kontrollbokser.

Man trenger 1 synkronisator til gir og 1 til gass.

Har forøvrig samme problemet selv, kan bare gi gass inne ikke gire. Virker som wiren ikke strammes nok

Redigert av Huglo27 (see edit history)

1976 Huglo 27

1990 Hansvik 18 combi
1987 Nord West 900
2001 Terhi Nordic 6020 C  -  2005 Quicksilver 620 Flamingo

• 11 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...