Håp Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Det hele med kranmanøvrering hos oss skjer i båtforeningens regi, men vi er forsikret gjennom havnevesenet som er eier av krana. mvh tuffff Og alle har sertifikatene i orden? Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Jeg er selv mobilkranfører. Kranfører er ansvarlig for at løftet skjer forsvarlig. Men...... Du sto og så på at han løftet båten, ikke sant? Hadde du noen invendinger? Så det greit ut der stroppene ble plassert? Vi kranførere er heller ikke synske ang. tyngdepunkt. Båter har alle forskjellig tyngdepunkt. Han løftyer sikkert mye i løået av ei uke, og kan ikke huske alt han løfter på. Jeg gjør i hvertfall ikke det. Tror ikke kranfører kan lastes for å ikke være synsk. Jeg løfter hver uke mange kolli som jeg verken vet tyngdepunkt eller vekt på. eneste måten å finne ut det på, er å løfte forsiktig på det. Så fremt ikke huke-ansvarlig(Det er du det) har opplysninger om koliet. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Det var ved første 2 cm av løftet båten tippet bakover, da var det allerede for sent!Båten må stå høyere. Tar nedi etter bare 2cm løft Er selv med og kraner opp og ut hver vår og høst i båtforreningen. Vi har alltid båtene på ei vogn som gir en klaring til bakken på 10 - 15 cm. Da kan en prøveløfte uten problem. Kranføreren vår har lang erfaring, men vi bommer likevel av og til pga ting som vi ikke vet noe om. Det vet båteieren.....som ikke alltid tenker over det... Hvem som har ansvaret vil jeg ikke påstå noe om, men synes marginene var små.Håper du slipper å ta båten på land igjen. God sommer Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
tuffff Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Som en av fire i krankomiteen i havna Det hele med kranmanøvrering hos oss skjer i båtforeningens regi, men vi er forsikret gjennom havnevesenet som er eier av krana. Og alle har sertifikatene i orden? Ja, selvfølgelig - vi fire som er valgt inn i krankommiteen. Det er jo ikke hvert enkelt medlem som kjører krana. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 15.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Båten må stå høyere. Tar nedi etter bare 2cm løft Tror du misforstod litt... Dette er en seilbåt som står på kjølen med krybbe som støtte, roret er 60-70cm fra bakken når båten står i krybben! Når kranfører løftet et par cm føyk baugen til værs og roret likedann i bakken! Vet ikke hva slags båt du har men jeg har ikke tenkt å konstruere en konstruksjon som holder 5,5 tonn for å få kjølen en halvmeter over bakken Sitér dette innlegget . Link to post
MortenK Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 På meg virker det som stroppene må ha vært ganske så feilplassert når båten vippet såvidt mye aktover etter kun et løft på et par cm . Nå har du jo en lang båt, men likevel .....? Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
moosewine Svart 16.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 (redigert) Stroppene var nok ganske så feilplasert ja, bakre stropp var helt oppe i kjølen ca en meter forann seildrevet, jeg sto oppe på båten og hang stroppene på ramma så jeg la ikke merke til hvor han plaserte de! Alt gikk litt fort denne dagen, bilen var bestilt kl 16, men kom 1530, vi hadde egentlig tenkt å sette den ut to dager senere men denne dagen var siste mulighet før kranbilen ble leid ut i 3 uker. Så de 2 siste døgnene før sjøsetting jobbet vi infernalsk for å få alt klart til sjøsetting, var nok slitne og stresset når løftet skjedde i etterpåklokskapens navn Men nå ser det ut til å ha gått bra, slapp med skrekken! Redigert 16.Mai.2008 av moosewine (see edit history) Sitér dette innlegget . Link to post
Trophy Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 Tror du misforstod litt... Dette er en seilbåt som står på kjølen med krybbe som støtte, roret er 60-70cm fra bakken når båten står i krybben! Når kranfører løftet et par cm føyk baugen til værs og roret likedann i bakken! Vet ikke hva slags båt du har men jeg har ikke tenkt å konstruere en konstruksjon som holder 5,5 tonn for å få kjølen en halvmeter over bakken Det gjorde jeg nok. Fint at det gikk bra Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Bitteliten Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 Et tips om stroppeplassering - som på båter med seildrev alltid er litt spennende - særlig ved opptak. Se på Bavariaene - de har små piler (klistremerker) på skrogsiden der stroppene skal sitte. Da er man aldri i tvil Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 Ikke sett stroppen på merket på de litt eldre bavariane, for der viser merket hvor seildrevet er.... Sitér dette innlegget Link to post
VHF Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 Jeg hadde nok ikke latt dette passere pga senskade,for skadene kan komme fram senere da er det forsent og klage. Ta kontakt med ditt forsikringsselskap ta kontakt med kranbilselskapet. For gudsskyld la ikke dette passere. Sitér dette innlegget Unnskyld meg er det noen som kan flytte de to yougurtbegerne så jeg får dokke??? Link to post
moosewine Svart 17.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 Jeg hadde nok ikke latt dette passere pga senskade,for skadene kan komme fram senere da er det forsent og klage. Ta kontakt med ditt forsikringsselskap ta kontakt med kranbilselskapet.For gudsskyld la ikke dette passere. Du har sikkert rett, men problemet da er at båten må opp igjen med venting på fagmann etc...har 2 uker til jeg skal bort på jobb en måned og har lyst til å bruke båten mest mulig i denne tiden Ser ut som at ingen skade har skjedd, så jeg satser på det! Sitér dette innlegget . Link to post
Draco24styling Svart 17.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 Du kan jo melde inn uhellet og få fagmann til og undersøke båten ved opptak til høsten Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Victora III Svart 17.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 Min kranmann setter tusjmerker eller klistremerker på undersiden av fenderlisten for å huske hvor stroppene skal sitte. Forøvrig dekker vanlig båtforsikring selvsagt også løft og transport. Tranportøren skal også ha forsikring og du skulle dermed være dobbeltforsikret. Sitér dette innlegget Link to post
-Matros- Svart 17.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 jeg har to teip biter på hver side i båten som viser hvor jeg skal plassere stroppene Sitér dette innlegget Mvh -Matros- -------------- Medlem av gruppen: folk i båt! Link to post
moosewine Svart 17.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 Min kranmann setter tusjmerker eller klistremerker på undersiden av fenderlisten for å huske hvor stroppene skal sitte. jeg har to teip biter på hver side i båten som viser hvor jeg skal plassere stroppene Tror jeg har lært hvor stroppene skal sitte nå Sitér dette innlegget . Link to post
hifo Svart 17.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 jeg har klistremerker der stroppene skal sitte på ved løft av båten. ( hvis noen lurte ) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
moosewine Svart 13.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Da kommer kranbil i morra kl 16, får håpe det går bedre denne gang! Har bestilt mobilkran i år, så den skal ikke ha problemer med å klare løftet....i fjor skreik det i alle alarmer på den største kranbilen, han ville ikke løfte oss mer.... Jaja, ute før 17. mai i år også selv om båten ikke er halvferdig! Sitér dette innlegget . Link to post
Sun Flyer Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Motoren på plass? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Kasund Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Korleis det gjekk med saken i fjor da? Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 14.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 Motoren på plass? Tja...Polakken påstår den skal være som ny, og blir kranet inn sammen med masta på fredag... Korleis det gjekk med saken i fjor da? Gikk vel greit, ble en liten lekasje ved roret men tror ikke det er noe å stresse med....Båten gikk ikke ned i fjor så den flyter vel i år også Sitér dette innlegget . Link to post
Herman Svart 7.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2014 Tar opp igjen denne tråden. En i havna skulle sette ut båten etter å ha vært på land på en ikke navngitt marina. 12 tonn seilbåt. På grunn av feil lengde på stroppene ble båten hengende med baugen ned. Den hang forsåvidt greit, men det kan jo bli litt ugreie når den møter vannflata. Kranfører hevdet da at vannet i vanntanken (i baugen, ca 300 liter) skulle tømmes for å rette opp båten... Det er nok ikke ALLE kranførere som vet hva de holder på med! Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
tb55 Svart 7.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2014 For egen del bruker jeg alltid 2 minutter ekstra med at jeg sikrer stroppene med et tau frem til pullertene. Da kan ikke stroppen gli, selv om båten skulle henge litt skjevt ved første forsøk. Husk at litt vann i kjølen kommer deisende etter når båten stikker baugen ned, og forsterker skeivlasten med dobbel effekt. Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 7.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2014 Tar opp igjen denne tråden. En i havna skulle sette ut båten etter å ha vært på land på en ikke navngitt marina. 12 tonn seilbåt. På grunn av feil lengde på stroppene ble båten hengende med baugen ned. Den hang forsåvidt greit, men det kan jo bli litt ugreie når den møter vannflata. Kranfører hevdet da at vannet i vanntanken (i baugen, ca 300 liter) skulle tømmes for å rette opp båten... Det er nok ikke ALLE kranførere som vet hva de holder på med! Sikker på at stroppene hadde forskjellig lengde? At det ikke bare er bredde forskjellen på båten der stroppene ligger som utgjør "forskjellen" og får baugen til å ligge noen grader laver? Om baugen blir liggende laver er det ikke en dum ide å tømme ut vannet. Å flytte tyngdepunktet vil også være med på å endre reel vekt per leg og utjevne lesten, selv om 300kg ikke utgjør så mye, så hjelper alt... For å si det sånn; kan man ikke flytte stroppen (pga. f.eks. breddeforskjell som utgjør lengde på legene, må man prøve å juster tyngdepunktet... Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 8.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2014 (redigert) Kansje båten hadde rettet seg noe dersom 4 voksne menn hang bak på hekken,,,,,? Redigert 8.Februar.2014 av tb55 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.