moosewine Startet 14.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 14.Mai.2008 Hei alle båtkyndige på denne plassen! I ettermiddag fikk vi endelig satt ut båten men det er en liten fare for at den må opp igjen snart! Det som skjedde var at kranfører feilberegnet tyngdepunkt på båten når han skulle løfte den ut av krybba slik at båten fikk "overbalanse", baugen føyk i været og roret smalt i bakken! Fikk etter litt styr båten tilbake i krybba og flyttet stroppene bakover og fikk den på vannet. Vanskelig å si om det har blitt noen skade på roret men det er slarkete, noe jeg mener det ikke var før. Det lekker ikke inn ved roret, og svinger som normalt. Det er denne slarken jeg ikke liker. Hvordan skal jeg forholde meg til kranoperatør? Sitér dette innlegget . Link to post
knutza Svart 14.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 Om dette er en seriøs aktør, så skal han ha forsikring mot sånt. En annen diskusjon er om han plasserte stroppene etter din anbefaling eller om han selv vurderte løftepunktene. Håper du ikke har fått noen alvorlig skade. Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 14.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 Han plaserte stroppene, jeg tok det som en selvfølge at han kunne jobben sin! Tror ikke skaden er så gærn, men det er jo kjedelig hvis det viser seg i etterkant at vi får problemer. Derfor lurer jeg på hvordan jeg skal ordlegge meg i morgen når jeg klager på dette! Sitér dette innlegget . Link to post
Ingar Svart 14.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 Er det båten i signaturen din det er snakk om, Wasa55? Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 14.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 Det stemmer, en nydelig Wasa 55 Sitér dette innlegget . Link to post
knutza Svart 14.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 (redigert) Du bør i forsiktige vendinger påpeke at det muligens kan være en skade, men at du ønsker å få sjekket dette. Tror det er lurt å opptre saklig og rolig (ihverfall til å begynne med ) Du burde også ta kontakt med ditt forsikringsselskap, de kan skal være behjelpelig med diskusjonen med kranbilens forsikringsselskap. Redigert 14.Mai.2008 av knutza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 14.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 Du burde også ta kontakt med ditt forsikringsselskap, de kan skal være behjelpelig med diskusjonen med kranbilens forsikringsselskap. Høres fornuftig ut! Det er vanskelig å vite hva man skal gjøre når man ikke er 100% sikker på at det er/kommer en skade pga av det som skjedde idag! Sitér dette innlegget . Link to post
Dreamer Svart 14.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 I dette tilfellet har kranfører gjort en gedigen tabbe. Første bud for en kranfører er å plassere stroppene riktig. Hvis han ikke vet hvor tyngdepunktet er, skal han be om tegning etc som viser dette (jeg har tegning ombord som viser tyngdepunkt og stroppenes plassering). I ditt sted ville jeg ikke satt båten på sjøen, men først fått en fagmann / takstmann til å vurdere eventuell skade. Det er vel så godt som umulig å vurdere en eventuell skade når båten ligger på sjøen. Jeg ville derfor: a) Satt båten på land. b) varslet kranfirma skriftlig om at han vil få ansvar for eventuell skade, c) fått skaden vurdert og eventuelt taksert / dokumentert og d) sendt regningen til kranfirma (som så vidt jeg vet er pålagt å ha forsikring for slike skader). Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Spinner Svart 14.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 Hvordan skal jeg forholde meg til kranoperatør? Her er det strengt tatt bare en fremgangsmåte som er riktig: 1. Fortell kranføreren at du kommer til å kontakte en takstmann for å vurdere om det har skjedd en skade på båten din. (regner med at han erkjenner at uhellet har skjedd også i ettertid.....) 2. Gjør det... 3. Hvis det er en skade som kranføreren har forårsaket ved feilberegning av tyngdepunktet på båten din, er han erstatningspliktig hvis ikke du har blandet deg inn i hvordan løftet skulle foregå. 4. La forsikringsselskapene ta krangelen, du er overhodet ikke tjent med å starte en krangel med kranføreren, så vær hyggelig og forhold deg til forsikringsselskapene. Alle kan være uheldige, så det er liten grunn til å lage masse styr & bråk. Lykke til ! Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
arkmarin Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Kranføreren skal ha forsikring. Har du aldri satt båten på sjøen tidligere? Det er jeg som bestemmer hvor stroppene skal ligge på min båt, da jeg har erfaring med dette. Kranføreren kan være nyansatt i firmaet. Ett eksempel.: Båteieren festet tau til masta for å montere den på båten. Knuten løsnet og masta falt ned. Forsikringen til kraneieren måtte dekke skaden! Jeg syns båteieren må bære ansvar også. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Amorøsa Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Jeg har aldri sett tegning over båter i min eie over hvor stroppenes plassering er indikert. Men de gangene det har vært brukt ny kran operatør så har de bestandig hatt prøveløft før det endelige løftet gjøres. Dvs. at båten løftes noen få cm og løftet da vurderes av kranføreren. Sitér dette innlegget Link to post
Draco17 Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 I bruksanvisningen til min båt er det to tegninger som viser hvor båtens støtter, evt løftestropper, skal plasseres.... Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 15.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Har du aldri satt båten på sjøen tidligere? Båten ble kjøpt i august ifjor, så vi har bare tatt den opp en gang før i fjor høst! Samme kranfører ble brukt! Dvs. at båten løftes noen få cm og løftet da vurderes av kranføreren. Det var ved første 2 cm av løftet båten tippet bakover, da var det allerede for sent! Har snakket med firmaet akkurat nå og han var hyggelig og imøtekommende, han anbefalte oss å ta kontakt med forsikringselskapet vårt innen 6 dager og få vurdert eventuell skade så skulle han ordne opp med sitt forsikringselskap! Sitér dette innlegget . Link to post
Mouche Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 På min seilbåt, en Maxi800 på 27 fot, så er det merket opp på skroget hvor stropper skal festes. Tror forøvrig det kan være liten tvil om at kranfører har et ansvar hvis dette er noe han driver med som profesjon og mot betaling. Hvis han er det (proff og mot betaling) så har han sikkert også en ansvarsforiksing som vil dekke skaden, men viktig å melde fra om dette umiddelbart, og jeg ville sagt også skriftlig hvor man holder kranfører ansvarlig. Ta også kontakt med forsikringsselskapet ditt og forhør deg om hva du skal gjøre og overlat deretter resten til de to parters selskaper. Det er i hvertfall hva jeg ville gjort. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
moosewine Svart 15.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Skal ned i båten nå å se litt nøyere på roret, har jo ikke lyst til at det skal være noe galt! Wasa 55 skal ifølge alt jeg har lest om den være en særdeles solid bygget båt, vet ikke hvor mye tyngde roret måtte bære når den hang i fremre stropp og sto på roret...men vil vel anta bortimot 1/4 av vekten som er 5,5 tonn. Om roret tåler et press på et godt tonn rett oppover må gudene vite, eller kanskje noen her på båtplassen? Sitér dette innlegget . Link to post
bayliner2858 Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Sjekk kaskoforsikringen din. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Hvis forsikringen din ikke dekker dette, bør du snarest skifte forsikringsselskap. Opp- og utsett av båt er jo omtrent det mest risikofylte man gjør i løpet av sesongen. Forøvrig er det vel kraneiers forsikringsselskap som tar dekker skaden. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
moosewine Svart 15.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Har vært og kikket på det og det ser ikke galt ut, tror jeg bare tar sjansen på at ingen skade er skjedd! Sitér dette innlegget . Link to post
Sebaldus Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Båten min tippet andre veien under løft ut av krybbe så ingen skade skjedde. Men forstod det helt klart på kranfører at han anså det som mitt ansvar at stroppene lå rette plassen. Det samme gjaldt i forhold til at stroppen ikke havnet under seildrevet ved opptak. Kjøper forsåvidt argumentasjon om at kranfører har dårlige forutsetninger for å vite dette i forhold til båteier. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Da jeg skulle ta opp båten et år (første gang i den havna) fikk jeg kjeft av kranføreren for å blande meg i hans arbeide. Han visste utmerket godt at stroppene lå riktig nemlig, selv om jeg mente den aktre var farlig nærme akslingen. Etter litt surmuling og kjefting fikk jeg det som jeg ville, men det var bare såvidt. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
VHF Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Båten min tippet andre veien under løft ut av krybbe så ingen skade skjedde. Men forstod det helt klart på kranfører at han anså det som mitt ansvar at stroppene lå rette plassen. Det samme gjaldt i forhold til at stroppen ikke havnet under seildrevet ved opptak. Kjøper forsåvidt argumentasjon om at kranfører har dårlige forutsetninger for å vite dette i forhold til båteier. Det er kranførers ansvar at løftet som blir tatt blir utført på en forsvarlig måte. Sitér dette innlegget Unnskyld meg er det noen som kan flytte de to yougurtbegerne så jeg får dokke??? Link to post
Mouche Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Men forstod det helt klart på kranfører at han anså det som mitt ansvar at stroppene lå rette plassen. Er du enig med kranføreren om dette? I så fall hadde det kanskje vært bedre om du kjørte kranen og han betalte! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sebaldus Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Enig og enig...en ting er jo hva han sier der og da og hva firmaet hans ville mene om noe skjedde. Personlig vil jeg vel helle mot at kranfører bør ha ansvar for tyngdepunkt mens båteier har ansvar for at stropp ikke havner under seildrevet? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 (redigert) har jobbet litt med upptagning o sjösättning i vår klubbhavn dette kan vare litt komplisert........ kommer det en ny båt som man skall lyfta så spur man ägaren har du drev eller aksel/stödbokk o var sitter loggen ? ---ha, vad er det, har ikke pejling ?? får man til svar, i värste fall, (dom allra flesta 98% vet dette! ) ! (nu kjenner jag en hel del båttyper, så om ägaren ikke vet, så vet vi som hjelper til vid opptagning) sen kommer sjösättning...... så spur man vad bruker du ha banden. -jeg gjorde markeringer her o her säger han o viser......... sen lyfter vi litt forsiktigt...o båten henger ikke alls rakt/vater då kan det vara så att båten lyftes med truck.......o vid sjösettning er det mobilkran....... trucklyftning er mye enklare ikke like känslig för feilbelastning... o spes svårt kan det vare o lyfte en del motorbåter, en del av dessa kan vare mye baktunge ! jag tycker dette er ett felles ansvar mellom båtägare o kranförare! dom fleste kranförare som jobber med båter spur hvor banden skall plasseres tycker det er litt magstarkt o säge att kranföraren skall vete hvor banden skall plasseres på alle typer av båt Redigert 15.Mai.2008 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
tuffff Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Enig med Gunga Din her. Som en av fire i krankomiteen i havna har jeg gjort endel hundre løft de siste ti-femten årene. Selv om en får en viss følelse med tyngepunktet på de forskjellige båtene etterhvert, så er det det med båter - de er nettopp forskjellige. Det kommer an på utstyr - plassering av dette - fulle tanker, tommer tanker - noen kommer til og med med båten "halvfull" av vann som seiler rundt. Logg- og ekkoloddgiver sitter forskjellig. Ikke så lett bestandig og vite, og "ingen" båteiere husker hvor stroppene var plassert i fjor. Har dog fremdeles ikke smelt noen båter i asfalten , men var nære på og miste ei tresjekte i vannet for mange år siden. Denne var så full av vann at når den begynte å vippe i lengderetningen så sprutet vannet ut gjennom den utette bakken. Jeg hadde spurt eier på forhånd om det var vann under tiljene, men "Neida, ingenting". Har aldri låra en båt så fort. Det hele med kranmanøvrering hos oss skjer i båtforeningens regi, men vi er forsikret gjennom havnevesenet som er eier av krana. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.