Jump to content

Kranfører feilberegnet, hva gjør jeg?

moosewine

Recommended Posts

Jeg er selv mobilkranfører. Kranfører er ansvarlig for at løftet skjer forsvarlig. Men......

Du sto og så på at han løftet båten, ikke sant? Hadde du noen invendinger? Så det greit ut der stroppene ble plassert? Vi kranførere er heller ikke synske ang. tyngdepunkt. Båter har alle forskjellig tyngdepunkt. Han løftyer sikkert mye i løået av ei uke, og kan ikke huske alt han løfter på. Jeg gjør i hvertfall ikke det.

Tror ikke kranfører kan lastes for å ikke være synsk. Jeg løfter hver uke mange kolli som jeg verken vet tyngdepunkt eller vekt på. eneste måten å finne ut det på, er å løfte forsiktig på det. Så fremt ikke huke-ansvarlig(Det er du det) har opplysninger om koliet.

Det var ved første 2 cm av løftet båten tippet bakover, da var det allerede for sent!
Båten må stå høyere. Tar nedi etter bare 2cm løft :crazy: Er selv med og kraner opp og ut hver vår og høst i båtforreningen. Vi har alltid båtene på ei vogn som gir en klaring til bakken på 10 - 15 cm. Da kan en prøveløfte uten problem. Kranføreren vår har lang erfaring, men vi bommer likevel av og til pga ting som vi ikke vet noe om. Det vet båteieren.....som ikke alltid tenker over det... Hvem som har ansvaret vil jeg ikke påstå noe om, men synes marginene var små.

Håper du slipper å ta båten på land igjen. God sommer :cheers:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Som en av fire i krankomiteen i havna

Det hele med kranmanøvrering hos oss skjer i båtforeningens regi, men vi er forsikret gjennom havnevesenet som er eier av krana.

Og alle har sertifikatene i orden?

Ja, selvfølgelig - vi fire som er valgt inn i krankommiteen. Det er jo ikke hvert enkelt medlem som kjører krana.

mvh tuffff

Båten må stå høyere. Tar nedi etter bare 2cm løft :crazy:

Tror du misforstod litt... Dette er en seilbåt som står på kjølen med krybbe som støtte, roret er 60-70cm fra bakken når båten står i krybben! Når kranfører løftet et par cm føyk baugen til værs og roret likedann i bakken! Vet ikke hva slags båt du har men jeg har ikke tenkt å konstruere en konstruksjon som holder 5,5 tonn for å få kjølen en halvmeter over bakken :crazy:

.

Stroppene var nok ganske så feilplasert ja, bakre stropp var helt oppe i kjølen ca en meter forann seildrevet, jeg sto oppe på båten og hang stroppene på ramma så jeg la ikke merke til hvor han plaserte de! Alt gikk litt fort denne dagen, bilen var bestilt kl 16, men kom 1530, vi hadde egentlig tenkt å sette den ut to dager senere men denne dagen var siste mulighet før kranbilen ble leid ut i 3 uker. Så de 2 siste døgnene før sjøsetting jobbet vi infernalsk for å få alt klart til sjøsetting, var nok slitne og stresset når løftet skjedde i etterpåklokskapens navn :smiley: Men nå ser det ut til å ha gått bra, slapp med skrekken!

Redigert av moosewine (see edit history)

.

Tror du misforstod litt... Dette er en seilbåt som står på kjølen med krybbe som støtte, roret er 60-70cm fra bakken når båten står i krybben! Når kranfører løftet et par cm føyk baugen til værs og roret likedann i bakken! Vet ikke hva slags båt du har men jeg har ikke tenkt å konstruere en konstruksjon som holder 5,5 tonn for å få kjølen en halvmeter over bakken :crazy:

Det gjorde jeg nok. Fint at det gikk bra :cheers:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Jeg hadde nok ikke latt dette passere pga senskade,for skadene kan komme fram senere da er det forsent og klage. Ta kontakt med ditt forsikringsselskap ta kontakt med kranbilselskapet.

For gudsskyld la ikke dette passere. :smiley:

Du har sikkert rett, men problemet da er at båten må opp igjen med venting på fagmann etc...har 2 uker til jeg skal bort på jobb en måned og har lyst til å bruke båten mest mulig i denne tiden :smiley: Ser ut som at ingen skade har skjedd, så jeg satser på det! :cheers:

.

• 11 måneder senere...

Da kommer kranbil i morra kl 16, får håpe det går bedre denne gang!

Har bestilt mobilkran i år, så den skal ikke ha problemer med å klare løftet....i fjor skreik det i alle alarmer på den største kranbilen, han ville ikke løfte oss mer....

Jaja, ute før 17. mai i år også selv om båten ikke er halvferdig!

.

Motoren på plass?

Tja...Polakken påstår den skal være som ny, og blir kranet inn sammen med masta på fredag... :cool:

Korleis det gjekk med saken i fjor da?

Gikk vel greit, ble en liten lekasje ved roret men tror ikke det er noe å stresse med....Båten gikk ikke ned i fjor så den flyter vel i år også :cheers:

.

• 4 år senere...

Tar opp igjen denne tråden.

En i havna skulle sette ut båten etter å ha vært på land på en ikke navngitt marina. 12 tonn seilbåt. På grunn av feil lengde på stroppene ble båten hengende med baugen ned. Den hang forsåvidt greit, men det kan jo bli litt ugreie når den møter vannflata. Kranfører hevdet da at vannet i vanntanken (i baugen, ca 300 liter) skulle tømmes for å rette opp båten... :rolleyes: Det er nok ikke ALLE kranførere som vet hva de holder på med!

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Tar opp igjen denne tråden.

En i havna skulle sette ut båten etter å ha vært på land på en ikke navngitt marina. 12 tonn seilbåt. På grunn av feil lengde på stroppene ble båten hengende med baugen ned. Den hang forsåvidt greit, men det kan jo bli litt ugreie når den møter vannflata. Kranfører hevdet da at vannet i vanntanken (i baugen, ca 300 liter) skulle tømmes for å rette opp båten... :rolleyes: Det er nok ikke ALLE kranførere som vet hva de holder på med!

Sikker på at stroppene hadde forskjellig lengde? At det ikke bare er bredde forskjellen på båten der stroppene ligger som utgjør "forskjellen" og får baugen til å ligge noen grader laver? Om baugen blir liggende laver er det ikke en dum ide å tømme ut vannet. Å flytte tyngdepunktet vil også være med på å endre reel vekt per leg og utjevne lesten, selv om 300kg ikke utgjør så mye, så hjelper alt... For å si det sånn; kan man ikke flytte stroppen (pga. f.eks. breddeforskjell som utgjør lengde på legene, må man prøve å juster tyngdepunktet...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...