Jump to content

Topp pakning tykkelse på Mercruiser diesel 4,2L


Chris284

Recommended Posts

Har nettopp fått nytt pakning sett til mine 4.2L 220hk Mercruiser diesel motorer.

Originalt er tykkelsen på pakningen 1,42 mm. De nye pakningene er 1,52 mm tykke.

1,42 var ikke lenger i produksjon ifølge forhandler.

 

Så da er spørsmålet om dette vil innebære store endringer i kompresjonen. Det er "lav komp" ca 18:1 på denne turbo motoren, så enda lavere vil kanskje gi færre hk. Det er snakk om 0,1 mm tykkere pakning.

 

Er det noen som har erfaring med tilsvarende? Er det bare å montere de nye pakningene?

Her vært innom tanken på å modde de til 1.42 mm, f.eks ta ut en av de i midten. De består av 4 stål plater eller lag naglet sammen. På de gamle er det 3 plater.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Monter toppen med den pakningen du har fått og du vil garantert ikke merke forskjell på effekten... :wink:

 

At den nye pakningen er tykkere kan være tegn på at det har vært problemer med at disse maskinene har blåst pakninger. Man har løst problemet med litt tykkere pakning som ligger kraftigere i spenn mellom blokk og toppdeksel.

 

Hilsen Hydrox som av en eller annen grunn jobber som maskinist... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ok, jeg er igang med montering.

Men det er stål plater denne er laget av, så det er vel ikke så lett å blåse pakningen som du (Hydrox) skriver.

Men at det kan skje feil ved at man ikke har sjekket tiltrekking av boltene, som man skal ifølge manualen,

er vel mere trolig.

Kanskje jeg kan dra på litt mer turbo (justere waste gate) nå når det er større pakninger?

 

Har forresten ikke sett beskrivelse av så my feil på Mercr diesel som på D serien fra Volvo.

 

Tror jeg har gjort et bra kjøp av disse 2003 modellene av 4.2L når jeg leser om alle problemene Volvo motorene sliter med.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

årsaken til at det er 3 forskjellige tykkelser på toppakningen er vel at tykkelsen skal tilpasses stempelhøyden over blokka, som må måles med spesielt måleinstrument hvis man har skiftet f.eks. sylinderforinger.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja, det er riktig.

 

Jeg hadde ikke byttet noen sylinderforinger, så jeg fikk montert motorene sammen med de pakningene jeg fikk kjøpt som overhalings kit.

En motor fikk litt problemer med masse sort røyk. Trodde det var topp pakningen, så jeg kjøpte en ny pakning løs og fikk 1.42 denne gang.

 

Men feilen var at kile på tannhjulet til diesel pumpen hadde fulgt med inn da tannhjulet ble montert og ikke låste og det medførte

at tenningen var omtrent 90 grader forskjøvet etter første start. Motoren startet etter litt strev, men røyk som et køl lokomotiv.

Topp pakningen var helt ok, men monterte den nye allikevel. Motorene går som klokker nå.

Har ett sett 1.52 til overs. (Er stål pakning med et belegg, så paknings sement behøves ikke brukes.) Tok imidlertid ørlite grann rund hvert

olje og vann åpninger. Men det var sikkert unødvendig. Motor 2 er montert tørr pakning og den har ingen problem.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

jeg har også et sett ubrukte 1,51 til overs.

det var vel det vi fant ut i en tråd fra 2011 at de gamle pakningene het 1,52 mm mens de nye i metall var 1,51 :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...