Chris284 Startet 14.Mai.2008 Del på Facebook Startet 14.Mai.2008 Har nettopp fått nytt pakning sett til mine 4.2L 220hk Mercruiser diesel motorer. Originalt er tykkelsen på pakningen 1,42 mm. De nye pakningene er 1,52 mm tykke. 1,42 var ikke lenger i produksjon ifølge forhandler. Så da er spørsmålet om dette vil innebære store endringer i kompresjonen. Det er "lav komp" ca 18:1 på denne turbo motoren, så enda lavere vil kanskje gi færre hk. Det er snakk om 0,1 mm tykkere pakning. Er det noen som har erfaring med tilsvarende? Er det bare å montere de nye pakningene? Her vært innom tanken på å modde de til 1.42 mm, f.eks ta ut en av de i midten. De består av 4 stål plater eller lag naglet sammen. På de gamle er det 3 plater. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Wandalen Svart 14.Mai.2008 Del på Facebook Svart 14.Mai.2008 De nye pakningene er 1,52 mm tykke.1,42 var ikke lenger i produksjon ifølge forhandler. Det kan jo vere en god grunn til dette.. muligens? Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 14.Mai.2008 Del på Facebook Svart 14.Mai.2008 Monter toppen med den pakningen du har fått og du vil garantert ikke merke forskjell på effekten... At den nye pakningen er tykkere kan være tegn på at det har vært problemer med at disse maskinene har blåst pakninger. Man har løst problemet med litt tykkere pakning som ligger kraftigere i spenn mellom blokk og toppdeksel. Hilsen Hydrox som av en eller annen grunn jobber som maskinist... Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 15.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2008 (redigert) Ok, jeg er igang med montering. Men det er stål plater denne er laget av, så det er vel ikke så lett å blåse pakningen som du (Hydrox) skriver. Men at det kan skje feil ved at man ikke har sjekket tiltrekking av boltene, som man skal ifølge manualen, er vel mere trolig. Kanskje jeg kan dra på litt mer turbo (justere waste gate) nå når det er større pakninger? Har forresten ikke sett beskrivelse av så my feil på Mercr diesel som på D serien fra Volvo. Tror jeg har gjort et bra kjøp av disse 2003 modellene av 4.2L når jeg leser om alle problemene Volvo motorene sliter med. Redigert 15.Mai.2008 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Teerex Svart 22.September.2013 Del på Facebook Svart 22.September.2013 årsaken til at det er 3 forskjellige tykkelser på toppakningen er vel at tykkelsen skal tilpasses stempelhøyden over blokka, som må måles med spesielt måleinstrument hvis man har skiftet f.eks. sylinderforinger. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Chris284 Svart 22.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2013 Ja, det er riktig. Jeg hadde ikke byttet noen sylinderforinger, så jeg fikk montert motorene sammen med de pakningene jeg fikk kjøpt som overhalings kit. En motor fikk litt problemer med masse sort røyk. Trodde det var topp pakningen, så jeg kjøpte en ny pakning løs og fikk 1.42 denne gang. Men feilen var at kile på tannhjulet til diesel pumpen hadde fulgt med inn da tannhjulet ble montert og ikke låste og det medførte at tenningen var omtrent 90 grader forskjøvet etter første start. Motoren startet etter litt strev, men røyk som et køl lokomotiv. Topp pakningen var helt ok, men monterte den nye allikevel. Motorene går som klokker nå. Har ett sett 1.52 til overs. (Er stål pakning med et belegg, så paknings sement behøves ikke brukes.) Tok imidlertid ørlite grann rund hvert olje og vann åpninger. Men det var sikkert unødvendig. Motor 2 er montert tørr pakning og den har ingen problem. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Teerex Svart 22.September.2013 Del på Facebook Svart 22.September.2013 jeg har også et sett ubrukte 1,51 til overs. det var vel det vi fant ut i en tråd fra 2011 at de gamle pakningene het 1,52 mm mens de nye i metall var 1,51 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Chris284 Svart 23.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2013 Bra søk å finne en over 5 år gammel tråd. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.