Jump to content

Båtvinsj fra 3 fas til 1 fas hvordan?


Jolla

Recommended Posts

Hei,

 

En kamerat har tilgang på en ankervinsj fra en arbeidsbåt. Utfordringen er at den har en 3 fas 220 volts motor, mens det er kun 1 fas tilgjengelig hos ham fra et aggregat. Vet at det er mulig å bygge om med en driftskondensator.

 

Noen som hvet hvordan en slik kobles inn, hva eventuelt effekttap blir og hvordan man regner ut størrelsen på kondensatoren.

 

MVH

 

Jolla

Redigert av Jolla (see edit history)
Link to post

den kobles mellom en av de fasene du har og den du mangler. Men vær klar over at motorens moment blir noe lavere og startstrømen oftest mye høyere. Aggregatet som skal drive vinsjen må derfor være betydelig større en motoren på vinsjen. Ellers kan du jo benytte en frekvensomformer for tofase nett og tre fase motor. Da får du fult motormomrnt og turtalsregulering på vinsjen. Vær også her opmerksom på at genneratoren må være ca 1,7 ganger større en motoren pga 4 puls lasten som omformeren gir.

Redigert av BMP (see edit history)
Link to post

En typisk startstrømm vil nokk være 10-20 x nominel strømm men det kommer jo en del an på rotorkonstruksjonen i motoren og lasten den har under start. Det finnes tabeller for hvor stor kondensator du trenger men som en tomelfingerregel skal XC være lik XL i en vikling på motoren. Hvilken fase du kobler inn kondensatoren mot vil kun påvirke motorens gangretning så her må du nokk bare prøve deg fremm.

Link to post

XC er impedansen i kondensatoren ved git frekvens 1/2*pi*F*C. XL er impedansen i en av motorviklingene 2*pi*F*L. Denne oppkoblingen er da så enkel at noe skjema ikke skulle være nødvendig.

Nei det holder med en kondensator og en vender som veksler mellom hvilken av de aktive fasene den er koblet inn mot. Men hvor har du tengt og gjøre av returefekten om du tenker og kjøre ut ankret med motoren den vil da bli en "generator" og er ikke grunlasten i båten stor nokk vil sansynligvids generatoren trippe på returefektvernet.

Link to post

Kinkig,

I USA og Australia er dette ofte løst med RPC (Rotating Power Converter) fordi kondensator alene gir elendig startmoment.

En RPC er en trefasmotor som går på tomgang v. hj. av kondensatorer. Når du legger inn lasten virker RPC'n som Elektrisk Svinghjul slik at enfas kilden ikke behøver å være enorm. ( http://www.practicalmachinist.com/vb/forumdisplay.php?f=11 )

 

Hvis winchen er godt overdimensjonert kan du prøve med kondensator. Koblet mellom den tredje fasen, og en av de du har så går motoren den ene veien, flytter du til den andre tilførselen så snur motoren. Tommelfingerregelen er ca 80 mikrofarad pr kW påstemplet motoreffekt. (ca 200 + mva for 80 uF)

 

dsk

Link to post
Men hvor har du tengt og gjøre av returefekten om du tenker og kjøre ut ankret med motoren den vil da bli en "generator" og er ikke grunlasten i båten stor nokk vil sansynligvids generatoren trippe på returefektvernet.

 

Ankervinsjen er utstyrt med en opp og ned elektrisk bryter, slik at vinsjen kjøres ut slik den kjøres inn. Dette blir vel som en fasevender slik at situasjonen med at motoren blir en generator vel ikke er tilstede.

 

Vinsjen er utstyrt med stor utveksling slik at dette ikke burde bli et tema?

Link to post
Hvis winchen er godt overdimensjonert kan du prøve med kondensator. Koblet mellom den tredje fasen, og en av de du har så går motoren den ene veien, flytter du til den andre tilførselen så snur motoren. Tommelfingerregelen er ca 80 mikrofarad pr kW påstemplet motoreffekt. (ca 200 + mva for 80 uF)

 

dsk

 

Vi skal ta med agregatet til der vinsjen står og prøvekjøre på land før montasje begynner. Vi får da kun tomgangskjørt uten belastning men det er vel startstrømmen som er mest kritisk?

 

 

Jolla

Link to post

Frekvensomformeren kan gi bedre dreiemoment (!!) og gir muligheten til å regulere startstrøm og hastighet.

Prisen ligger på ca 1 båtpenge (0,37 kw) og oppover.

(Typisk leverandør er f.eks. www.dtc.no på Lillestrøm)

 

Redigert:

Dessuten kan du lett skifte dreieretning uten bruk av andre komponenter (reléer el.l.!)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Om ikke giret er så dålig at det er selvsperrende dvs virkningsgrad under 0,5 vil vinsjen gi en returefekt når du kjører ut ankret. Dette skjer uavhengig av hvilken metode du velger og bruke for og dra motoren. På en båt med et større elektrisk anlegg betyr ikke dette noe da det altids er forbruk nokk i nettet til og ta unna denne returefekten, men har man kun ankervinsen som last vil det nokk skjere seg. Om du benytter en frekvensomformer kan du koble til en bremsemotstand hvor du brenner av returefekten.

Redigert av BMP (see edit history)
Link to post

Dette høres ikke ut for å være et godt prosjekt. Hvor stor effekt har denne vinsjen, kW eller hk? Og hvordan er det med aggregatet, hvor stort er det? Før du går i gang må du se at aggregatet kan levere nok strøm.

 

Vi hadde en elektrisk vinsj i båtforeningen, den ble startet uten last og innkoblet med en anordning som en clutch. For å dra vognen ut igjen ble vinsjen da satt i fri og det var montert en brems for å regulere farten.

 

Senere fikk vi fatt i en hydraulisk vinsj fra en båt(svært rimelig) der den elektriske motoren ble tilkoblet. Dette er et mye bedre arrangenment og du starter da motoren uten last.

Link to post
Dette høres ikke ut for å være et godt prosjekt. Hvor stor effekt har denne vinsjen, kW eller hk? Og hvordan er det med aggregatet, hvor stort er det? Før du går i gang må du se at aggregatet kan levere nok strøm.

 

Vi har prøvd aggregat mot motor med en kondensator på 40 .

 

Det gikk ikke bra. Motoren "durte" svakt og aggregatet jobbet uten at akselen gikk rundt. Aggregatet er på 4 kw og motoren er påstemplet 220 trekant og tallet 4,2. Kan dette være amper?. Motoren er ikke så stor i omfang. kansje 35 40 cm lang og 20 cm i diameter.

 

Skal koble den mot trefas og måle forbruket på fasene uten last.

 

Jolla

Link to post

Tipper motoren din er på 1,5 kW.

Kondensatoren du brukte er mindre enn halvparten av den verdien du trenger (i µf, mikro-farad). Ved 230 volt trenger du en C > 90 µf.

Formelen for slik kondensator er:

10 i 6. potens x P (i watt) deles på (2 X ∏ x 50 Hz X 230 X 230 x cos ƒ)

 

Antar at effekten på slik motor med riktig kondensator vil være 0,86 kW. Vil det være nok til å dra den vinsjen?

 

 

Å måle strømforbruket på en slik motor i tomgang, har neppe noen hensikt.

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...