Jolla Startet 14.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 14.Mai.2008 (redigert) Hei, En kamerat har tilgang på en ankervinsj fra en arbeidsbåt. Utfordringen er at den har en 3 fas 220 volts motor, mens det er kun 1 fas tilgjengelig hos ham fra et aggregat. Vet at det er mulig å bygge om med en driftskondensator. Noen som hvet hvordan en slik kobles inn, hva eventuelt effekttap blir og hvordan man regner ut størrelsen på kondensatoren. MVH Jolla Redigert 14.Mai.2008 av Jolla (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 14.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 (redigert) den kobles mellom en av de fasene du har og den du mangler. Men vær klar over at motorens moment blir noe lavere og startstrømen oftest mye høyere. Aggregatet som skal drive vinsjen må derfor være betydelig større en motoren på vinsjen. Ellers kan du jo benytte en frekvensomformer for tofase nett og tre fase motor. Da får du fult motormomrnt og turtalsregulering på vinsjen. Vær også her opmerksom på at genneratoren må være ca 1,7 ganger større en motoren pga 4 puls lasten som omformeren gir. Redigert 14.Mai.2008 av BMP (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jolla Svart 14.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 (redigert) Frekvensomfomer er nok ikke aktuelt, en slik koster vel mer en vinsjen?. Vet du hvor mange ganger større generatoren bør være ved direkte tilkobling. Og hvordan man regner ut størrelsen på kondensatoren. Kan man koble den mellom hvilken fas man vil? MVH Jolla Redigert 14.Mai.2008 av Jolla (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 14.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 En typisk startstrømm vil nokk være 10-20 x nominel strømm men det kommer jo en del an på rotorkonstruksjonen i motoren og lasten den har under start. Det finnes tabeller for hvor stor kondensator du trenger men som en tomelfingerregel skal XC være lik XL i en vikling på motoren. Hvilken fase du kobler inn kondensatoren mot vil kun påvirke motorens gangretning så her må du nokk bare prøve deg fremm. Sitér dette innlegget Link to post
Jolla Svart 14.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 XC lik XL ?? Koblingsksjema? Motoren må naturligvis gå begge veier opp og ned med ankeret samt nokke. Må man ha 2 kondensatorer da. Finnes det koblingskema til nedlasting på nett tro? MVH Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 14.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 XC er impedansen i kondensatoren ved git frekvens 1/2*pi*F*C. XL er impedansen i en av motorviklingene 2*pi*F*L. Denne oppkoblingen er da så enkel at noe skjema ikke skulle være nødvendig. Nei det holder med en kondensator og en vender som veksler mellom hvilken av de aktive fasene den er koblet inn mot. Men hvor har du tengt og gjøre av returefekten om du tenker og kjøre ut ankret med motoren den vil da bli en "generator" og er ikke grunlasten i båten stor nokk vil sansynligvids generatoren trippe på returefektvernet. Sitér dette innlegget Link to post
dsk Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Kinkig, I USA og Australia er dette ofte løst med RPC (Rotating Power Converter) fordi kondensator alene gir elendig startmoment. En RPC er en trefasmotor som går på tomgang v. hj. av kondensatorer. Når du legger inn lasten virker RPC'n som Elektrisk Svinghjul slik at enfas kilden ikke behøver å være enorm. ( http://www.practicalmachinist.com/vb/forumdisplay.php?f=11 ) Hvis winchen er godt overdimensjonert kan du prøve med kondensator. Koblet mellom den tredje fasen, og en av de du har så går motoren den ene veien, flytter du til den andre tilførselen så snur motoren. Tommelfingerregelen er ca 80 mikrofarad pr kW påstemplet motoreffekt. (ca 200 + mva for 80 uF) dsk Sitér dette innlegget Link to post
Jolla Svart 15.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Men hvor har du tengt og gjøre av returefekten om du tenker og kjøre ut ankret med motoren den vil da bli en "generator" og er ikke grunlasten i båten stor nokk vil sansynligvids generatoren trippe på returefektvernet. Ankervinsjen er utstyrt med en opp og ned elektrisk bryter, slik at vinsjen kjøres ut slik den kjøres inn. Dette blir vel som en fasevender slik at situasjonen med at motoren blir en generator vel ikke er tilstede. Vinsjen er utstyrt med stor utveksling slik at dette ikke burde bli et tema? Sitér dette innlegget Link to post
Jolla Svart 15.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Hvis winchen er godt overdimensjonert kan du prøve med kondensator. Koblet mellom den tredje fasen, og en av de du har så går motoren den ene veien, flytter du til den andre tilførselen så snur motoren. Tommelfingerregelen er ca 80 mikrofarad pr kW påstemplet motoreffekt. (ca 200 + mva for 80 uF) dsk Vi skal ta med agregatet til der vinsjen står og prøvekjøre på land før montasje begynner. Vi får da kun tomgangskjørt uten belastning men det er vel startstrømmen som er mest kritisk? Jolla Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 (redigert) Frekvensomformeren kan gi bedre dreiemoment (!!) og gir muligheten til å regulere startstrøm og hastighet. Prisen ligger på ca 1 båtpenge (0,37 kw) og oppover. (Typisk leverandør er f.eks. www.dtc.no på Lillestrøm) Redigert: Dessuten kan du lett skifte dreieretning uten bruk av andre komponenter (reléer el.l.!) Redigert 15.Mai.2008 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
BMP Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 (redigert) Om ikke giret er så dålig at det er selvsperrende dvs virkningsgrad under 0,5 vil vinsjen gi en returefekt når du kjører ut ankret. Dette skjer uavhengig av hvilken metode du velger og bruke for og dra motoren. På en båt med et større elektrisk anlegg betyr ikke dette noe da det altids er forbruk nokk i nettet til og ta unna denne returefekten, men har man kun ankervinsen som last vil det nokk skjere seg. Om du benytter en frekvensomformer kan du koble til en bremsemotstand hvor du brenner av returefekten. Redigert 16.Mai.2008 av BMP (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 Dette høres ikke ut for å være et godt prosjekt. Hvor stor effekt har denne vinsjen, kW eller hk? Og hvordan er det med aggregatet, hvor stort er det? Før du går i gang må du se at aggregatet kan levere nok strøm. Vi hadde en elektrisk vinsj i båtforeningen, den ble startet uten last og innkoblet med en anordning som en clutch. For å dra vognen ut igjen ble vinsjen da satt i fri og det var montert en brems for å regulere farten. Senere fikk vi fatt i en hydraulisk vinsj fra en båt(svært rimelig) der den elektriske motoren ble tilkoblet. Dette er et mye bedre arrangenment og du starter da motoren uten last. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 Mye fornuft i siste 2 innlegg! På tide å få noen tall (Hk / effekt) på bordet før vi kan gi ytterligere råd. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Jolla Svart 23.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2008 Dette høres ikke ut for å være et godt prosjekt. Hvor stor effekt har denne vinsjen, kW eller hk? Og hvordan er det med aggregatet, hvor stort er det? Før du går i gang må du se at aggregatet kan levere nok strøm. Vi har prøvd aggregat mot motor med en kondensator på 40 . Det gikk ikke bra. Motoren "durte" svakt og aggregatet jobbet uten at akselen gikk rundt. Aggregatet er på 4 kw og motoren er påstemplet 220 trekant og tallet 4,2. Kan dette være amper?. Motoren er ikke så stor i omfang. kansje 35 40 cm lang og 20 cm i diameter. Skal koble den mot trefas og måle forbruket på fasene uten last. Jolla Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 23.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2008 (redigert) Tipper motoren din er på 1,5 kW. Kondensatoren du brukte er mindre enn halvparten av den verdien du trenger (i µf, mikro-farad). Ved 230 volt trenger du en C > 90 µf. Formelen for slik kondensator er: 10 i 6. potens x P (i watt) deles på (2 X ∏ x 50 Hz X 230 X 230 x cos ƒ) Antar at effekten på slik motor med riktig kondensator vil være 0,86 kW. Vil det være nok til å dra den vinsjen? Å måle strømforbruket på en slik motor i tomgang, har neppe noen hensikt. Redigert 23.Mai.2008 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.