Jump to content

Prosjekt: Nytt dekk++ på tresnekka Gabba II


Gabba III

Recommended Posts

Har fulgt med tråden og må si meg enig med de andre at det er kjempeflott at slike oppussing-prosjekt blir lagt fram med bilder og historie.

Flott inspirasjon til andre som leker med samme tanke men ikke har kommet igang ennå.

Med slike tråder får de svar på mange problemer og løsninger før de kaster seg i det.

 

Det ble jo en flott båt igjen dette... :cheers:

Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-)

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Som nevnt tidligere hadde vi litt problemer med motoren ved sjøsettingen.

 

Den originale motoren i snekka var en 3,5-hesters FM fra første halvdel av 1930-tallet:

 

fm1.jpg

 

Denne gikk som en klokke til og med 2006-sesongen, men desverre rustet det hull i kjølekappa, og motoren måtte skiftes. Jeg fikk tak i en billig FM S15, som vi monterte i båten i fjor. Motoren gikk greit, men vi hadde store problemer med å få justert tenningen skikkelig. Motoren fusket en god del, og noe måtte gjøres. :smash:

 

Som ofte ellers fikk jeg løsningen her på Baatplassen, i en tråd var det linket til denne: smoregrava.net

 

Jeg bestemte meg for å forsøke å skifte ut stifttenningen med et elektronisk system. Føste stopp ble da et bilopphoggeri, der en Opel Kadett fra midten av 80-tallet ble robbet for fordeler og elktronisk tenningsenhet. Inne i fordeleren var det en induktiv giver som bestemmer tenningstidpunktet. Jeg er så heldig å ha en flink far, som klarte å montere denne giveren der hvor stiftene hadde stått på motoren.

 

Her ses giveren på plass:

 

img_1450.jpg

 

Før sjøsettingen hadde jeg bare montert denne giveren og den elektroniske styringsenheten. Som nevnt ovenfor, fikk vi ikke start etter sjøsettingen, og måtte padle båten til havn. :confused:

 

Etter litt kreativ feilsøking, kom vi frem til at det måtte være noe galt med coilen. Jeg hadde ikke tenkt på at et elektronisk tenningsanlegg krever en annen type coil enn den som stod på motoren. En ny tur til hoggeren måtte til, og den gamle Kadetten mistet coilen sin også :smiley:

 

Her er den nye coilen på plass. Bak ses styringsenheten til tenningen.

 

img_1448.jpg

 

img_1449.jpg

 

Det var heldigvis ikke noe mer som skulle til, og etter en kjapp justering av tenningstidspunktet, gikk motoren som en klokke :flag:

 

Den har vært i bruk hele sommeren uten ett eneste feilslag, og har blitt mye mer lettstartet. En virkelig vellykket operasjon, og kostnadene ble på under 300,- hos hoggeren :smiley:

 

En liten video av motoren i sving:

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...