Jump to content

Prosjekt: Nytt dekk++ på tresnekka Gabba II


Gabba III

Recommended Posts

Siden jeg synes det er flott å lese om andres prosjekter her på Baatplassen, tenkte jeg å legge ut litt bilder og beskrivelser av et av vårens store prosjekter :smiley:

 

Et bilde av båten fra sist sommer:

 

img_0840.jpg

 

 

 

Gabba II er en åpen tresnekke på ca 20 fot fra begynnelsen av 30-tallet, som vi har hatt i fem år nå. Den første våren ble den skrapt helt ned, og behandlet med Owatrol. Den har stort sett holdt seg bra, men det har blitt mer og mer klart de siste åra at dekkene (bakkene) foran og bak måtte gjøres noe med. Vi fant ot at fordekket nok kunne reddes, men for akterdekket var det lite håp :nonod:

 

Som bildet viser, er det ikke mye å skryte av her:

 

253.jpg

 

Over et par kalde avgjorde vi å sette i gang, og for å ikke ombestemme oss, var det bare å begynne å rive :cheers:

 

255.jpg

 

Som bildet viser, var det tvilsomme tilstander under her. Mye av treverket var gått over til en tilstand som minnet mer om matjord. Vi valgte å ikke søke landbruksstøtte, matjorda måtte vekk!

 

Fortsettelse følger :smash:

Link to post

De gamle dekksbordene var av:

 

259.jpg

 

Dekket var lagt slik at annenhvert bord var furu, annehvert eik. Dollbord og midtfisk i eik. Har ikke sett dette på andre båter.

 

Vi så raskt at de råtne delene under bare var klosser som var blitt skrudd fast opp gjennom årene som reparasjoner. Altså enkelt å fikse :smiley:

 

Neste steg var å avgjøre hvordan det nye dekket skulle legges. Vi vurderte staver limt på finer med epoxy først. Fordelene med dette antok ville være mindre vedlikehold, et helt tett dekk, og kanskje pris, siden vi ikke ville trenge "helt riktige materialene" for et dekk.

 

Men etter en del tankevirksomhet kom vi frem til at vi ville gjøre det på gamlemåten, med skikkelige bord og nater. Det er litt feil å tukle for mye med en over 70 år gammel båt, det er jo tross alt et kulturminne :smiley:

 

Problemt da var å få tak i riktige materialer. Etter å ha vurdert mer eller mindre lure løsninger, tok vi kontakt med et båtbyggeri i båtens nabolag. Der fikk vi fantastisk service, og de laget ferdige dekksbord med natespor etter våre mål. Vi fikk også to store eikestykker til dollbord og et mindre til midtfisk.

Link to post

Man må kanskje være optimist for å kunne ha trebåt. Vi hadde derfor planlagt å gjøre denne jobben i løpet av tre-fire dager i påsken :crazy:

 

Vi hadde som nevnt fått tak i nye dekksbord, dollbord og midtfisk. I tillegg hadde vi skaffet gode mengder (trodde vi) av skruer, nødvendige bor, lim, natemasse, natetape, kaffe og filtersigaretter.

 

Allerede første dag måtte vi ta en tung avgjørelse. Da vi hadde fått av alle råtne deler av det gamle dekket, viste det seg at de øverste bordgangene var i langt dårligere forfatning enn vi hadde antatt. Det er ganske vanlig at den øverste bordgangen på trebåter blir litt misfarget og dårlig i toppen, men vi hadde ikke trodd det stod så dårlig til. Da fenderlist og dollbord var fjernet, oppdaget vi små mengder råte.

 

Bb side:

 

img_1051.jpg

 

Tydelig råteskade:

 

img_1047.jpg

 

Skal man gjøre noe, må man gjøre det ordentlig :smash: Så vi tok en rask avgjørelse om at disse råtne bordene måtte skiftes. Liten vits i å legge nytt dekk over så dårlige bord, og siden dekket uansett var av ville det bli enklest å ta det nå.

 

På sb side bestemte vi oss også for å skifte bord nummer to, da dette også var dårlig. Rundt gjennomføringene til pumpe og eksos var det ikke pent. I tillegg var dette bordet veldig kort, så det ville ikke bli mye ekstraarbeid. Skifte av øverste bordgang ville også føre til at vi måtte skifte dollbordet helt frem til lasken på bordgangen, som er omtrent midt på båten.

 

img_1046.jpg

 

Uten å ane hverken hva vi gikk til, hvordan dette skulle gjøres eller hvordan vi skulle skaffe materialer, gikk vi løs. Vinkelsliper er ypperlig verktøy til trebåtreparasjoner, og det gikk raskt å få bordgangene av ved å slipe vekk roene og banke ut klink.

 

Slik så det ut etterpå, et skremmende syn:

 

img_1058.jpg

 

Her er også det gamle skottet fjernet.

Link to post

Så stod vi der med en ribbet snekke... Vi måtte sørge for å få gjort mest mulig nå som det var god tilgang til alt. Her ses skroget innvendig etter en del skraping:

 

img_1047.jpg

 

Skroget var dekket med noe jeg mistenker for å være tjære. Det var litt seigt i overflaten, og vanskelig å fjerne. Har sannsynligvis vært der siden kvelden før tidenes morgen. Vi begynt å kline på Owatrol D1, og jeg har aldri sett treverk som har sugt til seg så mye olje før :eek: Vi har behandlet de mer tigjengelige delene av skroget tidligere, men her ble vi overrasket. Tror ikke jeg overdriver når jeg sier at det ble 50 - 60 påføringer før det begynte å hjelpe. Kjedelig jobb, men godt å vite at treet er mettet her også :yesnod: Jeg har stor tro på at alt tre i en båt til en hver tid bør være mest mulig mettet med olje :smiley:

 

Her begynner oljingen å vise resultater, etter at bordgangene var fjernet:

 

img_1059.jpg

 

Neste skritt nå var å få på plass nye bordganger...

Link to post

Der var min medskyldige på banen også :cheers:

 

Godt å høre at båten flyter fremdeles! Og vi har et viktig prosjekt igjen ja, få til nytt tenningsanlegg på motoren. Får komme tilbake til dette her i tråden senere :smiley:

 

Men jeg får vel først prøve å få fortsatt litt med skiftingen av bordagangene her :smash:

Link to post

Vi trengte altså nye bord til snekka. Planen var å bruke de gamle som maler, og lage nye etter disse. Til tross for hardhendt bruk av vinkelsliper, fikk vi dem hele av.

 

img_1056.jpg

 

De gamle bordene var som tidligere nevnt litt råtne, og de var i tillegg ganske "sprøe". Men det gikk fint å presse dem rette for å merke rundt. Det neste problemet var å skaffe store nok bord. Dette var ikke mulig å skaffe på vanlige byggevareforretninger. Etter litt leting og tenking lastet vi de gamle bordene i bilen og kjørte til båtbyggeriet der vi hadde kjøpt dekksplankene. Nok en gang super service, og vi hadde de nye på plass dagen etter :smiley: Ventetiden brukte vi på ojing. oljing og mere oljing :sweat:

Link to post

Bordene var endelig på plass og vi kunne komme i gang :smiley:

 

Siden de gamle var brukt som maler, hadde de veldig bra passform. Dette var en kjempefordel, det hadde blitt utrolig mye arbeid for oss uerfarne å tilpasse disse. De nye bordene var noe lenger enn de gamle, og vi vurderte en liten stund å flytte skjøtene litt lenger bakover siden de gamle bordene er litt stygge i endene. Problemt var at dette hadde vi ikke tenkt på da vi kappet dollbordene, og nye var allerede innkjøpt i denne lengden.

 

Det største problemet med å få på den nye bordene, var tilpasningen til stevnen bak. Stevnen hadde et spor som bordene skulle stikkes inn i, og bordene måtte "spisses" i endene for å passe inn i dette sporet. I tillegg måtte de høvles en del i i underkant slik at bordene ligger glatt langs stevnen. Her var det selvsagt også en kjempefordel å ha de gamle bordene som mal :yesnod: Jeg har desverre ikke fått tatt noen bilder av disse tilpasningene, men det ble en del timer med høvling og pussing før vi kunne begynne å feste bordene. Typisk nok ble det første ikke så veldig bra, mens vi ble veldig fornøyd med det siste :smash:

 

Her har vi begynt å feste det første bordet:

 

img_1063.jpg

 

Som bildet viser, startet vi med å skru fast bordet til stevnen, og så klinke oss fremover. Båtbyggeren vi kjøpte bordene av, mente det ikke var nødvendig å steame bordene, det var bare å bøye dem på plass. Dette sparte oss for masse arbeid :drink:

 

img_1064.jpg

 

Det var ganske trangt mellom båtene i havna der vi jobbet, og dette gjorde det vanskelig å få bordene på plass, de måtte bøyes litt før vi kunne feste dem i stevnen...

 

Det eneste vi ikke ver helt fornøyde med, var at vi måtte bruke noen monsterskruer for å feste bordene i stevnen. De gamle bordene var festet med spiker, og disse hadde etterlatt store hull. For å få feste mått vi bruke tykke skruer, og disse hadde store hoder.

 

Klinking på innsiden:

 

img_1065.jpg

 

Her nærmer vi oss lasken. Vi kappet lengden på bordene med stikksag når vi hadde klinket en del, for å være sikre på å ikke kappe feil. Det ble mye bruk av klemmer, og her har vi også en støtte mot bakken for å presse bordet opp.

 

img_1067.jpg

 

Vi laget også nye lasker til skjøtene. De gamle laskene var av eik, og jeg haddde noen rester av et massivt eikegulv liggende som passet perfekt! Her oljes de med D1 før montering:

 

img_1061.jpg

 

So far so good!

Link to post

Joda... Så bare at du var begynt å planlegge neste prosjekt, så da regnet jeg med at akterdekket var avsluttet! Og når du har pirret nysjerrigheten vår med bilder og innlegg på denne måten, så lurer vi jo på hvordan det går videre... :wink:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Svart (redigert)

Med denne båten står prosjektene i kø :cheers:

 

Etter en del slit og strev var bordet på bb side ferdig:

 

img_1068.jpg

 

Her har vi begynt på sb side:

 

img_1070.jpg

 

Det første var plankekjøring, tilpasse til stevnen og klinke i vei :smiley:

 

På det neste ble det litt mer tilpasninger, siden vi hadde med to nye bord å gjøre. Bare en så enkel ting som å finne plasseringen på klinken er ikke bare bare... Men det gikk ganske bra!

 

img_1305.jpg

 

img_1303.jpg

 

img_1308.jpg

 

Nå var bordgangene ferdige, det eneste som gjenstod var å høvle til toppene på bordene for å få en jevn overflate som passer til vinkelen på dollbordene.

 

Vi var så langt veldig fornøyde med egen innsats og feiret som seg hør og bør med gode mengder kaffe og filtersigaretter :lol:

 

Det var vel nå gått rundt tre uker siden påske, og vi var på en måte kommet så langt som vi var da påsken begynte, vi skulle begynne å legge dekk!

Redigert av Gabba III (see edit history)
Link to post
...img_1303.jpg

Kjempebra resultat - :smash: - som du / dere kan være stolt over!

 

...og vi var på en måte kommet så langt som vi var da påsken begynte, vi skulle begynne å legge dekk!

Når det gjelde lengden på prosjekter generellt så har jeg en ny tommelfinger-regel, eller ny naturlov om vi kan kalle det dét: Et prosjekt tar alltid MINST dobbelt så lang tid som man tror og blir MINST dobbelt så dyrt som man har budsjettert!

 

;o)

 

Lykke til videre - her kommer jeg til å følge med!!!

:o)

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Flott arbeid. Er imponert!

 

Et prosjekt tar alltid MINST dobbelt så lang tid som man tror og blir MINST dobbelt så dyrt som man har budsjettert[/u]!

Hvordan greier du å være SÅ effektiv?

Jeg har funnet ut at det som regel ikke greier seg med to-gangen. Må stort sett gange med pi.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Jeg har funnet ut at det som regel ikke greier seg med to-gangen. Må stort sett gange med pi.

Så sant, så sant :lol:

 

Forøvrig flott arbeid av Gabba III og GABBA 2, dette vart veldig bra :flag:

(får nesten lyst til å bytte bord på morroskuld :wink: )

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...