skansenmarina Startet 14.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 14.Mai.2008 Har en 87 OMC 5.7l som jeg nettopp har byttet toppakning på pga. vann i olje. Da jeg etterpå testkjørte med spylemuffe hadde jeg problemer med å få god nok kjøling, jeg tenkte at hageslangen min ga for lite vann og sjøsatte derfor båten. etter å ha kjørt rolig i 5 min. stiger temperaturen over normalt, motoren stoppes og kjøles. Da jeg skal starte igjen klarer ikke starteren og drive rundt motoren, sylinderene er full av vann. Jeg sjekker peilepinnen og det ser ikke ut som at det er kommet vann i oljen. Kan det være raiser eller manifold? Hvor og hvordan kan vannet komme inn i sylinderene? Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 14.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 Høres VELDIG ut som gåene manifoiler. Ta de av og sett på en hageslange - tett utgangene til vannet - tipper det renner vann inn i kanalene til eksosportene. Ja - den kan se fin ut - men kan være pill råtten, flak på flak. Sitér dette innlegget Link to post
skansenmarina Svart 15.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Takk for svar. Det er lekage inn på eksossiden, men det ser ut til at problemet er pakningen mellom riser og manifold, manifolden ser fin ut innvendig, men pakningen var sprø som knekkebrød. Tror jeg prøver å kjøpe nye pakninger og sjekker på nytt. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Kan jo være det.. men hvis du likevel har tatt av manifoiler ville jeg trykksatt de med vann - de kan nemlig se fine ut men kan lekke som siler. Hvis du får hydraulisk lås tipper jeg det kommer fra manifoil - men kan jo hende det lekker såpass mye gjennom pakningen du snakker om. Sitér dette innlegget Link to post
skansenmarina Svart 21.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2008 Sliter fortsatt litt. Byttet pakning og problemet så i første omgang ut som løst, men ett av problemene har i perioder vert manglende kjølevann fra aggregatet. Når jeg først får kjølevann så fusker/stopper motoren pga. vann i sylinder. Kan det være at lekkasje i manifolden fører til så høyt eksostrykk inn på kjølevannet at dette stoppes? Uansett så har jeg nå bestillt meg nye manifolder og risere. Fikk komplett sett med manifold, riser og pakninger til begge sider til under kr 7000.- hos RT-Fritid . Håper dette løser problemene. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 21.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2008 Tror jeg kan si med 100% sikkerhet at det løser problemet ditt Sitér dette innlegget Link to post
skansenmarina Svart 10.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2008 Problemet er løst. Nye manifoiler or risere gjorde susen. Hadde noen fine turer i helgen. Nå gjenstår det bare litt finjustering av gear. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.