Jump to content

Bayliner Capri 19`- er dette lurt?


Festina Lente IV

Recommended Posts

En kamerat har lyst til å bli båtmann, og spør meg om råd.  Derfor spiller jeg ballen videre til dere.

 

 

Bayliner 19 Capri, 1989 modell, Ford Cobra(bensin)ca 130 hk, Toppfart 37 knop. Nytt drev, ny varmeveksler, ekstra ny propell, motor overhalt pga varmegang. ikke startet etter overhaling.  Båten er svært lite brukt, kun 100 timer siden den var ny. (hvorfor har folk båt??) Båten fremstår som nesten ny, og er meget velholdt.  Prisforlangende er kr 120 000.

 

 

Er dette lurt?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Gjør en ordentlig sjekk av motoren, forsikre deg om at motoren er forsvarlig reparert og at årsaken til varmgangen er fjernet.

 

Prisen tror jeg er helt ok forutsatt at alt det andre er ok. Sjekk også litt på forhistorie at den ikke har hatt seg en kraftig tur på et skjær siden drevet er skiftet etter så lite bruk.

Link to post

. Nytt drev, ny varmeveksler, ekstra ny propell, motor overhalt pga varmegang. ikke startet etter overhaling.  Båten er svært lite brukt, kun 100 timer siden den var ny. (hvorfor har folk båt??) Båten fremstår som nesten ny, og er meget velholdt.  Prisforlangende er kr 120 000.

 

 

Er dette lurt?

:confused:

Kan godt være at dette er en god handel, men hvordan i all verdens land og rike er denne båten brukt da? Brukt 100 timer og byttet ut det meste? Ta en grundig sjekk av forhistorien!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post

Er båten bruktimportert?

Hvis den er bruktimportert kan det bli vanskelig å finne ut mer informasjon om båten fra forrige eier(e)

 

Er den synlig lite brukt? Du kan lett se på gamle Baylinere om de er mye brukt eller slitt.

 

Er det en bowrider?

Bowridere er noe upraktisk i dette landet, og pleier ikke å ligge særlig høyt i pris.

 

Hvis båten og motoren viser seg å være strøken, og det ikke er en bowrider, så vil jeg tro at 120000 er en helt grei pris for denne båten.

 

MVH Anders

Link to post

Nei, båten er ikke bowrider, men en "cabinbåt". Det er ikke rare cabinen, men det går an å overnatte to, om man er gode venner.

 

Båten er synlig lite brukt, ikke bruktimportert, og med to eiere.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

En kamerat har lyst til å bli båtmann, og spør meg om råd.  Derfor spiller jeg ballen videre til dere.

 

 

Bayliner 19 Capri, 1989 modell, Ford Cobra(bensin)ca 130 hk, Toppfart 37 knop. Nytt drev, ny varmeveksler, ekstra ny propell, motor overhalt pga varmegang. ikke startet etter overhaling.  Båten er svært lite brukt, kun 100 timer siden den var ny. (hvorfor har folk båt??) Båten fremstår som nesten ny, og er meget velholdt.  Prisforlangende er kr 120 000.

 

 

Er dette lurt?

Ingen upris, om båt, motor og drev er i beskrevet forfatning.

 

Jeg blir imidlertid litt skeptisk når det snakkes om varmgang i motor. Jeg har selv en Capri 2150 av tilsvarende årgang, med 230hk V8. Denne har ingen problemer med fullgass-perioder opp til ett kvarters varighet uten at temperaturen blir katastrofal. At en treliters firer skal ha gått varm, må derfor skyldes svikt i en av pumpene. Og da bør det foreligge papirer på at impeller, innvendig vannpumpe, toppakning, rådelager og bærelager er utskifta.... Om vi formodentlig snakker om en god gammeldags varmkjøring, vel og merke.

 

Om det derimot menes at riseren er gått tett med påfølgende slangehavari, snakker vi om et langt mer vanlig fenomen. Som også av enkelte benevnes som "varmgang"... Da bytter eller overhaler man riseren for å få ut koks og sot, bytter den ødelagte slangen og kjører med et sikkert smil i to sesonger. For da havarerer Cobra-drevet som følge av vanninntrengning....

 

Det mange glemmer etter slangehavari, er nemlig at eksos uten tilstrekkelig kjøling passerer gjennom drevet på tur ut. Og i drevets eksoskanal står gir-sjalteren, som er tettet med simmer-ring. Blir ikke denne byttet etter tette risere og påfølgende slangehavari, er det en overhengende fare for at simmer-ringen har blitt hard, og vil begynne å slippe inn vann...

 

Ett tips er simpelthen å fjerne eksosbelgen mellom transom og aggregatets overdel. Det blir mer bobling på tomgang og havnefart, men du sparer drevet for skadelige temperaturer. Om det på denne båten er slangehavari som menes med varmgang, ville jeg bytta nevnte simmerring før båten overhodet ble sjøsatt.

 

Om alt ligger til rette, så få med noen som har peiling på en prøvetur med varierende belastning. Lytt etter lyder, og se etter lekkasjer. Ta gjerne kompresjonstest også. Ingenting sier mer enn en prøvetur!

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post

120' for en slik båt høres dyrt ut. Det som trekker opp er nytt drev, hvis det er snakk om et helt nytt, ubrukt drev. Nytt kan jo bety så mangt.

 

Høres usannsynlig ut at båten kun har gått 100t. Hvis det stemmer, er det ikke nødvendigvis noen fordel heller. Båter (dvs motorer) som blir lite brukt har en tendens til å gå i filler når man først begynner å bruke dem.

 

Hvorfor er ikke motoren startet etter overhaling? Hvis man har overhalt/reparert en motor er jo oppstart en naturlig sjekk på om overhalingen har vært vellykket.

Link to post

Ingen upris, om båt, motor og drev er i beskrevet forfatning.

 

Jeg blir imidlertid litt skeptisk når det snakkes om varmgang i motor. Jeg har selv en Capri 2150 av tilsvarende årgang, med 230hk V8. Denne har ingen problemer med fullgass-perioder opp til ett kvarters varighet uten at temperaturen blir katastrofal. At en treliters firer skal ha gått varm, må derfor skyldes svikt i en av pumpene. Og da bør det foreligge papirer på at impeller, innvendig vannpumpe, toppakning, rådelager og bærelager er utskifta.... Om vi formodentlig snakker om en god gammeldags varmkjøring, vel og merke.

 

Om det derimot menes at riseren er gått tett med påfølgende slangehavari, snakker vi om et langt mer vanlig fenomen. Som også av enkelte benevnes som "varmgang"... Da bytter eller overhaler man riseren for å få ut koks og sot, bytter den ødelagte slangen og kjører med et sikkert smil i to sesonger. For da havarerer Cobra-drevet som følge av vanninntrengning....

 

Det mange glemmer etter slangehavari, er nemlig at eksos uten tilstrekkelig kjøling passerer gjennom drevet på tur ut. Og i drevets eksoskanal står gir-sjalteren, som er tettet med simmer-ring. Blir ikke denne byttet etter tette risere og påfølgende slangehavari, er det en overhengende fare for at simmer-ringen har blitt hard, og vil begynne å slippe inn vann...

 

Ett tips er simpelthen å fjerne eksosbelgen mellom transom og aggregatets overdel. Det blir mer bobling på tomgang og havnefart, men du sparer drevet for skadelige temperaturer. Om det på denne båten er slangehavari som menes med varmgang, ville jeg bytta nevnte simmerring før båten overhodet ble sjøsatt.

 

Om alt ligger til rette, så få med noen som har peiling på en prøvetur med varierende belastning. Lytt etter lyder, og se etter lekkasjer. Ta gjerne kompresjonstest også. Ingenting sier mer enn en prøvetur!

 

 

Varmegangen skyldes søppel (plastpose) rundt drevet som har hindret vannintak.  Drevet fikk samtidig skader. derfor byttet i nytt. Varmeveksleren er byttet forde det var mye rust inni den. Sannsynligvis unødvendig men det ble gjort i forbindelse med overhaling av motor.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

120' for en slik båt høres dyrt ut. Det som trekker opp er nytt drev, hvis det er snakk om et helt nytt, ubrukt drev. Nytt kan jo bety så mangt.

 

Høres usannsynlig ut at båten kun har gått 100t. Hvis det stemmer, er det ikke nødvendigvis noen fordel heller. Båter (dvs motorer) som blir lite brukt har en tendens til å gå i filler når man først begynner å bruke dem.

 

Hvorfor er ikke motoren startet etter overhaling? Hvis man har overhalt/reparert en motor er jo oppstart en naturlig sjekk på om overhalingen har vært vellykket.

Drevet er nytt, ubrukt.

 

Motoren er ikke startet etter overhaling, forde båten ikke er sjøsatt enda. Motoren er akkurat satt inn i båten etter overhalingen. Prøvekjøring skal skje i neste uke antar jeg, så får vi se.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...