Hanto Startet 18.Mars.2004 Del på Facebook Startet 18.Mars.2004 Heiii alle sammen! Jeg lurer på å kjøpe et Supercool aggregat type mcd 12v, for så å bygge kjøleboks i kassa under førerstolen. Er det noen som har noen mening om hvordan dette bør gjøres? Er dette aggregatet bra? Hilsen båtfreak! Sitér dette innlegget Link to post
olavs Svart 18.Mars.2004 Del på Facebook Svart 18.Mars.2004 Meiner å ha sett i Maritim-katalogen (Maritim i Arendal) at dei forhandlar materialer til heimesnekra kjøleboks. Har ikkje prøvd dette sjølv, men kanskje dei også leverer byggjetips? Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 18.Mars.2004 Del på Facebook Svart 18.Mars.2004 Har selv bygget en boks på 60 l. Benyttet kompressor til mitt opplegg. Boksen står på skinner under setet og trekkes ut med lokk på toppen. Dette er vel mere en fryseboks for dersom jeg er uheldig og få regulatoren litt for høyt, fryser det meste i boksen. Men duverden så godt med en kald om sommeren. Boksen er isolert med 30 mm. isopor, metall innvendig og teak itvendig. Har meget lite "kuldetap" og bruker lite strøm når den har oppnådd rett temp. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
TMe Svart 18.Mars.2004 Del på Facebook Svart 18.Mars.2004 Etter hva jeg skjønner er ikke kjøleaggregat basert på peltierelement det mest maximale. Bruker mye strøm og senker temperaturen kun ca. 20 grader i forhold til omgivelsestemperaturen. 30 grader ute gir 10 grader i boksen. Er billig i anskaffelse. Eller er jeg på bærtur ? Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 18.Mars.2004 Del på Facebook Svart 18.Mars.2004 ....... for så å bygge kjøleboks i kassa under førerstolen. Er det noen som har noen mening om hvordan dette bør gjøres? Her i kategorier under "Byssa" vil du nok finne noe om emnet. Mener det har vært diskutert bygging av kjøleboks tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 18.Mars.2004 Del på Facebook Svart 18.Mars.2004 Enig med deg TMe. Hanto burde bruke en løsning basert på Danfoss BD35F kompressor. Bruker lite strøm og kjøler veldig bra. se f.eks. på sidene til www.waeco.no Den rimeligste og kanskje enkleste løsningen er imidlertid å bygge litt om og plassere inn et 45-50 liter ferdig skap i steden. Og går det ikke under setet, så passer det kanskje et annet sted med litt ominnredning? Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 18.Mars.2004 Del på Facebook Svart 18.Mars.2004 Ja, for all del Supercool bruker masse strøm i forhold til kjøleeffkten. Greit nok å bygge boks, med sørg for at du får et kjøleanlegg med Danfos kompressor. Meget bra. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
-Luna- Svart 19.Mars.2004 Del på Facebook Svart 19.Mars.2004 Hva med å plukke kjøleren ut av en av disse billige mobile kjøleboksene og lage seg en ny boks i båten? Noen som har testet?? Har bare vært inne på tanken......De er ivertfall billige nok! Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
TMe Svart 19.Mars.2004 Del på Facebook Svart 19.Mars.2004 Hva med å plukke kjøleren ut av en av disse billige mobile kjøleboksene og lage seg en ny boks i båten? Noen som har testet?? Har bare vært inne på tanken......De er ivertfall billige nok! Det er selvsagt mulig, men disse er basert på peltierelement. Se mitt forrige inlegg. Dersom det er snakk om helgetur er en god gammeldags isboks bedre og billigere.En 5 liter plastdunk frosset til is holder flere dager i en vanlig kjølebag. En godt isolert isboks holder enda lenger og det helt uten bruk av strøm. Smeltevannet er iskaldt godt drikkevann.Smart utført trolig en hel uke om nok is. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 19.Mars.2004 Del på Facebook Svart 19.Mars.2004 Hva med å plukke kjøleren ut av en av disse billige mobile kjøleboksene og lage seg en ny boks i båten? Noen som har testet?? Har bare vært inne på tanken......De er ivertfall billige nok! Admiralen har en sånn billig boks ombord, 30 - 40 liter, for å få kjøling av pils til skipperen som hun sier. Jeg tror det er en unskyldning, for det er masse annet oppi den også. I tillegg har hun et 80 liters kjøleskap med Danfos kompressor. Jeg har sjekket ut forbruket på disse to med min Battman, og det viser seg at kjøleskapet trekker halvparten av hva boksen trekker når begge går. Med til historien hører det faktum at boksen går kontinuerlig, mens kjøleskapet går ca 70% av tiden (det kjøres ganske kaldt, ca 3 grader) Strøm har man jo ikke ubegrenset av, så skal boksen fornyes, så blir det boks med kompressor. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Plomma I Svart 19.Mars.2004 Del på Facebook Svart 19.Mars.2004 Har selv Isoterm kompressor, bygde kjøleboks på ca. 80l under beina til sjefsmatrosen, denne bruker 0,7 a/t i snitt og den kjøler skikkelig godt, KJØLIG pils hmmmmm Sitér dette innlegget hilsen Plomma I, roynils@online.no Link to post
-Luna- Svart 19.Mars.2004 Del på Facebook Svart 19.Mars.2004 Selv bruker vi kun en slik mobil kjøleboks, men det med en frosset 5Lvar en god ide! Får teste ut dette i sommer . Holder nok til noen kalde på en helgetur uten å bruke strøm Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Ingar Svart 19.Mars.2004 Del på Facebook Svart 19.Mars.2004 Etter å ha brukt lavt strømforbruk i sin markedsføring i 25 år ser jeg at Supercool nå har lagt om strategien, nå er miljøvennlighet i fokus.... http://www.supercool.se Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 19.Mars.2004 Del på Facebook Svart 19.Mars.2004 Før jeg bygget kjøleboks med kompressor hadde jeg en kjølebosk med termoelement "supercool" lignede sak. Dersom jeg glemte å slå denne av om kvelden var batteriet denne stod på tomt om morgenen. Med kompressor varianten har dette ikke skjedd ennu selv etter en helg i uthavn... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Hanto Svart 19.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2004 Takk for gode svar, da blir det ikke supercool! Sitér dette innlegget Link to post
Fenix Svart 19.Mars.2004 Del på Facebook Svart 19.Mars.2004 Kompressor altså. Men hvor mye plass tar den? Jeg har trangt om plassen rundt der kjøleboksen står nå - og denne dingsen trenger vel også god ventilasjon og deler vel ikkke gjerne skottplass med andre trengende...? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.