Jump to content

lage kjøleboks erfaringer?


Hanto

Recommended Posts

Har selv bygget en boks på 60 l. Benyttet kompressor til mitt opplegg. Boksen står på skinner under setet og trekkes ut med lokk på toppen.

Dette er vel mere en fryseboks for dersom jeg er uheldig og få regulatoren litt for høyt, fryser det meste i boksen. Men duverden så godt med en kald :confused: om sommeren.

 

Boksen er isolert med 30 mm. isopor, metall innvendig og teak itvendig.

Har meget lite "kuldetap" og bruker lite strøm når den har oppnådd rett temp.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Enig med deg TMe.

Hanto burde bruke en løsning basert på Danfoss BD35F kompressor. Bruker lite strøm og kjøler veldig bra.

 

se f.eks. på sidene til www.waeco.no

 

Den rimeligste og kanskje enkleste løsningen er imidlertid å bygge litt om og plassere inn et 45-50 liter ferdig skap i steden. Og går det ikke under setet, så passer det kanskje et annet sted med litt ominnredning?

 

Lotus

Link to post

Ja, for all del Supercool bruker masse strøm i forhold til kjøleeffkten.  Greit nok å bygge boks, med sørg for at du får et kjøleanlegg med Danfos kompressor.  Meget bra.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Hva med å plukke kjøleren ut av en av disse billige mobile kjøleboksene og lage seg en ny boks i båten? Noen som har testet?? Har bare vært inne på tanken......De er ivertfall billige nok! :seeya::flag::lol:

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post

Hva med å plukke kjøleren ut av en av disse billige mobile kjøleboksene og lage seg en ny boks i båten? Noen som har testet?? Har bare vært inne på tanken......De er ivertfall billige nok! :seeya::flag::lol:

Det er selvsagt mulig, men disse er basert på peltierelement. Se mitt forrige inlegg.

 

Dersom det er snakk om helgetur er en god gammeldags isboks bedre og billigere.En 5 liter plastdunk frosset til is holder flere dager i en vanlig kjølebag. En godt isolert isboks holder enda lenger og det helt uten bruk av strøm. Smeltevannet er iskaldt godt drikkevann.Smart utført trolig en hel uke om nok is.

Link to post

Hva med å plukke kjøleren ut av en av disse billige mobile kjøleboksene og lage seg en ny boks i båten? Noen som har testet?? Har bare vært inne på tanken......De er ivertfall billige nok! :seeya::flag::lol:

Admiralen har en sånn billig boks ombord, 30 - 40 liter, for å få kjøling av pils til skipperen som hun sier.  Jeg tror det er en unskyldning, for det er masse annet oppi den også.  I tillegg har hun et 80 liters kjøleskap med Danfos kompressor.  Jeg har sjekket ut forbruket på disse to med min Battman, og det viser seg at kjøleskapet trekker halvparten av hva boksen trekker når begge går.  Med til historien hører det faktum at boksen går kontinuerlig, mens kjøleskapet går ca 70% av tiden (det kjøres ganske kaldt, ca 3 grader)

 

Strøm har man jo ikke ubegrenset av, så skal boksen fornyes, så blir det boks med kompressor.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Før jeg bygget kjøleboks med kompressor hadde jeg en kjølebosk med termoelement "supercool" lignede sak. Dersom jeg glemte å slå denne av om kvelden var batteriet denne stod på tomt om morgenen. Med kompressor varianten har dette ikke skjedd ennu selv etter en helg i uthavn...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...