Karavoli Startet 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 15.Mai.2008 Jeg skal sette inn 2 nye batterier i båten. Fra før har jeg hatt 1 batterie. Skal ha 12v så da må jeg vel paralellkoble? Hvordan utføres selve paralellkoblingen? Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Lask fra + til + og lask fra - til - Sitér dette innlegget Link to post
Karavoli Svart 15.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Er det virkelig så enkelt som å ta en ledning fra + til +, og en fra - til -? Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Hvis du bare skal ha batteriene i en felles batteribank, så er det bare å parallellkoble som det er beskrevet over her. Dersom du imidlertid ønsker å dele det opp i to forskjellige batteribanker(start/forbruk), så finner du mye nyttig i den beskrivelsen som Ingar har laget her. Sitér dette innlegget Link to post
nab Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Hvis du har kastet det gamle batteriet, og ikke skal ha et batteri til start og et til forbruk så er det så enkelt. Ellers så anbefales det å ha et (eller flere) batterier til forbruk, og et til start. I såfall så trenger du en hovedbryter med av, 1 1+2 og 2. Sitér dette innlegget Link to post
Karavoli Svart 15.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Begge er til forbruk, så da blir det vel greit Hvilken ledning skal jeg bruke? Har masse lampettledning liggende Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Begge er til forbruk, så da blir det vel greit Hvilken ledning skal jeg bruke? Har masse lampettledning liggende Tror jeg ikke hadde benyttet noe under 16mm2 men rundt 32mm2 er bra,. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Jeg brukte 22mm2 fra Biltema til å kople sammen mine. Kommer vel litt an på dimensjoner fra batteri til forbruk, men litt dimensjon er bare en fordel. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SandAnker Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Jeg brukte 22mm2 fra Biltema til å kople sammen mine. Kommer vel litt an på dimensjoner fra batteri til forbruk, men litt dimensjon er bare en fordel. hehe du kan jo tenke, jo tykkere jo bedere. Sitér dette innlegget Link to post
emilskj Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Heisann Har nettopp gjort samme jobben i båten te "sjølingan". Kan godt stikke neom en tur om du har båten på samme sted som i fjor. Mvh Emil Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
Karavoli Svart 15.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 (redigert) Heisann Har nettopp gjort samme jobben i båten te "sjølingan". Kan godt stikke neom en tur om du har båten på samme sted som i fjor. Mvh Emil Hei Emil! Jeg har båten på Briksillan nå. Jeg skal til Biltema (Steinkjer) i morgentidlig å handle batterier. Tenkte meg direkte i båten etterpå for å montere, blir vel på formiddagen engang. Du er velkommen å hjelpe til hvis du vil Redigert 15.Mai.2008 av måsinj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 Heisann, Foreslår at du bruker 50mm2 kabler mellom batteriene, i tilfelle du må bruke dem til å starte motoren med. Vær forøvrig BOMBESIKKER på at du ikke kobler - til + og motsatt, da får du 24V kortsluttet og da smeller og ryker det fryktelig. Paralell : + til +, og til strømnettet + - til -, og til strømnettet - Sitér dette innlegget Link to post
Karavoli Svart 16.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 Monterte batteriene i dag. Det gikk knirkefritt Takk for rådene folkens! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.