Jump to content

Har noen hørt om "Chlorine" batterier

jaoeygar

Recommended Posts

Har et 12 V 75 ah type 277  står også 5755 på det, i båten som start batteri, alle cellene er ok 1,28. Jeg har mistanke om at dette ikke gir nok startstrøm til min TAMD31. Er det noen som har mer spesifikasjoner om batteriet CCA eller forhandler? Har søkt på nettet uten resultat.

Jan

Det er lenge siden jeg har hørt om Chloride batterier nå, men tidligere var det endel av dem.  Jeg tror det var Finske batterier.

Når det gjelder kapasiteten til batteriet i forhold til TAMD 31, tror jrg det er akkurat nok så lenge batteriet er nytt. Jeg tror faktisk det var Volvos krav til 31 motoren, mens 41 motoren skulle ha minimum 105 Ah. Jeg ville nok, om jeg skulle bytte til et nytt startbatteri kjøpt 110 Ah. Da har du litt mere å gå på.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Har du lite plass i batterikassen og har behov for høy CCA er Optima red top et godt valg.

CCA = Cold Cranking Ampere = et mål for hvor høy strøm batteriet klarer å avgi under start. Ved start er dette viktigere enn høy Ah.

Det koster "flesk", men har en rekke fortrinn. Bla. tett og vedlikeholdsfritt. Stor lademottaklighet etc.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...