Ole-A Startet 15.Mai.2008 Del på Facebook Startet 15.Mai.2008 Hei! Har nylig skaffet meg ei tresnakke med Sabb 10hk motor. Noen som vet hvor jeg kan finne ny dynamo til denne? Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 15.Mai.2008 Del på Facebook Svart 15.Mai.2008 (redigert) Hei Ole-A, og velkommen ombord i baatplassen-skuta! :o) Vet jo ikke akkurat hvor du bor, men i min Sabb-manual så står det oppført: Trondhjems Elektromotor - 07 968411 som agent for Sabb i Trøndelag. Mulig det er gammelt info (ihvertfall telefonnummer) så du får forhøre deg der. Ellers så kan du jo ta kontakt direkte med Sabb i Bergen? Frydenbø Sabb Motor AS - P.B 7170, 5020 Bergen, Norway - Damsgårdsveien 113 - Tlf: +47 55348800 - Fax: +47 55348801 - Epost: post.sabb@frydenboe.no Sabb Frydenbø Mulig også at Maritim.no har dynamo som passer, men du trenger jo mer enn bare dynamo'en. Spesiell brakett + en del bolter og mutrer som ellers er vanskelig å få tak i. Forresten, det ligger en spesiell tråd her om akkurat dette med å sette på ny dynamo på denne formidable og gode motor. Tråden heter Sabb 10hk - Hjelp til montering av dynamo - så kan du jo se litt der av hva som venter deg! Lykke til! Redigert 15.Mai.2008 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Ole-A Svart 15.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2008 Takker å bukker for nyttig info=) Sitér dette innlegget Link to post
Royal Svart 11.Mai.2016 Del på Facebook Svart 11.Mai.2016 Hei Min første post på Båtplassen :) Jeg skal vintertilpasse snekka mi, så dermed må jeg skaffe meg elektrisk start. Selv med starsigaretter er det vanskelige å sveie Sabben i gang når temperaturen er lavere enn 10 grader. Startmotoren har jeg fått Triconor til å overhale, den ble som ny :) Så nå er det innkjøp av dynamo. Jeg har funnet frem tre forhandlere som er aktuelle, men det er selfølgelig variasjon på effekt, kvalitet og pris. Er det noen som vil hjelpe meg å velge rett dynamo? Maritim, Iskra, 70 Amp, 2.599, Triconor, ukjent, 90 Amp, 2475,- Importex, ukjent, 70 Amp, 2000,- Hilsen Kim Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 11.Mai.2016 Del på Facebook Svart 11.Mai.2016 Hei, Royal Hvilken dynamo - eg vil sei so liten som mulig innenfor at den dekker behovet for strøm. Dette fordi motoren får so mykje arbeid med å dra på dynamoen at du mister fart på båten. dette husker eg tydelig frå dengang pappa sin båt tok seg ein dukkert og måtte ha ny dynamo. eg hadde dengang eit lite utvalg i brukte dynamoer i deler i hylla, og fann fram til noko som blei skrudd i hop og virka, Men det var akk og okk og heilt forferdelig kor mykje krefter den dynamoen reiste med før den hadde fyllt batteriet sopass at den slakka av. Ellers so vil eg ogso meina at glødeplugg er greit å få inn samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
Royal Svart 11.Mai.2016 Del på Facebook Svart 11.Mai.2016 Hei Dinamo og takk for svar Da er 90 AMP ute av bildet. 70 eller 75 Amper går vel for det samme? Jeg har to batterier, men på dem går det bare lanterner, startmotor og to lensepumper. I en gammel halvdekker er det ikke mye mer som går på strøm. Varme i lugaren får jeg fra en liten vedovn. Mon tro om det er viktige kvalitetsforskjeller på dynamoene. Alle kan levere 70 Amp, men hvis jeg sparer gjerne 500 kroner hvis det ikke er stor forskjell. Jeg kommer nok til å skaffe meg glødeplugg også. Må bare finne ut om jeg skal kjøpe fra Frydenbø eller Biltema... Kim Sitér dette innlegget Link to post
Baracuda Svart 11.Mai.2016 Del på Facebook Svart 11.Mai.2016 Hei. Jeg bruker dynamoen til en Nissan bil på sabben min. Funker som bare det og jeg har hatt den i fire år og den virker flott enda, selv om sjøvann skvetter ombord av og til. Var ingen problemer å tilpasse den, men sjekk at den går rette veien. Fås på huggern til noen hundrelapper. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 11.Mai.2016 Del på Facebook Svart 11.Mai.2016 ein vekselstrømsdynamo lader uansett dreieretning, men med feil vifteblad kan der bli for lite kjøling, Bortsett frå det so skal ein hvilken som helst dynamo frå einkvan hogger kunna gjera den jobben. Startmotor derimot går feil vei i forhold til dei fleste biler. Sitér dette innlegget Link to post
tronds63 Svart 11.Mai.2016 Del på Facebook Svart 11.Mai.2016 Hei Dinamo og takk for svar Da er 90 AMP ute av bildet. 70 eller 75 Amper går vel for det samme? Jeg har to batterier, men på dem går det bare lanterner, startmotor og to lensepumper. I en gammel halvdekker er det ikke mye mer som går på strøm. Varme i lugaren får jeg fra en liten vedovn. Mon tro om det er viktige kvalitetsforskjeller på dynamoene. Alle kan levere 70 Amp, men hvis jeg sparer gjerne 500 kroner hvis det ikke er stor forskjell. Jeg kommer nok til å skaffe meg glødeplugg også. Må bare finne ut om jeg skal kjøpe fra Frydenbø eller Biltema... Kim En 90A dynamo leverer en effekt som tilsvarer omtrent 1,7HK. I tillegg er det noe tap, så det koster nok 2HK å dra den om den lader på fullt. Har en 100A på min Sabb 2J 30hk. Merker det på turtallet når jeg fisker med juksamaskina og det går på noe stort. Da går det noe strøm, 20A eller noe slikt. Da går tomgangsturtallet merkbart ned.:-) Tydelig at det koster litt effekt å dra en dynamo, men egentlig tror jeg ikke du skal bekymre deg så mye. Etter oppstart så går det ikke så lang tid før batteriet er ladet såpass at en 90A dynamo ikke leverer 90A lengre.Den tiden skal du jo kjøre forsiktig til motoren blir varm alikevel, :-) Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 12.Mai.2016 Del på Facebook Svart 12.Mai.2016 Jeg tror jeg hadde sett etter noe mindre enn 70 A også. Når du er ute på båttur, så går vel motoren vanligvis mer enn en time? Da gjør det ikke noe om ikke batteriet full-lades på 10 minutter. Det viktigste er vel å få brukbare festeordninger til det du har. Vifte- og reimhjul kan jo skiftes ut så det passer med omdreiningstall og rotasjonsretning. Finner du en dynamo på 40-50 A med brukbare festebrakett fra en liten bil hos en høgger, så er mye gjort. Er faktisk ikke umulig at jeg har en dynamo som har sittet på en Sabb 2H liggende, hvis det er interessant. Veit ikke hvorvidt denne går rett på en ensylindret Sabb, men...? :) Sitér dette innlegget Link to post
Royal Svart 12.Mai.2016 Del på Facebook Svart 12.Mai.2016 (redigert) Takk for flere gode og interessante svar! For snekka mi, som ikke har noe utstyr som trekker mye strøm, er sikkert 40-50 A greit og 70 A mer enn OK.Grimme Elling: Det er en 2H jeg har (jeg har bare kuppa denne tråden som starta med en ensylindra 10 Hk Sabb...) så det er absolutt interessant! Redigert 12.Mai.2016 av Royal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 17.Mai.2016 Del på Facebook Svart 17.Mai.2016 Hallo. Beklager sen oppfølging, glemte dette litt. Fant dynamoen, med stramme stag. Det er en Motorola dynamo, på 70 A. Kan sende deg bilde dersom du oppgir et mobilnr. Sliter plutselig med å legge inn bilde her.... :) Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 17.Mai.2016 Del på Facebook Svart 17.Mai.2016 Klarte det likevel etter litt knoting :) Sitér dette innlegget Link to post
Royal Svart 17.Mai.2016 Del på Facebook Svart 17.Mai.2016 Ser jo bra ut. Jeg kontakter deg direkte, så slipper vi å bruke plass på tråden til kjøp og salg. Det er jo en nyttig tråd, som bør holdes saklig :) Hurra for 17. mai1 Hilsen Kim Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.