Enzo Startet 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 15.Mai.2008 Hva ville du valgt ? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Ratt - rett og slett fordi det er mindre slitsomt enn rorkult. Mister nok litt rorfølelse - men det får være Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Rorkult. -Jeg kan sitte hvor som helst i sittebrønnen og styre. -Jeg kan nå alle hal og skjøter mens jeg styrer. -Tar ingen plass i havn. -Mye enklere og rimeligere autopilotinstallasjon. -Mindre leamikk i båten. Sitér dette innlegget Link to post
jandrea Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Ratt, for da vil ungene og kona delta mere i seilasen. Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
-Matros- Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 ratt, synest det er bedre på en så stor seilbåt. Sitér dette innlegget Mvh -Matros- -------------- Medlem av gruppen: folk i båt! Link to post
Enzo Svart 15.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 -Mye enklere og rimeligere autopilotinstallasjon. Om man skal ha en skikkelig AP rett på akslingen og ikke en sånn kultpilot så blir vel prisen den samme ? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Selvsagt. Kjøper du en skikkelig NKE autopilot blir det det samme. Men de andre argumentene mine holder. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 15.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 (redigert) Ja de andre argumentene er jeg 100% enig i. Eneste som kan være litt å tenke på er at en med ratt muligens er lettere å selge men det gjelder kanskje bare AWB klassen ,Bavariaer og franske søstre er vel stortsett med ratt HR34,comfortina35,najad 332 osv er vel stortsett bare levert med kult selv om de også fås med ratt. Redigert 16.Mai.2008 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 For meg går grensen på ca 35 fot. Stemmte derfor rorkult. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Jawik Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Jeg gikk for rorkult. Men det avhenger mere av båtens tyngde < 8T, enn lengden. En fint avstemt rorkult / ror kan selv lillebror hanskes med. Og seilfølelsen er jo mye bedre med denne løsningen. Og skal du likevel ha AP, så vil jo denne kunne avlaste i de verste situasjoner. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Akult Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Og skal du likevel ha AP, så vil jo denne kunne avlaste i de verste situasjoner. Jeg tror jeg ville følt meg mye bedre med AP utkoblet i de verste situasjoner - hvis det er været du tenker på. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Jeg tror jeg ville følt meg mye bedre med AP utkoblet i de verste situasjoner - hvis det er været du tenker på. Enig i det. Tenkte mer på at han skulle springe ned på looooooet. Og at han kunne tenke seg noe i vommen. Da er AP'en fin. Blir det for heftig så spiller det ikke noen rolle om du har ratt / rorkult. Du kan likevel ikke slippe til de som ikke makter presset fra værgudene og må benytte deg av surring i stedenfor. Og hvor ofte treffer man på denne type vær . Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
crew Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Rorkult. Eneste ulempen med rorkult er at det er mer slitsomt på lengre seilaser enn ratt når du ikke bruker autopiloten. Ellers bare fordeler med rorkult. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 rorkult....... opp til 34-35fot Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Seilaren Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Rorkult. Jeg har seilet denne med rorkult. Gikk helt fint det. 42 fot og veier så mange tonn at jeg ikke tørr tenke på det Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
vikers Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Rorkult klarer selv en 5-åring i båt på nærmere 12 meter. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Jawik Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Eneste ulempen med rorkult er at det er mer slitsomt på lengre seilaser enn ratt når du ikke bruker autopiloten. Er båten godt trimmet så kan de aller fleste hanskes med rorkult. Antydning til slit, så må en trimme seilene for å slippe unna slitet. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Seilaren Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Stemmer det Jawik. For stramme seil på slør gjør roret tungt og holde foreksempel. Slakker en ut da blir det mindre krengning, bedre fart og lettere ror Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
wave Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Rorokult gir en unik rorfølelse. Men opplever over lengre strekk at stillingen blir litt slitsom og statisk. Ratt gir muligheter for ulike grep og sittestillinger, inklusive en fot på rattet. Etter mange år med rorkult er jeg godt fornøyd med ratt. Men dette er vel en ren vanesak. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 heter virkelig de gedigne ratta på seibåtene ratt? trodde det var ror Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
wave Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 (redigert) hifo: De fleste av oss har roret under vann. For å slippe å ta den tunge og våte turen ned for å fininnstille roret, setter vi usedvanlig pris på forbindelsen opp til ratt eller rorkult Redigert 15.Mai.2008 av wave (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Kommer an på cocpiten. Hvis cocpitbenkene går helt akter; rorkult. Hvis er er satt av plass til (stort) ratt; ratt. Ellers kan det vel være hakket morsommere åm styre med ratt. Har du startet jakten på ny båt igjen, Enzo? Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
hifo Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 hmm , var nok litt trøtt etter 16 timers dager på jobb :-( Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Enzo Svart 16.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 Har du startet jakten på ny båt igjen, Enzo? Jepp , den jakta er igang igjen Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 Bidevind = rorkult Slør = ratt Det er hvertfall min erfaring etter å ha seilt begge deler. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.