Gunga Din Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 heter virkelig de gedigne ratta på seibåtene ratt? trodde det var ror man säger 'ta roret'.............eller kan du 'ta över en stund' ? har aldrig hört kan du ta ratten! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 Jepp , den jakta er igang igjen her har du en fin båt Enzo o billig..... men du kansje vill ha noe mer racigt ?? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
baatsman Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 (redigert) Tror Enzo er på jakt etter noe nytt, Gunga. Ellers når det gjelder rorkult/ratt. Rorkult er jeg vant med på mindre båter. Og fungerer meget bra. Rorkult tar liten plass i cockpit, er presist. Ingen pidestall. På større båter ønsker jeg ratt. På vår med 2 ratt, ser du også lusene i genoaen. Ellers måtte du hatt 1 stort ratt. Det brukes mest på Performance/racing. Har vært med i en Omega 42 med rorkult, eieren her var opptatt av det. Men dette er også en langsmal båt, bredde rundt 3.2 m. Redigert 16.Mai.2008 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Sydvesten Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 Tror Enzo er på jakt etter noe nytt, Gunga. Det kan jo være greit å velge ett merke som er både lettsolgt i tillegg til lettseilt Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
baatsman Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 Det kan jo være greit å velge ett merke som er både lettsolgt i tillegg til lettseilt Du er nå uten båt leser jeg Sydvesten, det må bety at du solgte noe som er godt tatt imot i markedet. Dette i og med at markedet er tregt. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Gunga Din Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 (redigert) Noe sådant kansje? Redigert 16.Mai.2008 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sydvesten Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 det må bety at du solgte noe som er godt tatt imot i markedet. Dette i og med atmarkedet er tregt. Stemmer det.... seilte båten sammen med ny eier til Kristansand på onsdag, og i går kveld var han kommet til Egersund, vet ikke om de rekker Bergen i dag som er bpten nye hjemmehvan... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mulligan Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 På vår med 2 ratt, ser du også lusene i genoaen. Som nevnt, med rorkult kan jeg sitte omtrent hvor jeg vil i sittebrønnen og styre. Setter jeg eneren, må jeg sitte i le for å se lusa. Men jeg tror nok at dersom jeg hadde kommet opp i 37/38 fot, så ville jeg vurdert ratt. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 jag tycker man har betydligt bedre 'känsla/fölelse' i en rorkult....... men rorkult trur jeg, savner 'status' hos en del, framförallt förstegangskjöper......trur det er därför en del tilverkare har ratt på båter ner mot 30fot förmodligen enklare o sälja! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 Tror jeg er rett. Noen vil ha lugarer og ratt. Og noen vil ut og seile. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 16.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 Det kan jo være greit å velge ett merke som er både lettsolgt i tillegg til lettseilt Ja jeg kommer nok til å velge en båt som er lettseilt neste gang også , har du noen forslag i størrelsen 34-37fot Lettsolgt tjaaa , jeg kjøper den båten jeg har lyst på så får sånne detaljer komme når det blir aktuelt Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 vad får den koste ? o hur gammel/ny får den vare? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sydvesten Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 Vet ikke om den er lettsolgt, men jeg liker den.... Her kan en kombinere ratt og "rorkult", om man kaller joystick for rorkult ...to styreposisjoner og gode greier.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Enzo Svart 16.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 (redigert) vad får den koste ? o hur gammel/ny får den vare? Helst ikke eldre enn 2000mod størrelse 34-37fot pristaket mitt vet jeg ikke om jeg vil legge ut på internett men vi har sett på HR34,comfortina35,swedestar370,arcona370,salona37,najad332 så da er vi under både najad355 og regina35 i pris men et stykke over de vanlige franske og tyske. AWB Redigert 16.Mai.2008 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 Helst ikke eldre enn 2000mod størrelse 34-37fot pristaket mitt vet jeg ikke om jeg vil legge ut på internett men vi har sett på HR34,comfortina35,swedestar370,arcona370,salona37,najad332 så da er vi under både najad355 og regina35 i pris men et stykke over de vanlige franske og tyske. Jeg ville nok lagt til en First 36,7 når jeg ser utvalget også. Faktisk også en Match 35. Det eneste jeg stusser over Enzo, er at du har noen som er bygget mer for fart, mens et par er bygget for god comfort. 355 har fått god omtale for egenskapene. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
baatsman Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 (redigert) Vet ikke om den er lettsolgt, men jeg liker den.... Her kan en kombinere ratt og "rorkult", om man kaller joystick for rorkult ...to styreposisjoner og gode greier.... Det er vel ikke noen bombe vis en slik havner i Telemark etterhvert. En flott båt Redigert 16.Mai.2008 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Sydvesten Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 Det er vel ikke noen bombe vis en slik havner i Telemark etterhvert. En flott båt Den (RaV 40) er nok over det øvre prisområdet for meg for tiden, men jeg har veldig lyst på en båt med to styreposisjoner hvor den er godt plassert innomhus.. Slik at jeg kikker på DS båter ja.. men ting kan endre seg de neste årene.... så man vet aldri hva det kan bli. 35 foteren koster tett under 2mSEK pluss, og 38 koster 2,8.... masse penger for en fattig krabat som meg...men drømme er i allefall gratis Synes forøvrig den nye 40 foteren er meget fin også... men med en prislapp på 3,28 mSEK pluss m.v.a så blir det jo masse penger til slutt... og standardutstyret på en slik båt er jo ikke bedre enn en god tysker fra Bayern.. slik at det baller nok på seg med med noen 100 k før den er klar til bruk Blir jeg utaskjærs i mere enn 5 år så kan jeg ta med en 12m LOA hjem som flyttegods og dermed spare momsen, og det hjelper jo litt det da.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Enzo Svart 16.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 (redigert) Jeg ville nok lagt til en First 36,7 når jeg ser utvalget også. Faktisk også en Match 35. Det eneste jeg stusser over Enzo, er at du har noen som er bygget mer for fart, mens et par er bygget for god comfort.355 har fått god omtale for egenskapene. 355 er for dyr for oss , de 2 andre er uaktuelle da beholder vi heller dufouren. Alle de båtene jeg nevner er vel bygge for god comfort Redigert 16.Mai.2008 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 355 er for dyr for oss , de 2 andre er uaktuelle da beholder vi heller dufouren.Alle de båtene jeg nevner er vel bygge for god comfort Synes ikke at Dufour 34 står tilbake for Svensk/Estlanske Arcona eller Kroatiske Salona. Hvis det er for noen føtter ekstra forstår jeg det. En HR 34, er faktsik velseilende, men ut i fra mitt synspunkt en mer Comfort seiler. Det samme gjelder forøvrig Najad. Men hvis seilegenskapene var litt mer i fokus, ville jeg sett på First 36.7. Det er slik jeg tenkte. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
crew Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 (redigert) Enig i at man til en viss grad kan trimme seg vekk fra slitet Jawick. Men det er noe med det, har krysset Nordsjøen noen ganger med rorkult og innbiller meg at nakken og kroppen forøvrig trives litt bedre i "rattposisjon" sum sum. :) Redigert 16.Mai.2008 av Leika (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 16.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 (redigert) Baatsman Da har vi ulik oppfatning av disse båtene , arcona og swedestar er etter min mening lysår over dufour med tanke på kvalitet og de seiler fletta av en 36,7. Salona er jo litt mer usikkert da det ikke er så kjent her hjemme men de båtene er i oppbyggning veldig lik X-yachts , de har f.eks rustfri ramme mot X-yachts sin galvaniserte , de har ellers veldig fin finish og virker veldig velbygd. Vil helst ikke ha flere føtter enn jeg allerede har men det er vanskelig å finne så veldig mange alternativer i størrelse 34-35fot av de jeg liker. HR er mer tur enn fart det er jeg enig i så den skiller seg ut fra disse andre her. Najaden er uansett ikke mulig å få tak i. Den båten av disse som jeg faktisk synes er mest spennende er Comfortinaen. Den har absolutt alt det jeg vil ha. Redigert 16.Mai.2008 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 Baatsman Da har vi ulik oppfatning av disse båtene , arcona og swedestar er etter min mening lysår over dufour med tanke på kvalitet og de seiler fletta av en 36,7. . Att de har høyere LYS, det vet jeg også. Men at de seiler fletta av den. Mulig, men spranget mellom HR til Swedestar er jo 2 forskjellige verdner. Det er grunnet til at jeg tok med 36,7. Og fortsatt er det du som bestemmer hva du tenker event på å annskaffe. Inntil videre Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Enzo Svart 16.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 Joda det er jo jeg som bestemmer men noe må man jo ha å diskutere .... Swedestar er en helt annen verden enn HR34 det er sant , etter min mening virker swedestar å være en båt med mer finish i arbeidet når man for alvor begynner å finstudere detaljene dessuten så er den betydelig raskere og helt sikkert morsommere å seile kontra en HR34 det er det neppe noen som er uenige i. At jeg ser på så ulike båter begrunnes i at jeg ikke absolutt har bestemt meg for hva jeg egentlig har lyst på. Synes forresten tartan 3400 også er en grisefin båt men så er det slik at vi er 2 som bestemmer her i huset og hun vil ha svensk. Hva det blir til det vet jeg ikke , båten ligger ute til salgs og er betydelig billigere enn tilsvarende andre båter på finn.no men ingen har ringt den lille uka den har ligget ute. Vi skal ihvertfall til Moss på søndag og se på en båt , det koster jo ikke noe å se Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.