Jump to content

Import: Moms basert på nypris etter flere år i Hellas?

glad

Recommended Posts

Hei,

En venn av meg har eid en båt som han har hatt liggende i Hellas i flere år, som jeg nå vurdere å kjøpe av han, men da vil jeg ha den hit til Norge. Dealen er egentlig at han skal ordne alt med papirer osv. slik at jeg kan kjøpe den av han som en norsk-fortollet båt.

Spørsmålet som kommer opp nå er følgende: Må han betale moms basert på nyprisen han betalte i for 6 år siden, eller kan båten "takseres" på nytt, og han kan betale moms basert på den nye lavere verdien?

Jeg synes det er noe urettferdig å om han må betale moms basert på en pris som var gjeldende for flere år siden. Båtens reelle verdi når den kommer til Norge vil jo være mye lavere en hva den var dengang.

Et alternativ er at jeg kjøper båten av han "i utlandet" og at jeg ordner og betaler momsen for den, basert på ny lavere bruktprisen. Men da må jeg ordne alle papirer osv. noe jeg egentlig ikke er interessert i. Noen som har noen råd? Hvor kan jeg finne mer informasjon om dette?

Takk for alle innspill!

Hilsen

Mairus

Det er den tanken som du nevner Bitteliten som jeg leker med. Men jeg ville sjekke ut om det fantes en mulighet for han å få ned beløpet som momsen baseres på for selger, da jeg på den måten slipper alt maset med papirarbeit - han har i utganspunktet tilbudt seg å ordne dette fra "hans side".

Men det ser vel kanskje ikke sånn ut?

Har lett litt rundt på toll.no men to ting har jeg ikke fått svar på:

- Hva er HK avgiften for båt (her snakk om en 29hk motor)

- Hvilke andre avgifter kommer opp ved import av båt?

(jeg har vanskeligheter for å tro at tollvesenet kun krever moms og hk avgift og gjør alt papirarbeidet gratis...)

Takker så langt for innspill!

En faktura på et unatulig lavt beløp skal du være forsiktig med. Har hørt om dem som måtte betale moms etter en verditakst tolvesnet foretok fordi de hade trikset til betalingen av båten i utlandet med og splitte oppgjøret i to og kun oppga den ene delen som fortolingsgrunlag. Tolvesnet har nokk en vis følelse med hva som er reell markedspris for forsjellige båter runt om i verden.

Men hvis de er i stand til å foreta en verditakst når de mener fakturaen er unaturlig lav, så vil de vel også være i stand til å foreta en verditakst av båten hans nå.

Verditaksten vil helt sikkert bli lavere enn opprinnelig fakturabeløp da han kjøpte båten ny for 6 år siden, så hvis verditakst er mulig så ville jo dette løse hele problemet: Han kan foreta fortollingen (basert på riktig verdi av båten) og slipper derfor å betale unødvendig mye moms, og jeg kunne kjøpe båten av han på "vanlig måte".

Noen som har hørt om en slik fremgansmåte?

(Tror dere ca. 70 prosent av markedsverdi i norge regnes som unaturlig lav faktura? Kjøper må jo betale moms på det hele og har ulemper med transport og det hele så det er vel klart at da båten må ligge vesentlig under tilsvarende i norge?)

Redigert av mariusak (see edit history)

Hei,

Jeg har nettopp kjøpt en båt fra Kroatia (fra norsk eier). Du får eieren til å klarere den ut av hellas, og så ordner du tollgreiene selv. Det er ikke vanskelig. Hvis du syns det er dumt å betale toll på fraktkostnader, har dere overtagelse rett i nærheten av Norge slik at disse blir små for deg.

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Hk avgift er pr 2008 på Kroner 142.- pr hest

Du skal betale moms på fakturapris+frakt+hk avgift.

Hvis du oppgir at frakten er gjort av deg selv og ikke kan vise til frakkostnader så regnes standard takst.. Usikker på hvor mye dette er på en båt fra middelhavet men bil fra sveits og lign ligger på 3500.-

Sannsynlig mye høyere for båt men gjør som du ble tipset om og "overta båten i foreks kiel"

Når det gjelder 70% av markedsverdi i norge så synes jeg det høres rimlig ut og jeg tror neppe du vil få problemer med og forsvare det.

Redigert av THORLYN (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Når det gjelder papirarbeidet så er dette latterlig enkelt..

Du trenger alle dokumenter i orginal stand fra opprinnelseland+ dok at båten er tatt på utførsel fra hellas + kjøpekontrakt+ at du fyller ut "fraktbrev" hos tollvesen i norge. I dette fraktbrevet så fyller du ut avsender(selger) +mottaker(kjøper) fakturapris (CIF VERDI) samt data rundt båten, Hin nummer eller lign. når dette er gjort så får du et tollkort som blir stemplet når du har betalt HK AVG+MVA..

Tor dette var det meste.. Kan hende jeg har glemt noe i farten.. :wink:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Hei! Takk for svar.

Etter en del leting fant jeg satsene på HK avgift til slutt selv (men takk likevel THORLYN!), de ligger for 2008 på 143,5. Link tolvesenet: http://www.toll.no/upload/aarsrundskriv/2008baatmotor.pdf

Å overta båten nærmere Norge høres ut som en god idee! Jeg skal se nærmere på dette.

Utifra det jeg finner på toll.no og lovdata.no så kan jeg ikke finne noen satser for engangsavgift for fortolling av båt. "Båt" står nevnt flere ganger i forskriftene om engangsavgift, men ingen steder står det noe om satser. Er lystfartøy fritatt? Synes å ha lest dette et sted.

Påfaller det administrasjonsgebyrer fra tollvesenet? Jeg prøver å få laget et så nøyaktig regnestykke som mulig. Kanskje du, jeanneau vet dette, som nylig har vært gjennom prosessen med båten din?

PS. Hva betyr CIF-Verdi?

Redigert av mariusak (see edit history)
Du har nok rett, men jeg mener det var en liten tollsats på båter fra USA for la oss si rundt 10 år siden? (var nemlig en kollega som importerte da og han snakket om 5-6% eller så).

5% toll på båt fra USA (i allefall) og den ble fjernet i 2002, muligens var det 1. juli også... men det spiller mindre rolle....

Når det gjelder denne båten som ligger i utlandet, så er det to muligheter.. Det ene er at dagens eier tar båten til kongeriket... Da beregnes verdien av båten utfra innkjøpspris som reduserers "mye" for de årene som er gått.... Dette kan være lønnsomt siden den prisen en skal betale moms av blir noe lavere enn om en kjøper båten i utlandet og tar den inn..

Dette med å eie ting i utlandet og ta det med til kongeriket er vanligvis svært lønnsomt... Har selv gjort det når jeg bodde i utlandet for noen år siden og skal gjøre det igjen nå snart....

Det kan lønne seg for dagens eier å kontakte tollvesnet for å forhøre seg om hvordan dette med moms beregnes når man selv tar med seg en eiendel til kongeriket... Da kan en få informasjon om den "trappen" som ligger til grunn for reduskjon av moms utfra kjøpesummen. Tar jeg ikke så veldig mye feil så er trappen omtrent lik som reduksjonen av engangsavgift pr.år for import av motorkjøretøy... Selv fikk jeg en 8-10% rabatt på momsen på brukt en motorsykkel jeg hadde eid i ett år før jeg tok den med til Norge...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

• 3 måneder senere...

Hei!

Du skulle spurt for noen måneder siden, da hadde jeg fortsatt alt friskt i hodet :-)

Det endte opp med at selger importerte båten, og at vi kjøpte båten ferdig registrert i norge.

Det viser seg at om du importerer båt fra utlandet og den har vært i utlandet i mer enn X år (husker ikke hvor mange) så kan du trekke fra et visst antall prosent fra kjøpsprisen for hvert år den har vært i utlandet.

Derav blir momsgrunnlaget mindre og problemstillingen ovenfor blir ikke lengre så relevant.

Da vi overtok båten i norge var fraktkostnadene en del av momsgrunnlaget, men disse var overskuelige. Snakk om et par tusen kroner mer i moms..

Noe jeg har glemt å svare på nå?

Vi er forresten veldig fornøyde med båten. Den hadde gått i charter så det er klart at den var godt brukt - samtidig fikk vi den jo veldig billig, alt av viktigere installasjoner var i god stand riktignok. Man får som regel hva man betaler for...

-Marius

Merkeligt i grunnen.

Jeg undersøkte før sommeren med Tollerne hva som var regelen.

Hvis du kjøper å tar den hjem innen 6mnd. så er det faktura + evt frakt, som utgjør moms grunnlaget, og du kan ikke tolle /momse denne in før du har båten i norge.

--------------------

Men hvis jeg har den i utlandet mer enn 6 mnd så skal du ha med en attest fra Importør eller selger i det land du kjøper denne.

Som igjen da viser hvilken verdi de setter båte i.

Denne kan da vise litt mindre verdi en det du kjøpte den for.

-----------------

Jeg spurte om det var greit med ca 10% i fradrag for hvert år. og etterspurte også en regler for dette, slik at jeg hadde noe mer konkret å forholde meg til.

Men det fikk jeg ikke. det var opp til tollerne som fikk jobben å fastsette verdien på båten utifra den info jeg gav dem.

(det virket på meg som om at dama jeg snakket med trodde jeg var ute på å lure dem som avgifter,)

Jeg var kun ute på å få konkret info/regler som jeg kunne forholde meg til.

Det finnes ikke klare regler for dette, slik som det gjør ved import av bil f.eks.

Her er det åpent for tollerne for å gjøre skjønn.

Så hvis de mener at den båten du skal fortolle har oppgitt for lav verdi, så kan de sette beløpet høyere.

Det var det de svarte meg. TOLL hjelpen på VESTLANDET.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Det er helt riktig som careka beskriver dette, jeg har selv vært i muntlig kontakt med Tollregion Sør i Skien den 15. august i år om dette siden jeg for tiden er bosatt utaskjærs og en eller annen båt vil bli innkjøpt på et eller annet tidspunkt i løpet av de nærmestet årene..

Hvordan dette blir håndtert avgjøres etter søkned i hvert enkelt tilfelle... Det kommer ikke båter inn på denne måten daglig slik det gjør med biler.... Men det er nærliggende å tro at samme reduksjon som benyttes for å fastsette aldersfradrag ved import av kjøretøy vil gjelde.... Jeg synes denne informasjonen er heller dårlig, men lite jeg kan gjøre med...

Jeg vet jeg fikk reduksjon på momsen jeg betalte ved imoprt av del motorsykler som jeg hadde eid i utlandet en tid før jeg flyttet hjem til Norge forrige gang, men kan ikke huske hvor mye det var i %. Dog brukte jeg et firma på Lillestørm til denne jobben siden det dreide seg om 12 motorsykler, og de kjente reglene og avtalte på telefon hvor mange prosent det gitt i "rabatt"

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...