Gnisten Startet 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 15.Mai.2008 Da er tiden kommet. Til helgen reiser jeg til Stavanger for å følge 2 andre av mannskapet med fly til Frankfurt-Miami. Når vi ankommer Miami blir det taxi til Ft. Lauderdale der skuta skal flyttes til en gjestehavn i Bahia Mar der proviantering og de siste forberedelser skal utføres. Jetlaggen skal også drikkes vekk... Det er vel ikke nødvendig å si at det er et spent mannskap som legger ut fra Ft. Lauderdale med heading Bermuda som første stopp. Foreløpig reiserute fra Bermuda (St. George) er Azorene (Horta) - Irland (Howth) - Scotland (Caledonian Channel med start Corpach og slutt Inverness) - Stavanger. Uforutsette problemer og Murphys lov ila. seilas og landligge er betraktet som en selvfølge. Et av mine ordtak TTT (TingTarTid) skal også innprentes i resten av mannskapet. Av den grunn har jeg satt av 10 uker til turen. Jeg håper det holder, men er slett ikke sikker.... Den som måtte være interessert i å følge turen kan gjøre det ved å følge vår hjemmeside for turen. Noen synes det er er uanstendig navn på båten , men da har man ikke botanisk kunnskap. Mvh. Gnisten Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
Jawik Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Lykke til Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Blue_Dragon Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Tøff båt! Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Dette høres flott ut. Riktig god seilas. Jeg synes det var litt optimistisk med 500 nm i uka - men dette har jeg ikke noe rede på. Sitér dette innlegget Link to post
seilærn Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 God tur Er bittelittegranne misunnelig bare Jeg fikk selv tilbud om å reise til New York og bli med på en seilbåt hjem til Norge derfra en stund før skoleferien. Men foreldrene mine syntes ikke jeg skulle ta så mye fri fra skolen ... selv om vi de siste ukene før ferien som jeg måtte tatt meg fri ikke gjør annet enn å glo i taket fordi vi ikke lenger får fri på den tiden.. Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 good luck ;) Sitér dette innlegget Link to post
Gnisten Svart 15.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Dette høres flott ut. Riktig god seilas. Jeg synes det var litt optimistisk med 500 nm i uka - men dette har jeg ikke noe rede på. Må vel innrømme at jeg har lagt litt ekstra på i emnetittelen. Mine beregninger er ca. 4600nm, men jeg mottok denne oppdateringen fra skipper og da la jeg litt på.... Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
roaldbj Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Dette ser flott ut. Dere får jo nesten en storsirkelseilas. Dette kunne jeg selv tenkt meg å ha deltatt på, men det var dette med tiden. Skal forsøke å følge nettsiden. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 GOD TUR! 500nmi uka bør gå greit så lenge det er vind. 6 knop i snitt er 128 nm i døgnet. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Riktig god tur!! Har ingen peiling på dette, men får dere ikke passaten "midt i fleisen"? Sitér dette innlegget Link to post
Gnisten Svart 15.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Riktig god tur!! Har ingen peiling på dette, men får dere ikke passaten "midt i fleisen"? Ikke nødvendigvis Ingar: Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
Jawik Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 .....men får dere ikke passaten "midt i fleisen"? Med alle de lavtrykkene vi har innover oss her på vestlandet blir det ikke mye motvind en skriver hjem om Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Allan E Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Høres spennende ut, god tur hjemover. 500nm pr uke høres ikke mye ut, det er bare 3 knop pr time i snitt. Vil anta at gjennomsnitts seil distanse pr døgn vil ligge nærmere 150nm. Ha en trygg fin seilas. Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 God tur og lykke til, jeg kommer til å følge turen fra hjemmesiden deres. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Sabelmann Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Husk å betale mva av kjøpesummen, HK-avgift på motoren, toll på alle varer og kast det ulovlige over bord før dere passerer 200NM grensa. PS blomsten er en Klematis pektoris, så skjønner ikke hvorfor dere kaller henne Clit?? Uansett lykke til på turen (tror kokka får litt av en jobb......) Sitér dette innlegget Link to post
Gnisten Svart 15.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 (redigert) (tror kokka får litt av en jobb......) Her tror jeg nesten at jeg må be om et begrunnet svar om hva "tror kokka får litt av en jobb....." ; betyr? Redigert 16.Mai.2008 av Gnisten (see edit history) Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
Kaftein ØL Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Det blir sikkert en spennende og fin tur! Jeg tror 10 uker er passe tid forutsatt at båten holder stand og det ikke dukker opp uforutsette ting! Jeg seilte en tur til orkenøyene i pinsen og da hadde vi en snittfart over nordsjøen på 6,6 knop. Da var det forholdsvis lite vind, så det ble ca 15 timer motor. 500 mil i uka kan umulig være noe problem. Vi seilte 350 på 50 timer, men med en storm rett i trynet hadde det nok ikke gått så fort. Sitér dette innlegget Link to post
Catlina Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Havnen i Howth er ofte full,så du har et alternativ i Malahide litt lengre nord, yachtklubben i Howth er fisefin - litt mindre stivt i Malahide,begge stedene kommer du kun inn på høyvann. Hvis du kommer til området i lavvann kan du også ligge midt i Dublin, der er det ingen problemer med tidevannet,havneområdet er pusset opp og det ligger mange seilbåter midt i byen. Sitér dette innlegget Link to post
Catlina Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Ser på bildet fra pantriet at det er kontrollpanelet til en watermaker fra Dessalator,den vil dere ha mye glede av,men det kan være lurt å ha med en ekstra drivrem. De fleste Amel båtene har en Dessalator watermaker montert i maskinrommet med kontrollpanelet høyt montert i pantriet.Kjekt å starte watermakeren hvis det er lite vann igjen på vanntanken når oppvaskmaskinen skal settes i gang!!! Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 God tur over "dammen". En flott tur står foran dere! mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Gnisten Svart 16.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 Ser på bildet fra pantriet at det er kontrollpanelet til en watermaker fra Dessalator,den vil dere ha mye glede av,men det kan være lurt å ha med en ekstra drivrem.De fleste Amel båtene har en Dessalator watermaker montert i maskinrommet med kontrollpanelet høyt montert i pantriet.Kjekt å starte watermakeren hvis det er lite vann igjen på vanntanken når oppvaskmaskinen skal settes i gang!!! Forstår det slik at du driver med dette. Hvor mye får man ut av denne ila. la oss si en time? Drivreim skal jeg sjekke opp om vi har i reservedelslageret. Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
Sydvesten Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 Dette blir nok en meget flott opplevelse med en flott skute.... ønsker dere lykke til på ferden og ser frem til oppdateringer på hjemmesiden... Er jeg litt misunnelig, så er svaret nei.... er jeg veldig misunnelig så blir svaret noe helt annet... God seilas Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Catlina Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 Vanskelig å se på bildet hvilken type Dessalator du har,var nylig ombord i en Amel som hadde en watermaker som lagde 60 l/t.Vet ikke om det er standard i båttypen,noen av Amel har watermaker som går på både 12v/eller 22oV, det kan det jo være mulig at din har denne siden dere har generator ombord. Modell Duo har to motorer som driver høytrykkpumpen uavhengig av hverandre, så da skal du ha rimelig uflaks hvis begge drivremmene ryker!!! Sitér dette innlegget Link to post
S/Y EIMY Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 Fantastisk båt, lå sammen med en på Finnøya i fjor sommer. Lykke til og god tur Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 Lykke til på turen. Er jeg i byen når dere kommer til Stavanger skal jeg stille opp og hvifte med norske flagg! Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.