Jump to content

Fordeling av oppgaver under regatta

Xtian

Recommended Posts

Til dere som seiler regatta: Hvordan fordeler dere oppgavene ombord? Har fulgt serien i seilmagasinet om forskjellige roller i en regattabåt og forsåvidt fått noen tips, men skal man følge dette skal man helst ha baugmann, fordekksgast, lukemann, genuatrimmer, storseiltrimmer, rormann, taktikker, navigatør, holde-ny-spinnakerbras-ut-når-bommen-skal-jibbes-mann etc. etc.

Båten vår har lov å seile med 6 mann i følge LYS-beviset, og vi har køyplass til 4, så det er maks 4 som blir aktuellt på Færder'n.

Så hvordan fordeles oppgavene når man er 3? Når man er 4?

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Siste seilas jeg var med på ca 260nm utseilt distanse, var vi 2 mann(Bergen-Stavanger-Bergen). Og mens en slappet av, gjorde 1 mann tingene over dekk alene. Det går an det også med litt øvelse og trening :yesnod:

Med 3 mann. 1 mann på fordekk, 1 mann på genoa og storseil og 1 mann på ror og navigasjon(storseil). mannskap nr 4. storseil, navigasjon og KOKK.

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Vi er fire og fordeler:

Fordekk: Spinnbom, montere bras, skjøte og fall på spinnaker, hjelper spinnaker ut av posen ved heising, hjelper fokk opp og ned, bytter forseil. Justerer skjøtevognene på fokk. Utkikk i baugen under start. Pakking av spinn.

2 mann i cokpit som har ansvar for fokk skjøte ved slag på hver sin side, og bras/skjøte og"suggene"under spinnseiling.

Den ene fungerer som lukemann når seil skal opp og ned, kick, uthal, opphal nedhal på spinnbom.

Den andre storseil, løygang og tar roret når skipper når han ikke klarer la være å nappe i en tamp. (veldig dårlig uvane)

Skipper/rormann: rorer og justerer akterstag, navigerer og tar avgjørelsene etter rådføring med mannskap om taktikken.

Dette er det vi prøver å følge, men skal ikke legge skjul på at det ofte "flyter" litt ut, men det viktigste er at vi har det moro da, og det har vi. Under Færderen er vi 5, da tar den person luka og gjør en fremdragende jobb i byssa !

Mvh

Stitch

Albin Nova

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...