Kenni Startet 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 15.Mai.2008 Jeg har en helt ny Crownline 250 CR med en 4.2 liter Mercruiser 250 hk diesel. Motoren var gått 10 timer da jeg hentet den, har kjørt ca 30 timer med den nå. Da jeg skulle starte den her en dag, hylter en alarm for olje nivå/ trykk hele tiden, har sjekket olje nivå på drev tank og motor og alt er som det skal. olje trykk er også ok. I starten forsvant lyden bare man vugget båten litt fra side til side og kom igjen da vi lå i ro. Dette kan vell kansje tyde på at det er en flotør eller sensor som henger seg opp....?? Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Alarm på Olje nivå/ oljetrykk .Emnetittelen skal fortelle entydig hva emnet handler om. Hvis det er relevant skal produktnavn/modell være med. CAPSLOCK i tittel er forbudt. For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Sikker på at du ser etter drevoljen i riktig tank? Gjennomsiktig firkantet liten tank med sort rundt lokk. Sitér dette innlegget Link to post
Kenni Svart 15.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Gjennomsiktig tank ja, men med gult rundt lokk helt bak motoren på høyre siden....?? Sitér dette innlegget Link to post
Arve Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 Hei Kenny. Når du skriver gjennomsiktig tank med gult lokk tenkte jeg umiddelbart på tanken for trim/tilt pumpen. Har samme motorinnstallasjon som deg og med gult lokk på nevnte tank. Tanken for drevolje sitter ofte montert på motor og i nærheten av luftfilteret og har svart lokk og er gjennomsiktig. Sitér dette innlegget Link to post
Kenni Svart 16.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 Da har jeg virkelig driti meg ut hehe, har nemlig etterfylt 2-3 dl med gear olje på (trim/tilt) pumpen..... Er offshore nå, men da jeg reiste svev motoren fint... bortsett fra denne alarmen da. Tror du jeg har ødelagt noe ved å fylle den type olje i den tanken ?? Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 Med plastdekslet på plass over motoren kan det være vanskelig å se tanken, som Arve beskriver. Trekk ut peilepinnen litt og løsne på plastdekslet i bakkant av motoren, så kommer du lettere til. Det høres ssynlig ut at det er lite olje på drevet. En svakhet spør du meg. Jeg opplevde det samme som deg i fjor sommer. Og i år. Det virker som om, selv om en fyller opp tanken, så siger etter hver så mye olje ned i drevet at alarmen går og det må etterfylles. Jeg er kommet til at jeg alltid må ha drevolje ombord. Ikke alltid like lett å få tak i den, men du kan bruke olje får automatgirkasse i stedet i nødsfall (men ikke si det til Mercruiser). Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Kenni Svart 16.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 ok, da skal jeg se på dette... men hva tror du om at jeg har fylt 2-3 dl med drev olje i power trim tanken..... og deretter kjørt med den ca 1 time... Er dette veldig skadelig... Sitér dette innlegget Link to post
Arve Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 Tror ikke du har ødelagt noe Kenny, men anbefaler for sikkerhets skyld å skifte oljen på trim/tilt tanken. Her skal det være ATF olje (rød). Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Kenni Svart 16.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 ok, takk for hjelpen :) Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 ok, da skal jeg se på dette... men hva tror du om at jeg har fylt 2-3 dl med drev olje i power trim tanken..... og deretter kjørt med den ca 1 time... Er dette veldig skadelig... Hei. Om du har fyllt litt drevolje i trim oljen, så har det antagelig ikke gjort noe værre. Drev olje er vel samme type som brukes i automat gir kasser, og noe tynnere enn trim oljen. Så det har bare blandet seg med "trim" oljen og gjort den tynnere. Det anbefales å bruke SAE30 (eller 10-40) olje der. Vil vel anbefale deg å bytte ut trim oljen til SAE30 om du finner at det blir problem senere. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Kenni Svart 16.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 OK :) Høres bra ut :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.