Batdilla Svart 4.Mai.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2004 ...lurer på hva slags lister du har brukt?Helt vanlige ubehandlede furulister i forskjellige varianter. Er litt spent på hvordan dette blir å matche med Meranti platene, men jeg tenkte å prøve meg med et par-tre ekstra strøk på listene, så får vi se hvordan det ender ut. Kunne sikkert funnet mye som er både mer eksklusivt og langt dyrere, men det var dette den lokale trelastforhandleren hadde å by på. Uansett blir det en spennende erfaring. Har aldri beiset verken Meranti eller trehvite furulister. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 1.Juni.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2004 Pinsen er over og nok et prosjekt er fullført. Eller, rettere sagt - to prosjekt. Første prosjekt var lakkering av overbygget. Status: Gjort, men etterarbeide nødvendig for å få finish. Det andre prosjektet var skifting av fenderlist. Tenkte å overføre litt erfaringer fra dette arbeidet. Har dessverre ingen bilder da kameraet var et annet sted. Viktigste erfaring: Det er slettes ikke vanskelig å skifte fenderlist! Hvis ikke helt grunnleggende forutsetninger skiller seg vesentlig fra forutsetningene i mitt tilfelle, kan jeg overhodet ikke forstå at så og si alle mener det er vanskelig og mye arbeide å skifte fenderlist :nono:. Nøkkelordet tror jeg er oppvarming av lista på forhånd, og litt planlegging av påleggingen. Jeg var så heldig at en bekjent med båt tilbød seg å skaffe utstyr for å varme opp lista. Utstyret fikk vedkommende fra en murer. Et avkappet oljefat, understell for fatet med hjul og ei 1500W varmekolbe m/termostat. Dette bruker de visstnok ifbm støping om vinteren. Stampen ble fyllt til randen av varmt vann fra springen. Varmekolba ble satt nedi med innstilling 80 grader og ei plate ble lagt over. Dette stod og godgjorde seg over natta og da vi kom dagen etter (12t etter at varmen ble satt på) var vannet varmt. Jeg var usikker på dette med strekking av lista, så ekstra møye ble lagt ned i forberedelsene her. Utsagn kan tyde på at et strekk på ca. 10% er gunstig. For å ha kontroll underveis på hvor mye vi skulle strekke, merket jeg av 2 punkter midtveis på dollbordene, i tillegg til at midten på baugen ble brukt som kontrollpunkt. Deretter målte jeg avstanden fra utgangspunktet - dvs der vi skulle feste ene enden av fenderlista når den skulle legges på - fram til første kontrollpunkt på dollbordet som var avmerket med en tapebit. Jeg fikk så en avstand. Ved hjelp av ligningen "X + X x 10/100 = oppmål avstand" regnet jeg meg fram til hvor lang lista måtte være før strekking for å opppnå et strekk på 10% ved merket på dollbordet. Denne avstanden målte jeg så ut på fenderlista og merket av med en hyssingbit som ble knytt fast rundt lista. Samme prosedyre ble gjentatt for kontrollpunktet på baugen og kontrollpunktet på dollbordet på andre siden. Etter at jeg var ferdig med avmerking av kontrollpunktene på lista, ble lista sirlig rullet sammen i en rull som både passet diameteren på fatet og som samtidig skulle være enkel å dra ut av fatet når den skulle legges på. Tilfeldighetene ville det slik at det møtte opp langt flere enn de som var innrullert til å delta i påleggingen. Først startet jeg med et kort planleggingsmøte hvor jeg forklarte litt om prosessen med å legge på fenderlist, hvilken rolle kontrollpunktene hadde, og deretter fikk hver enkelt tildelt sin arbeidsoppgave. Samtidig som de fikk utdelt arbeidshansker. Fenderlist som inneholder vann med en temperatur på 80 grader er varmt å håndtere! Arbeidsfordelingen ble slik: Tønnedriver. Kjører tønne rundt båten under pålegging og passer på at tønna til enhver tid er mest mulig gunstig plassert for de andre som legger på lista. Kontrollør. Holder et øye med kontrollpunktene og gir ordre til strekkemannskapet om strekket er tilstrekkelig eller ikke. Står klar med en skarp kniv og kutter av trådene på lista som utgjør kontrollpunktene etter hvert som kontrollpunktene er passert. Utmater. Følger tønnedriveren og sørger for å mate ut list fra tønna i et passende tempo. Passer også på at lista ikke skraper nedi tønna og andre ting som kan gjøre at det blir riper i lista - den tåler ikke så mye når den er oppvarmet så mye. Strekkemannskaper. 2 - 3 stykker. Tar imot lista fra utmateren og strekker lista fortløpende. Følger ordre fra kontrolløren som holder et øye med kontrollpunktene. Banker. Banker lista på plass etter hvert som den legges. For anledningen hadde jeg forberedt en hammer innkledd i svamper og tøy som kunne brukes, men det viste seg at det var mer enn nok å banke den på plass med neven. Prosjektleder. Sjef for prosjektet. Bør ha satt seg godt inn i emnet på forhånd. Kjenne til tegnene på ei list som er for slakt lagt på, og ei list som er for stramt lagt på. Trimme mannskapet på forhånd slik at alle vet hva de skal gjøre og hvor de skal stå. Overvåke prosessen underveis og kjefte/rose ved behov . Sørge for forfriskninger etter fullført jobb . Min rolle var prosjektleder, men jeg var også innom en kort periode som strekker for å føle litt på hvordan lista var å håndtere i varm tilstand. Jeg må innrømme at jeg ble ikke så lite overrasket da jeg kjente hvor tøyelig lista var. Det er ikke så langt unna sannheten å beskrive den ellers så stive lista som en strikk. Hele operasjonen gikk over forventning og lista var på i en fei. Jeg tror vi brukte under 5 minutter på hele operasjonen. Resultatet ble OK. Det kunne nok blitt bedre, men det skyldes forhold utenfor vår kontroll. Begrensende faktor 1 var plasseringen av naglene som holder overbygget og skroget sammen. Disse var satt i med varierende avstand fra flenskanten. Noe som påvirker hvor bra lista blir liggende etter montering. Begrensende faktor 2 var selve lista. Jeg skulle egentlig hatt 45mm list, men omstendighetene ville det slik at jeg fikk 47mm list. Dette ble besluttet i samråd med Parma Plast som mente at vi kunne kompensere for disse 2 milimetrene under strekkingen. På tross av at vi strakk lista helt til grensen for at naglene vises på utsiden ("Buler" i lista), ble lista mer slarkete enn nødvendig. Dette tror jeg ganske sikkert skyldes de to ekstra milimetrene. Jeg skal se ann hvordan lista blir etter at den har sittet på en tid. Ser for meg at den kanskje vil gå igjennom en herdeprosess etter hvert som den gradvis blir oppvarmet om dagen av sola, og nedkjølt om natta. Tror dette vil gjøre susen. Når det gjelder skjøting av lista ved endepunktene, kom jeg til at det peneste var å bruke et skjøtestykke utenpå og ikke spleise skjøtene. Lista ble skrudd fast til flensen og et skjøtestykke dekket skjøten. Håper disse tipsene kan være til hjelp for de som skal igjennom lignende operasjoner senere. Og til deg som ønsker deg ny fenderlist, men gruer for å starte pga alle ryktene som florerer - bestill list og sett igang! Dette er kurrant. Sørg bare for god oppvarming og et godt drillet mannskap til å hjelpe deg med pålegging.! Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 1.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2004 Var dere bare 8 stk til å skifte fenderlista?? Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Batdilla Svart 1.Juni.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2004 Var dere bare 8 stk til å skifte fenderlista??Se setningen innledningsvis. Sitat: "Tilfeldighetene ville det slik at det møtte opp langt flere enn de som var innrullert til å delta i påleggingen" :nono: Sitér dette innlegget Link to post
jorhei Svart 1.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2004 Du har ikke flere bilder fra prosjektet ditt da? Bilder forklarer mer enn 1000 ord Vi brukte og meranti til pantryet vårt og har valgt å impregnere det og deretter lakke det. Hvordan behandlet du merantiplatene? Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
Batdilla Svart 1.Juni.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2004 Du har ikke flere bilder fra prosjektet ditt da? Bilder forklarer mer enn 1000 ordBilder kommer. Det er bare det at innvendige prosjekter har blitt stoppet opp en tid til fordel for utvendige prosjekter. Jeg vil på vannet snart og da må det utvendige være klart. Pinsen gikk med til lakkering av overbygget, montering av fenderlist og litt annet småtteri. Planen er ei god økt førstkommende fredag og sjøsetting førstkommende lørdag. Deretter startes innvendige prosjekter opp igjen.Hvordan behandlet du merantiplatene?Det blir litt avhengig av hvor platene havner og hva de er til. Men i tilfellet vegger på toalettrommet, ble endeveden tettet med en del strøk klarlakk, utenom på spesielt utsatte steder hvor jeg brukte epoxylim. Flatene skal få noen strøk med Burma Teak før det hele avsluttes med halvblank lakk. Når jeg kommer til cockpit og begynner der, kommer jeg nok til å fundere en tanke eller to på å bruke olje istedenfor lakk. Sitér dette innlegget Link to post
jorhei Svart 1.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2004 Da får jeg vel bare smøre meg med tålmodighet og vente da Lykke til med sjøsettingen. Kan forresten informere deg om at det ble veldig bra med ravilakk på merantiplatene. Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
M/S Bastard Svart 1.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2004 Detta blir en lekker Sjømann ja Har du mye igjen før du er i mål. Vel, i mål kommer man vel aldrig når det er snakk om båt da Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 1.Juni.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2004 ...Har du mye igjen før du er i mål.Mye igjen? Alt er vel relativt, men i dette tilfellet kan det vel trygt konkluderes at ordet "mye" er dekkende... Nevner fort det jeg kommer på i farten: 1) Ny dekksluke. Luken er anskaffet, men regner med tilpassing rundt en opphøyning i dekket. Lukestiller skal også monteres. Materiell innkjøpt. 2) Mer dippedutter i lanternemasta. Vimpelstang, horn og ekstralys. Materiell innkjøpt 3) Lakken på overbygget ble så som så i finishen. Har tenkt å gå over med fint vannslipepapir, deretter rubbing og til slutt polering. Ser for meg en del timer her. 4) Badeplattform og utvendig dusj. 5) Skifte lanterner. Disse viser seg å være i bedrøvlig tilstand. 6) Vindusviskere. Bare akslingen er igjen av de som sitter der. 7) Montere rekke under vinduene i cockpit for å ha mer å holde seg i når man balanserer langs dollbordene. 8) Nye fendere m/fendertrekk og fenderholdere i pulpit. Materiell innkjøpt Dette er grovt sett det som står på planen utvendig. Innvendig er det verre. Der blir i prinsipp alt byttet ut etter hvert. Kabinen: 9) Vegger, gulv og avløp er på plass i toalettrommet. Alt annet gjenstår. Våtromstapet på veggene, installere vask og blandebatteri, ventilasjon, el. opplegg, m.m. Materiell innkjøpt 10) Installasjon av ferskvann. Baugtanken er satt i, men påfylling, trykkpumpe, røropplegg ut, m.m. er ikke påbegynt. Materiell innkjøpt. 11) Bygge skap i baugen. Skal gjøre tjeneste som oppbevaring av alle dippedutter for multimedia systemet ombord, og barskap. Glassdører, skjult belysning, m.m. Materiell innkjøpt. 12) Bygge et mindre skap som skal sitte i kabinen på babord skottvegg. For glass og diverse tupperware. 13) Trekke opp igjen taket i kabinen. Det som sitter der er forsåvidt greit nok, men er slurvete gjort i skjøter o.l. 14) Hanskerommene uten bunn under dollbordene i kabinen skal erstattes med noe mer funksjonelt. Man trenger egentlig noe mer mot ryggen for å sitte godt i kabinen. Her har jeg tenkt å montere en skrå rygg, hengslet i ene enden. Denne skal gå helt fra sitteplatene i benkene opp til dollbordene. I tillegg til å gjøre det mer behagelig når man sitter, blir det fin stueplass til sengetøy bak plata. 15) Veggene i kabinen skal få nytt skrogtrekk. 16) Dørken i kabinen skal få et eller annet nytt. Har ikke bestemt meg for hva ennå. 17) Pønske ut en fleksibel løsning på et bord i kabinen. Cockpit: 18) Nytt dashbord. Etter at skottveggen ble byttet ut mot en som er 11cm bredere pga toalettprosjektet, er det blitt plass til et større dashbord. I tillegg til å romme det nødvendige av duppeditter utvendig, skal jeg forsøke å bygge en rimelig bra el. sentral inne i dashbordet. Her skal inverter og et par DC-DC forsyninger bo. Sammen med et forhåpentligvis oversiktlig opplegg med rekkeklemmer, automatsikringer, merkede kurser, osv. Materiell innkjøpt. 19) Installere varmtvannsbereder. 20) Bygge pentry på babord side ifbm passasjersetet. Materiell innkjøpt. 21) Bygge et lite skap foran passasjersetet. Ønsker meg et skap med litt høyde på. Dette er den mest fornuftige plasseringen jeg kan komme på. Utvendig blir skapet utformet likt som det nye dashbordet, slik at disse matcher estetisk. Her vil det bli en liten sak helt øverst i skapet som er beregnet som hanskerom for passasjer. Toppen av skapet blir normalt skrådd med samme vinkel som dashbordet. Med list i nedkant for å kunne brukes som underlag for båtsportkart - i de tilfellene kartet ikke ligger på dashbordet - som også skal designes med dette i tankene. Videre skal toppen i skapet hengsles og ha en patent under slik at passasjer kan vippe plata opp i horisontal stilling for enten å sette fra seg en kopp i den nedfelte koppeholderen, eller for bruke plata som et bord, eller for å finne et eller annet som er i hanskerommet under. Inne i selve skapet blir det løse plater i hyllene slik at man enten har et skap med masse høyde, eller mange mindre hyller. Her kan påhengeren oppbevares i de tilfellene dette blir aktuelt. 22) Lage en bra patent på bord i cockpit. Her sikler jeg veldig på et bord med saksebord løsning som felles ned i dørken. Noe lignende jeg tipset om i tråden Smarte dingser og duppeditter. I tilfelle så blir det å konstruere en lignende løsning selv. 23) Det er for lite sitteplass i cockpit. Har bare en benk på tvers akter, samt et par "lettbenker" i forbindelse med arrangementet som setene til fører og passasjer sitter på. Planen her er å lage tilleggsbenker i skrogsiden som kan slås ned når det ikke er behov for dem. 24) Hele el. anlegget skal legges opp igjen fra A til Å. Materiell innkjøpt. 25) Erstatte dagens 75Ah batteri med 2x115Ah forbruk i parallell, og evt. startbatteri ved siden av dette. 26) Installere en del instrumenter. I dag består dashbordet av standard Yanmar tablå som følger motoren, samt en timeteller. Som minimum blir det en eller annen variant av battmeter, dieseltankmåler, ferskvannstankmåler, et par tablå med brytere og automatsikringer, 10" LCD for kartplotter, ekkolodd og hovedbryter. Og sannsynligvis også et eller flere instrument for å kunne følge med på kjølingen i motoren. Nå gidder jeg ikke liste opp mer. Men det framgår vel ganske tydelig at det ennå er en tid til jeg kan si meg ferdig og fornøyd... Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 1.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2004 Når jeg ser på hva du får til i din Sjømann 22, så lurer jeg på om det er samme båten vi snakker om? Det er vel ikke tilfeldigvis en "krympet" Nidelv 24 du holder på med? Helt utrolig, Dilla! Stå på! Må bare si meg enig med Walter. Helt utrolig!!Er det sikkert at du ikke har modifisert Sjømannen litt? Forlenget den eller noe? Ikke for å strø salt i såret, men jeg lurer på om du har glemt en ting i prosjektet ditt Dilla! Jeg tror du må heve vannlinjen på bunnstoffet flere cm etter at du har lastet inn alt utstyret du skal ha ombord. :lol: STÅ PÅ!!! Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 1.Juni.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2004 Er det sikkert at du ikke har modifisert Sjømannen litt? Forlenget den eller noe?Hvis man er relativt nybegynner i båt, normalt ikke er mer enn to personer ombord, og ikke stiller altfor store krav til disponibel/ubrukt plass, er det ganske mye plass å ta av i en 22 fot'er, hvis man tenker litt smart når løsningene konstrueres. Det gjelder å utnytte hver eneste milimeter best mulig. Om mulig til flere ting samtidig - dvs kombinerte løsninger. En liten skråkant her, et avrundet hjørne der. For å unngå en kant som stikker ut og gjør at man opplever det trangt. Ty til skyvedører istedenfor tradisjonelle dører som er iveien samme hvilke vei man hengsler dem. Osv....Jeg tror du må heve vannlinjen på bunnstoffet flere cm etter at du har lastet inn alt utstyret du skal ha ombord.Er ikke altfor redd for det. Det var ganske mye ballast ombord som etter hvert blir erstattet av andre ting. Utfordringen blir å få fordelt den nye vekten slik at båten blir noenlunde i balanse. Men jeg håper det skal gå greit ved at ombyggingen skjer over flere sesonger og tingene prøves ut underveis. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 1.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2004 Lista var lang den, og sikkert ikke endelig! Får meg til og tenke litt på skuta uti hagen og Men mye kan gjøres når skuta ligger i det våte element. Lykke til videre Batdilla, vi er jo i samme båt (nesten)! Jeg må ut og sprøyte et lag til! Slitsomt gitt, men det blir vakkert Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 26.August.2004 Link til dette innlegget Svart 26.August.2004 Heisann Båtdilla.... Var å leste litt i "Emne-oversikt" og så snublet jeg over denne tråden. Hebbe og sikkert mange flere med meg undrer seg om hvordan det går med båtprosjektet ditt. Jeg er jo en av de få her på båtplassen som har sett "Tusle" in real life. (På baatplassentreffet på Kapp) Som Sjømann eier selv så er jeg jo forpliktet til å si at det er en bra båt du driver å ordner med. (Selv om jeg driver å skal selge min, til fordel av en litt større snekke. ) Vi trenger rett og slett en oppdatering... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Batdilla Svart 26.August.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2004 Mja hva skal jeg si... * Oppussing i huset * Bygge ny veranda * Selco'n på hodet ute på gården, venter på at noen skal rette opp deformasjonen som oppstod da det ble støpt ny bunn innvendig og som er årsak til planeproblemene * GSM alarmanlegg med all verdens duppeditter tilkoblet * Forsterkning av opplagshengeren til Sjømannen slik at denne tåler de 3 milene Sjømannen må fraktes for å kunne bo hjemme i hagen i vinter * Opprydding i Dillebua (Tro det, eller ei, men på merkelig vis har denne fylt seg selv stappfull av båtutstyr siden den sist huset Selco'en på vårparten...) Legg til at jeg mandag til fredag ikke bor der nesten alle disse aktivitetene foregår. Trenger jeg si mer? Tiden strekker rett og slett ikke til for alt. Toalettetrommet vil bli påbegynt igjen når båten er trygt hjemme i hagen. Inntil da prioriterer jeg å bruke båten i ledige øyeblikk, samt de andre prosjektene. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 26.August.2004 Link til dette innlegget Svart 26.August.2004 Mye bedre og ha båten hjemme ja..... For min egen del står båten i hagen til naboen men bare 6m til snekkerbua Har også alt verktøyet liggende i båten, jeg bare plugger i strømmen på vei forbi snekkerbua! Bedre kan man nesten ikke ha det! Regner du med og bli ferdig i vinter da dilla! Selv er jeg blitt en smule treg i det siste, men må ta meg sammen for og gjøre meg ferdig utvendig før jeg skal til og snekre telt før snøen kommer. Vel, lykke til videre og følg opp med bilder Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 26.August.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2004 Regner du med og bli ferdig i vinter da dilla!Mja. Tro det eller ei, men jeg har faktisk tatt lærdom av de siste par årene og har innsett at grøvre båtprosjekter tar tid. Det får ta den tiden det tar... Som du sikkert også har kommet til etter at sjøsettingen er utsatt til neste år. Det eneste som gnager, er at jeg må se til å bli ferdig så den er klar til jeg selger den . Som nevnt et annet sted, så plages jeg av noen fæle tanker om å ta en tur til banken med lua i hånda. Er gjeldfri og ser for meg at litt gjeld og større båt må være en mye gunstigere tilværelse. Neida, har ikke kammet helt over . Det er bare det at jeg gjerne skulle hatt noen flere knop. Istedenfor å marsje i 6 knop, kunne jeg tenkt meg mulighet for en 12 knop. Det bunner liksom ikke når man hver gang må tøffe i bortimot 4 timer før man kommer til nærmeste sted hvor det er andre båter å se. Det blir 8 timer det, tur-retur. Selvsagt er det ikke et must å se andre båter hele tiden, men det er nå artig med litt liv ellers og da. Så det lånehaien må ta stilling til før eller senere har disse spesifikasjonene: * Diesel som marsjer i 12 knop * AC med god sengeplass * Cockpit med OK pentry * Koselig kabin * Toalettrom med dusjmuligheter * Uteplass over AC av typen med liten skjerming rundt * Og så sist, men ikke minst. Fly. Dette er ikke et absolutt krav, men om anledningen byr seg, blir nok dette de ekstra 30-40 som lånehaien evt. må ta stilling til... Noen tips om båter som passer disse spesifikasjonene? Legger man ut nok $, er det ikke noe problem. Men skulle gjerne hatt noen tips om den absolutt minste/rimeligste båttypen som har mest til felles med disse ønskene, slik at jeg kan danne meg et bilde av hvor nedre grense ligger hen når det er snakk om $. Noen tips? Selv er jeg blitt en smule treg i det siste, men må ta meg sammen for og gjøre meg ferdig utvendig før jeg skal til og snekre telt før snøen kommer.Er treg selv om dagen. Krevende jobbsituasjon tar ut alt overskudd så de siste helgene har stort sett gått med til ørlitt oppussingsarbeide innendørs i huset og ellers rett ut foran TV'n i sløvemodus med ei kald innen rekkevidde og katta på magen. Men nå kjenner jeg at arbeidslysten begynner å vende tilbake, så til helgen blir det full action med bunnen til Selco'en. Sitér dette innlegget Link to post
Connie Svart 27.August.2004 Link til dette innlegget Svart 27.August.2004 Hei batdilla Jeg er imponert. Det ser bra ut. Du kan ikke væra store mannen når du skal lukke døra. Det ser veldig bra ut batdilla. Men blir det noe særlig køyeplass igjen???? Vi venter på flere bilder når du blir ferdig... M.v.h Connie Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 25.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2005 Skjer det noe på denne kanten av landet da! Er dillebua ferdig Sitér dette innlegget Link to post
kapptein Svart 26.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2005 Vi holder også på med å planlegge toalettrom i den gamle taubåten vår på Kapp! Så vi følger godt med. Kanskje vi kan få til et toalett-treff på Mjøsa etterhvert!!?? Hah! Da må vi huske å invitere D/S Skibladner! Sitér dette innlegget Mjøssamlingene Link to post
Hebbe Svart 26.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2005 (redigert) Vi holder også på med å planlegge toalettrom i den gamle taubåten vår på Kapp! Så vi følger godt med. Kanskje vi kan få til et toalett-treff på Mjøsa etterhvert!!?? Hah! Da må vi huske å invitere D/S Skibladner! <{POST_SNAPBACK}> Hei "Kapp-tein"... Om du kikker litt i denne gammle tråden så ser du litt om hva som hente i fjor... Vi skal ha nytt treff i år også og regner med at vi benytter samme plass i år som er ca 10 meter fra Start sin faste bryggeplass... Redigert: glemmte å legge inn linken om baatplassentreff... Redigert 26.Mars.2005 av Hebbe (see edit history) Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Batdilla Svart 29.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2005 ...Skjer det noe på denne kanten av landet da! Er dillebua ferdigHei! Har drevet i harde tak i hele påska. Vel, så hardt som det lot seg gjøre. Fikk den hardeste omgangen av influensa jeg noen gang har hatt like før påske. Og så lykkes jeg med kunststykket å hoste/nyse av et ribbein slik like i opptrappinga til påske. Ikke akkurat ideelt når man kryper høyt og lavt og snekrer. Men noen støyter med Jack Daniels døyvet det verste ubehaget (), selv om det ikke gjorde underverker for rekrasjonen - ribbeinet er fremdeles like ugreit... () Det går framover med Dillebua, men på langt nær med den framdriften jeg kunne ønske. Igjen er følgende bevist om målsatte datoer ifbm båtprosjekter: 1. Datoen man kunne tenkt seg ferdigstillelse. Denne opereres det med helt til alt håp er ute. så kommer 2) Datoen som er siste frist før samboer går helt fra sans og samling og begynner å true med både det ene og det andre. Også kalt revidert ferdigstillelsesdato. og en god del etter dette kommer 3) Virkelig ferdigstillelsesdato (Også omtalt som sannsynlig dato av de som ikke vet å ha mange prosjekter samtidig ) Jeg har vel passert 1) med god margin og er på god vei mot 2). Er litt usikker på om 2) er passert allerede... Det har vært en del ymse meldinger i det siste. Påsken gikk med til å øve møbelsnekker ferdighetene. Første gangen jeg har drevet med noe slik. Driver og bygger meg en snacksen arbeidsbenk i Meranti som skal beises med teak beis i løpet av et par ukers tid. Selvsagt kunne jeg gått hen og kjøpt et ferdig møbel og spart både tid og penger. Men mye av målsettingen med denne øvelsen er å øve snekkerferdighetene/se om jeg bør kjøpe neste båt med ambisjoner om å kunne gjøre en del innredningsmessig selv. Tror ikke det blir så altfor verst... Bilder av Dillebua og innredning kommer forhåpentligvis om ikke altfor lenge. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 29.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2005 ...Vi holder også på med å planlegge toalettrom i den gamle taubåten vår på Kapp! Så vi følger godt med. Kanskje vi kan få til et toalett-treff på Mjøsa etterhvert!!??Artig at dere følger med. Håpet er å gjenoppta arbeidet med toalettrommet om ikke altfor lenge. Les: Sier ikke lenger noe som helst om dato eller antall uker... Selvsagt må vi ha toalettrom som aktivitet på kalenderen. Foreslår at vi setter det av som egen aktivitet på baatplassen treffet til sommeren. Er litt interessert i en titt på båten din. Navnet høres veldig kjent ut fra min barndom. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 29.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2005 jaja, det går seg til etterhvert! kjedelig og bli sjuk rett før påske da gitt, men du er vel i full vigør snart! Som du kanskje har fått med deg så hadde jeg et lite spm. om og koble starter Den er nå klar for kobling etter mye om og men.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.