Jump to content

Alarm eller lampe koblet til flottør lensepumpe?

dante

Recommended Posts

Regner med at dette er lurt, har tenkt til å legge opp en rød lampe som lyser opp på kontrollpanelet når flottøren til lensepumpa slår inn - i tilfelle jeg tar inn vann når jeg er i fart.

Hva er vanlig å gjøre - erfaringer med at dette har reddet noen er interessant å høre? Har hørt om de som modder brannvarslere til å ule når sens får kontakt med vann.

Hva er et "lurt" opplegg som anbefales, gøy å høre om kreative løsninger?

Redigert av fredriko (see edit history)

Den var jo fin... en sånn må jeg bestille!

Da kan jeg ha en rød lampe som jeg har tenkt, montere alarmgiver litt høyere enn flottøren som kobler inn lampa (greit å vise at den kobler seg inn) - så vil jeg få alarmen til å gå når pumpa ikke klarer å ta unna. Virker litt bedre hvis man skulle ligge under dyna og sover ja.

Redigert av fredriko (see edit history)

Ser helt klart et forbedringspotensiale for miit opplegg. Jeg har 3 lensepumper i motorrommet, med nivåvakt og røde lys på dashboardet dersom en pumpe aktiveres ...under gange.

Svakheten er bl.a. at jeg ikke har alarm, og ikke opplegg på flybridge ennå. Men regner med at dersom vann trenger inn i motorrommet, vil likevel pumpene ta unna uavhengig om jeg registrerer det eller ikke.

Men, opplegget skal videreutvikles.

Jeg har minutt teller på min lense pumpe slik at jeg kan se hvor mye den har gått

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Hva slags minutteller Jon-Kåre? Den må du vise meg, med link eller bilde.

Det er kunne registrere hvor lenge pumpa har gått kan jo si noe om lekkasjen, men for min del ...dersom pumpa har vært aktiv og jeg ikke har merket det, vil jeg likevel se det, fordi pumpa ikke klarer å suge det tomt.

Eller rettere sagt: Dersom pumpa først starter så vil den vel gå omtrent hele tiden, avhengig av lekkasjens størrelse? Lekkasjen blir jo ikke tettet selv om pumpa går?

Tror det viktigste faktisk er at en blir oppmerksom på at pumpa er aktivert, og jeg tror sjansen for at den blir det er størst under gange. Da er det viktig at en blir varslet slik at en kan stoppe og reparere lekkasjen, for den kan jo være større enn det pumpa klarer å ta unna?

Da må en ha enten en kontrollampe og/eller en alarm som kan gi deg dette varselet.

............. Jeg har 3 lensepumper i motorrommet, med nivåvakt og røde lys på dashboardet dersom en pumpe aktiveres ...under gange. ..................
Jeg har glemt å se hvordan du har koblet opp disse pumpene. Kan du fortelle hvilke lensepumper du nå har montert? For min egen del er jeg mest opptatt av å sjekke skroggjennomføringer og anodene på motorene og giroljekjølerne, men jeg er åpen for mer aktiv overvåking av eventuell vanninntregning i båten.

En dreven båtmann her i området var på vei fra Tønsberg til Horten og synes båten gikk litt tungt - kikket inn i kabinen foran - der fløt vannet. Kikket ned i motorrommet - masse vann. Hadde ikke tid til å sjekke mer - kjørte båten inn på stranda på Ringshaug så den ikke gikk ned. Fant siden ut at eksosslangen hadde revnet. Det kan jo skje selv en som har alle gjennomføringer i orden!

Pumpen er montert i trebåt som det alltid har hvert noe lekkasje på så da er det greit med en teller som viser om den har gått unødvendig mye, Hva denne består av vet jeg ikke da det er min far som har laget det til.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...