Jump to content

Bankgaranti ved nybåtkjøp

Enzo

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring rundt dette ?

La oss si at man ønskerå bestille en båt som skal leveres om 1år og man bruker en Norsk importør , man betaler 30% ved kontrakt inngåelse og resterende rett før levering.

Om nå dette Norske firmaet går konkurs i mellomtiden da er pengene tapt og dermed bør man sikre seg med en bankgaranti , dette koster gjerne 3% pr år.

Er det normalt at kjøper eller selger står for en slik garanti ? regner med at folk benytter seg av slike garantier !

Hei

Det er jo mange her på forumet som har kjøpt ny båt den siste tida. Lanber, Bjoris td.

Ved bygging av store skip er det vanleg med bankgarantiar.

Trur ikkje det er så vanleg ved kjøp av fritidsbåt, men minkande etterspurnad kan jo gjera bankgaranti

til eit konkurransefortrinn.

Om ein samanliknar med hus- og/eller bilkjøp så er det vanleg å betala meir på førehand når ein kjøper båt.

Kvifor veit eg ikkje.

For meg så virkar det svært slitsomt og litt risikofylt å kjøpa fabrikkny båt.

Ask

Jeg brukte bankgaranti for forskuddet, og betalte den selv. Hvis firmaet du handler hos dekker garantikostnaden så ligger den i kalkylen deres, ingen gir bort penger. Jeg hadde ikke garanti for siste betaling som skjer etter at jeg fikk HIN-kode på båten og motorens serienummer. Dette er teoretisk sett en risiko da jeg neppe ville fått denne båten om Nelson ikke hadde betalt Hanse restsummen, men jeg sjekket anmerkninger på Nelson (selvsagt var det ingen) før jeg betalte inn dette ca 1 mnd før jeg hentet båten og tok sjansen. Risikoen er nok størst når det er lenge fra kontrakt til levering. Når alt ser bra ut, regnskapene gode og ingen anmerkninger et par uker før du skal overta så vil jeg si risikoen er begrenset, men den er der. Min garanti på ca 7 mnd på 200.000 kom på 3.000 en grei forsikring å betale syns jeg.

Hvis du ikke har tilgang til Lindorff vil jeg tro kanskje banken din kan sjekke det for deg.

En annen ting som kan være verdt å vurderer er jo om det går som mange spår nå at den norske krona styrker seg kraftig utover året. Dette kan fort skje om utleningene begynner å sette ned renta, mens Gjerdrem er så skråsikker på at vi må ha enda høyre rente... Da kan du sikre deler eller alt gjennom terminforretninger. Her er det mye penger å spare og tape;) :lol:

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Når det gjelder "valuta-spekulasjoner" valgte jeg å kontakte noen bekjente i finansinstutisjoner som kan dette. For vår del betød det en kreditnota på 27000,-. Greit det og. Men sikkert er det ikke, da noen ukjente faktorer(kristin) :wink: kan påvirke dette.

Jeg brukte også noen "smartinger" i starten. De mente jeg skulle vente når Euroen var 7.70. Endte med en snittkurs på 7.85 så jeg glippet 15.000 på det rådet... :smash:

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Da vi kjøpte båt hos Normar for et par år siden satt vi et forskudd inn på en sperret klientkonto. Videre kunne vi velge om vi ville binde oss til eurokurs på 7.70 eller om vi ville la den være flytende i forhold til tidspunkt for overtakelse av båten. Jeg har forstått det slik at selve produsenten (i dette tilfellet Beneteau) ikke sendte båten fra produksjonshallen før de hadde mottatt sitt beløp på konto. Her fungerte hele overtagelsen greit. Jeg vet ikke hvordan det har gått for ca 1 - 2 år gamle Hanse-eiere?

Jeg gjetter at enkelte forhandlere kan risikere konkurs i år. Bakgrunnen for dette er at båtsalget har droppet en del, og at seilas hadde en artikkel for en tid siden som viste at det var svært små marginer for de fleste importørene. Jeg ville nok brukt bankgaranti, kanskje med unntak av hvis jeg handlet hos Heitmann og kanskje Lunde som virker veldig solide.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Da vi kjøpte båt hos Normar for et par år siden satt vi et forskudd inn på en sperret klientkonto. Videre kunne vi velge om vi ville binde oss til eurokurs på 7.70 eller om vi ville la den være flytende i forhold til tidspunkt for overtakelse av båten. Jeg har forstått det slik at selve produsenten (i dette tilfellet Beneteau) ikke sendte båten fra produksjonshallen før de hadde mottatt sitt beløp på konto. Her fungerte hele overtagelsen greit. Jeg vet ikke hvordan det har gått for ca 1 - 2 år gamle Hanse-eiere?

Det er nok dessverre mange som er misfornøyd, jeg snakket med en i går senest som føler at det har vært dårlig oppfølging og han har fortsatt feil på sin båt som er fra i fjor. Mitt inntrykk av Nelson er et helt annet enn det disse (jeg har snakket med 5 som har kjøpt Hanse tidligere) fremviser. Om dette er en endring i selskapets måte å håndtere problemer på eller om det bare er slik frem til vi får begynt å se hva som blir gjort og ikke med de feilene vi har på vår båt vil tiden vise. Jeg velger å tro at oppfølgingen blir bra, det er iallefall ikke deres feil at Yanmaren sviktet. Snakket med nabobåten, en Jeanneau 35 i går, han hadde også hatt problem med sin Yanmar (kjøleren røyk) så dette med at Yanmar er så fantastisk har jeg begynt å tvile sterkt på. Det er vel som med Toyota, det har et enormt godt rykte i Norge, men faktum er at de har mange feil de også... Nå er jeg fornøyd med Yanmaren ellers, det er ikke det, men jeg er ikke religiøs på det for å si det slik. Den er iallefall kraftig, går over 8 knop på fult og marsjer greit opp til 7.5 knop... Støyen ombord er nesten kun fra den irriterende viften Hanse monterer på alle båtene. Skal sjekke med Nelson om jeg kan kan fikset litt på denne slik at jeg kan slå den av... Men NÅ var jeg langt ute på fjorden;)

Jeg er tilhenger av bankgaranti på alt forskudd som er betalt inn.

Når det gjelder smarte råd og valuta er min erfaring at det eneste man er sikker på er at de tar feil. Da rente ble satt opp 23/4 trodde Fokus og DNB at SEK'en skulle bli dyrere - den har gått fra 0,857til 0,842 (spot kurser). De sa - det er et volatilt marked nå, men vi mener at NOK skal svekkes på tross av renteøkningen fordi den allerede var neddiskontert i markedet". Mitt kontrollspørsmål var "hva med oljeprisen da ? for stiger den vil NOK styrke seg enda mer" Det trodde de ikke på. Siden den gang har oljen gått fra 110USD til 125 USD. De jeg snakket med sitter i valutaavdelingene - så de har grei på det de holder på med.

Vi har en mix av fast og flytende valuta på kjøp av NordWesten. Det som ikke er sikret er er innebtaling av mva - da er det tollkursene på betalingstidspunktet som gjelder - så den kan vi ikke sikre. Resten er sikret på en helt OK kurs. Snittkursen vår er 0,853 inkl bankens margin på terminsikringen. I dag kan SEK kjøpes spot for ca 0,845 (inkl bankens margin). Papirtapet på 0,8 øre blir en hel del kroner - men det kunne like gjerne gått andre veien i dette markedet. Så vi valgte å sikre. "Bedre med en fugl i hånden enn ti på taket" :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Det er ikke godt å gi noe råd på valutasikring. Jeg snakket også med valutaekspertisen, den fremste i min bank og jeg kan ikke se at de traff noe bedre enn min egen sønn kunne gjort. Min erfaring er at det beste er nok å gjøre noen handler underveis, men vente til det nermer seg ellers blir påslaget stort. Vet du hva som er bra og dårlig kurs så kan eg iallefall sikre kjøpet på en fornuftig pris og heller la gå at det kan ende med litt tap ifht hva kursen blir den dagen en skal kjøpe. Det blir et spørsmål om en vil gamble eller ikke. Jeg vil si at en gambler ganske mye om en ikke sikrer valuta, noen vil jo ha det til at en gambler om en sikrer, det blir feil for meg...

Nå i disse tider hvor etterspørselen etter nye båter har kjølnet litt ned mot tidligere år, kan det være noen produsenter/forhandlere som etterhvert kan få problemer.

Jeg ville for egen sikkerhet bedt om bankgaranti som flere skriver. Denne må du nok belage deg på å betale selv. Det var alternativet jeg fikk fra en norsk båtprodusent sist jeg var i kontraktsforhandling.

Er det noen som har erfaring rundt dette ?

La oss si at man ønskerå bestille en båt som skal leveres om 1år og man bruker en Norsk importør , man betaler 30% ved kontrakt inngåelse og resterende rett før levering.

Om nå dette Norske firmaet går konkurs i mellomtiden da er pengene tapt og dermed bør man sikre seg med en bankgaranti , dette koster gjerne 3% pr år.

Er det normalt at kjøper eller selger står for en slik garanti ? regner med at folk benytter seg av slike garantier !

Det er her selger som må stille bankgaranti på krav om 30 % forskuddsbetalingen og må da selv bere disse kostnadene.

Om det er selger som forlanger bangaranti av deg på oppgjøret så er det du som må betale kostnadene for det.

En bankgaranti er og en begrenset sikkerhet, noe ikke alle er klar over.

Forskudd er en uting og må aldri betales uten å få en sikker sikkerhet .

Det finnes gode sikkerhets ordninger i USA for shipping av større og dyre forsendelser ,

https://www.escrow.com/index.asp der selger ikke får oppgjøret før

båten er overlevert Shippingkompaniet som frakter båten til Norge og dermed sikrer at alt er i orden , men det hjelper ikke uten du da blir den nye eieren, ikke en selger eller en mellom mann

Selgeren er og sikkret her da båten ikke blir utlevert i Norge før selger har fått sitt oppgjør.

Å kjøpe båt fra USA uten å bli eier blir usikkert , da det er bedre og betale båten og selv bli eier på det nye registreringskortet som må ordnes før båten forlater USA

Redigert av fiskebat (see edit history)

Jeg har vært borti en god del havarerte kontraktsforhold og enda flere som "bare" har gått sur og endatil noen som har blitt avlivet før det var for sent. Felles for de tilfellene der det blir problemer, er at det ikke er rene linjer og beskyttete posisjoner. Og når det blir problemer, er det (etter min erfaring i alle fall) bare kjøperen det går ut over.

Derfor er det min anbefaling at man som kjøper krever garanti for alle beløper som er innbetalt. Garantien må løpe til kontraktsmessig levering har skjedd, eventuelt mot akseptanse-erklæring fra kjøper el.l. alt etter hvad et er mulig å få til med banken innenfor en fornuftig kostnadsramme. Uten garanti vil man i fal lkonkurs på verftet eller hos importør eller selger, være en uprioritert kreditor i boet og som sådan kan man skyte en hvit pil etter sine penger. Det er en dum situasjon der privatøkonomi, sparepenger og lån erinvolvert.

Jeg synes likeledes det er saklig og greit at selgersiden ber om garanti for kjøpers fulle og rettidige oppgjør. Ikke minst nå, når det har strammet seg litt til og man antakelig må forvetne at stramningen viser seg først eller mest markant i nykontraheringene. Foruten at en slik garanti sikrer selgersiden mot tap som følge av ugunstig økonomisk utvikling hos kjøper, så vil den berede grunnen for et tryggere og mer tillitsfullt samarbeide og mest sannsynlig vil sluttersultatet da i alle fal likke bli dårligere enn ellers. Det er jo engang slik, særlig når det begynner å knipe, at kundene med sikre penger prioriteres foran de øvrige.

Når begge parter er sikret med garantier tror jeg at man vil ha tilstrekkelig senkete skuldre til at prosjektet glir gjennom uten for mange vanskeligheter. Jeg har ennå til gode å se et slikt tilfelle gå helt surt eller ende med tap. Når garantiene ligger der blir det nemlig alltid en løsning (siden garantiene er kontrasikret på en følbar måte).

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Ett forskudd på 30 % ligger ikke så langt unna selgers innkjøpspris i USa + utgigftene som kommer : Norsk selgers omkostninger,inspeksjoner ,reiser etc + alle frakter + fortjeneste + ce endringer + hk avgift + MVA. = ca 30% x 3 = ? 300 000,00- + 600 000,00 = 900 000,00

Det jeg mente var at ved å bidra med ved så stor del av finansieringen så er det nok best å selv hvere eier av båten da det trolig må betales flere usikrede summer før båten er fortollet ( mange av de som driver med dette er ikke av de mest kreditverdige ) og de er blitt en lykkelig båteier av en båt som kan tillates brukes i Norge.

Ett forskudd på 30 % ligger ikke så langt unna selgers innkjøpspris i USa + utgigftene som kommer : Norsk selgers omkostninger,inspeksjoner ,reiser etc + alle frakter + fortjeneste + ce endringer + hk avgift + MVA. = ca 30% x 3 = ? 300 000,00- + 600 000,00 = 900 000,00

Det jeg mente var at ved å bidra med ved så stor del av finansieringen så er det nok best å selv hvere eier av båten da det trolig må betales flere usikrede summer før båten er fortollet ( mange av de som driver med dette er ikke av de mest kreditverdige ) og de er blitt en lykkelig båteier av en båt som kan tillates brukes i Norge.

Nå representerer HK avgiften bare 4500.- på den aktuelle båten og den kjøpes ikke fra USA .

Selger reiser ikke og inspiserer.

Frakt kostnaden er null.

CE endringer ?

Nå representerer HK avgiften bare 4500.- på den aktuelle båten og den kjøpes ikke fra USA .

Selger reiser ikke og inspiserer.

Frakt kostnaden er null.

CE endringer ?

Da reduseres risikoen ca 90 % og 30% forskud burde og hvere rimelig og greit innen EU selv om

det alikevell kreves ny CE godkjenning i Norge fra Sjøfarsdirektoratet såfremt båten ikke har det Norske skrognummeret i samsvarserklæringen.

Om du er usikker, kontroler samsvarserklæringen og se om den tilfredstiller de Norske kravene til samsvarserklæringer for båter.

Det er her selger som må stille bankgaranti på krav om 30 % forskuddsbetalingen og må da selv bere disse kostnadene.

Om det er selger som forlanger bangaranti av deg på oppgjøret så er det du som må betale kostnadene for det.

En bankgaranti er og en begrenset sikkerhet, noe ikke alle er klar over.

Forskudd er en uting og må aldri betales uten å få en sikker sikkerhet .

Det finnes gode sikkerhets ordninger i USA for shipping av større og dyre forsendelser ,

https://www.escrow.com/index.asp der selger ikke får oppgjøret før

båten er overlevert Shippingkompaniet som frakter båten til Norge og dermed sikrer at alt er i orden , men det hjelper ikke uten du da blir den nye eieren, ikke en selger eller en mellom mann

Selgeren er og sikkret her da båten ikke blir utlevert i Norge før selger har fått sitt oppgjør.

Å kjøpe båt fra USA uten å bli eier blir usikkert , da det er bedre og betale båten og selv bli eier på det nye registreringskortet som må ordnes før båten forlater USA

Det er riktig at selger må dekke kostnaden, men normalen er selvsagt at denne kostnaden avtales at kjøper dekker, det er jo han som krever garanti. Mulig dette er et forhandlingspunkt, men det er jo enkel matematikk. De fleste som regner på ting har et krav til bidrag de skal ha og tar ikke bare på seg ekstra kostnader uten å få det tilbake enten i salgspris eller som spesifikk avtale. Det du nevner her er vel hvem som må betale rent fysisk til den som stiller garanti. Hva som er begrenset med en bankgaranti kan jo være interessant å vite, her vil jo teksten variere fra garanti til garanti (ja, det finne noen standardgarantier). Men det er jo riktig at det må foreligge en mangel ihht til inngått kontrakt som gjøre at en krever garantien og dette må gjøres innen den er gått ut på dato så det er jo vesentlig at en leser garantien, men at den skal gi begrenset sikkerhet forstår jeg ikke...

rimelig og greit innen EU selv om det alikevell kreves ny CE godkjenning i Norge fra Sjøfarsdirektoratet såfremt båten ikke har det Norske skrognummeret i samsvarserklæringen.

Om du er usikker, kontroler samsvarserklæringen og se om den tilfredstiller de Norske kravene til samsvarserklæringer for båter.

Dette har jeg null peiling på men er dette papirer alle som kjøper ny båt må drive og sjekke selv ? Trodde at en Norsk importør som selger flere båter i året i Norge , f.eks Lundebåt (bavaria) eller hvilkensomhelst annen tok seg av alt papirarbeidet.

Det er riktig at selger må dekke kostnaden, men normalen er selvsagt at denne kostnaden avtales at kjøper dekker, det er jo han som krever garanti. Mulig dette er et forhandlingspunkt, men det er jo enkel matematikk. De fleste som regner på ting har et krav til bidrag de skal ha og tar ikke bare på seg ekstra kostnader uten å få det tilbake enten i salgspris eller som spesifikk avtale. Det du nevner her er vel hvem som må betale rent fysisk til den som stiller garanti. Hva som er begrenset med en bankgaranti kan jo være interessant å vite, her vil jo teksten variere fra garanti til garanti (ja, det finne noen standardgarantier). Men det er jo riktig at det må foreligge en mangel ihht til inngått kontrakt som gjøre at en krever garantien og dette må gjøres innen den er gått ut på dato så det er jo vesentlig at en leser garantien, men at den skal gi begrenset sikkerhet forstår jeg ikke...

Når selger krever att kjøper skal innbetale 30 % forskudd så må selger forvente att kjøper forlanger en sikkerhet fra selger på del finansieringen som derfor naturligvis selger selv må ordne og koste.

Bank garanti eksempel :

En snekker skulle innrede en resturang (rissiko kunde) snekkeren forlangte derfor bankgaranti av oppdragsgivern før han tok jobben.

Før resturangen ble ferdig var resturangen solgt 2 ganger og gikk konkurs etter 1 måneds drift , og når snekkern med flere strevde med å få sitt oppgjør så hadde ikke siste/ den nye eieren eller banken gitt noen bestilninger med bank garantier til entreprenørene og sikkerheten for bankgarantien var borte.

En bankgaranti kan og bortfalle ved uklare kontrakter og avtaler der det blir uenighet og det er og fort gjort å gjøre formele bestilnings feil , tvilsom kontrakt etc som banken kan bruke til å undra seg sin garantiutbetaling

Bankene taper skjelden da de er den proffesjonelle part.

Det finnes flere typer sikkerhet for bankgarantier og banker skjenerelt er ikke av de foretak du bør stole for mye på.

Trodde at en Norsk importør som selger flere båter i året i Norge , f.eks Lundebåt (bavaria) eller hvilkensomhelst annen tok seg av alt papirarbeidet.

Jeg tror ikke du skal ta alt dette som fiskabat skriver så veldig seriølst, det er for det meste svada etter mitt syn.... Selvsagt så er nye Europeiske båter fra seiøse verft som settes i markedet i dag CE merket og det er vandligvis gjort av verftet slik som Bavaria, Beneteau, Jeanneau, HR osv... Ingen av disse båtene leveres forøvrig med "Norsk HIN" kode slik som fiskebat hevder de skal ha, men de har selvsagt sin HIN kode i samsvarserklæringen om de har brukt et godkjent kontrollorgan..

...CE godkjenning i Norge fra Sjøfarsdirektoratet såfremt båten ikke har det Norske skrognummeret i samsvarserklæringen.

Når det gjelder bankgarantien, så er dette en vurderig en selv må ta utfra hvor man kjøper båten... Det er vel ikke så veldig lenge siden en norsk importør la inn årene.... og det kan like gjerne hende igjen... Store Norske/utenlandske veldrevne imoprtører/verft med meget solid økonomi er nok mindre risikofylt å handle fra enn mindre med tanke på behovet for bankgaranti etter mitt syn

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg tror ikke du skal ta alt dette som fiskabat skriver så veldig seriølst, det er for det meste svada etter mitt syn.... Selvsagt så er nye Europeiske båter fra seiøse verft som settes i markedet i dag CE merket og det er vandligvis gjort av verftet slik som Bavaria, Beneteau, Jeanneau, HR osv... Ingen av disse båtene leveres forøvrig med "Norsk HIN" kode slik som fiskebat hevder de skal ha, men de har selvsagt sin HIN kode i samsvarserklæringen om de har brukt et godkjent kontrollorgan..

Det er bedre å spøre Bjørn Reppe i Sjøfarsdirektoratet (min kilde) en Sydvesten som har hvert uheldig med sine tolkninger på dette området før.

Pga noen importører prøver å omgå Sjøfarsdirektorates negative holdning til båtimport fra USa så importeres en del båter til Eu først for derreter selges fra EU land og eksporteres til Norge.

Dette kan være båter som er bygget i Eu land og som også kan ha blitt kjøpt tlbake fra USA til ett EU land.

En bestilning av en ny båt fra ett båtbygeri innen Eu blir ikke noe problem , men ved en bestilning av en brukt EU godkjent båt som kanskje har hvert i USA, så annbefaler jeg dere til å spørre Sjøfartsdirektoratet , ikke Sydvesten ,før det kjøpes en slik båt da det stadig plasseres skjær i skjøen for båtimport /parralellimport , for sikkerhets skyld. Du bør ivertfall undersøke hvilket nummer det står i Hin koden , det forteller mye.

Ved bestilning av nybygg sikres avdragene med pant i båten slik att det er du som eier båten og di utførte arbeidene , dette er ordninger som brukes under skipsbygning og blir vell og mere ettervert brukt også på de dyreste fritidsbåtene.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...