Enzo Svart 18.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 Ok Om det blir aktuelt med ny så bestiller jeg en båt som bygges i Sverige og det har blitt solgt flere av den til Norge allerede så det skal nok gå greit Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 18.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 Det er bedre å spøre Bjørn Reppe i Sjøfarsdirektoratet (min kilde) en Sydvesten som har hvert uheldig med sine tolkninger på dette området før. Av en eller anne grunn så har vi samme kilde i sjøfartsdirektoratet, samt at jeg også snakker en del med John Aicher men svarene vi får er ikke de samme.. Bjørn har f.eks aldri sagt til meg at båter som kommer fra EU må ha norsk HIN nummer i samsvarseklæringen som du hevder lenger opp i tråden.... Det hadde også vært fint om du kunne henvist til hvor jeg har vært "uheldig med mine tolkninger"... Jeg formoder du har et konkret eksempel å vise til eller to... i allefall om om du skal kunne oppfattes som noenlunde seriøs med litt kompetanse på dette området.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
fiskebat Svart 18.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 Ja ja, så da så... men på skiltet du henviser så står da vitterlig DNV sitt nummer, selv om du miligens mener det ikke er riktig...... og så lenge teknisk kontrollorgan er part i produsksjonskontrollen så skal nummeret være med på skiltet. Ingen er perfekt (utenom ? ) Det er bare det Norske skjøfartsdirektorater som forlanger hin koden innført i samsvarserklæringen innen EU . De behøver ikke hvere det Norske hin nummeret, men det betyr egenlig det da de største internasonale båtbyggerne som fx BRP ikke bruker hin numeret i samsvarserkleringen men produksjonsnummeret eller navnet på den produksjonsserien som de har fått Ce godkjent og båtene har og etterpå fått skilt med lovlig CE merke på. Dette er ulovlige merkinger i følge Sjøfartsdirehtoratet , Jeg mener deimot de er lovlige Ce merkinger etter å ha studert EU direktivet. Hva sydvesten mener er jeg ikke så opptatt av men for en som skal importere en båt til Norge bør han hvere oppmerksom på disse sær Noske reglene og dermed ungå ubehageligheter og dyre rettstvister. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 18.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 (redigert) Nå tror jeg du rører litt her igjen fiskebaten... det jeg skrev i det innlegget du referer til viser til CE skiltet om jeg ikke husker helt feil og ikke samsvarserklæringen.... som er to vidt forkjellige ting det min gode venn.. For CE skilt hvor notified body har vært delaktig i selve CE merkingen så er det krav i direktivet om sporbarheten skal være på skiltet.. Dette gjelder primært for modul A, som alle kategori A båter over 12m skal sertifiseres etter Kan vel legges til at CE merking er noen godkjennig som du åpenbart tror og hevder (skriver), men det er en "sertifsering" som viser til at båten tilfredstiller fritidsbåtdirektivet i det øyeblikk den settes i markdet Redigert 18.Mai.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
fiskebat Svart 18.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 Å hevde at CE skiltet ikke har noe med Samsvarserklæringen å gjøre det er det røre. CE serifiseringen er ingen Norsk godkjenning ,det er det Sjøfartsdirektoratet som ønsker å gjøre ved delegert ansvar. Fritidsbåtdirektivet er særNorsk , Eu direkivet er Eurpeisk. Vi må følge Eu reglene når det passer Staten , om de ikke passer staten finnes så fines det sær Noske regler som er till passet statens ønsker slik som krav om at hin nummeret skal stå i samsvarserklæringen. Samsvarserklæringen må vere i sammsvar med den forettatte CE merkingen . Hva som er primert bestemes av Skjøfarsdirektoratet, gjerne ved hjelp av fotnoter , ikke av sydvestens krav. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.