Jump to content

Systemrens - Yanmar 3QM30

Crescent 535 HT

Recommended Posts

Hei,

Regner med at dette er en saltvannskjølt motor. Det jeg ville gjort var å sette en slange ut fra eksosmanifoil ned i ei bøtte. (den slangen som er koblet som bypass til eksos)

Deretter ville jeg tatt slangen fra kjølevannsinntaket oppi samme pøs. Bland en god blanding, deretter starter du slik at dette på sirkulert og blandet seg godt inne i motoren.

Følg så instruksjoner. Regner med det skal stå over natta. 3QM30 motoren har også en bypass i forkant av toppen (som går til termostat hus) denne kan du løsne, sette på en hageslange og spyle gjennom topp og blokk. Du må da åpne der hvor vannet går inn i forkant av blokka. Dersom motoren er saltvannskjøt skal jeg love deg at det kommer til å komme ut mye rart her. Men viktig at systemrens får virket godt før du spyler gjennom. Det er også viktig at du spyler gjennom her, og ikke via eksosmanifoil, da du da kan få vann i sylindre og motor forøvrig. Om du kjører motoren noen minutter uten kjøling på eksos går bra, men ikke for lenge. Ellers kan du sette på litt vann her via hageslange etter du har startet (ikke mye) dette må også stenges før motor stoppes !! Ellers kan dette slå inn i sylindre via eksos.

Håper dette hjelper deg litt videre.

Redigert av Svein H (see edit history)

Svein H

Har akkurat brukt Systemrens og kan trygt anbefale det.

Gjør som Svein beskriver, men.

La den virke mer enn et døgn, da renser den mer.

Og kjør igjennom flere ganger, jo flere des bedre.

Sist jeg brukte det lot jeg det stå i et par døgn og satte det på ei pumpe som gikk et kvarter hver time.

Men aller best virkning får du uansett ved å kakke ut en frostplugg og rense igjennom hullet.

Svart (redigert)

Takk for hjelpen. Svein H's beskrivelse var superb! Det er viktig med slike saklige innlegg slik at senere søk kan gi matnyttig info. Det er litt for mye avsporing her på forumet. Jeg tror vi kan bli flinkere til å svare på det det spørres om og la det bli med det. Snakkes!

Lagt til: Må jeg ta ut zinkene som står i blokka før jeg renser?

Redigert av Jostein Nidelv 24 (see edit history)

Var innom og kjøpte Systemrens selv i går. Har en ferskvannskjølt motor, og skal kjøre systemrens både på salt- og ferskvannssiden.

Anbefalingen var å kjøre systemrens på saltvannssiden på samme måte som om du skulle vinterkonservere motor. Bland ut i 1:5 i en bøtte og kobl fra sjøvannsinntaket ( bak motoren i mitt tilfelle), la det trekke inn i systemet ved å kjøre motor, slå av og la det stå 1-2 døgn. Gjenta gjerne behandlingen.

Skal gjennom samme prosess nå i helgen, lykke til

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...