Fjeldern Startet 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 16.Mai.2008 Hei har en Libo 19 med volvo AQ 115 og 200 drev . Den blir litt varm v lavt turtall, blir borte igjen v ca 2500 omdr å kommer tilbake ved full fart over lengre tid noen som har forslag? Sitér dette innlegget Link to post
EIN Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 Sjekk impellen i kjølevannspumpa. Sitér dette innlegget Link to post
Fjeldern Svart 23.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2008 Er ny impeller i pumpa Sitér dette innlegget Link to post
EIN Svart 23.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2008 (redigert) Kan også være tett kjølevannsinntak, tette kjølerør, tette kjølekanaler i toppen, feil med termostaten. Redigert 23.Mai.2008 av EIN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
slett meg Svart 23.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2008 En enkel test er å kjenne på rør eller slange som går inn på eksos bend.Denne skal være etter ferskvann og oljekjøler. Er det nok flow vil denne være lunken. Er den 70-80 grader har du for lav flow.Er den kald/lunken er impeller og sjøvannskrets ok da er det noe med kjøleren, sirkulasjonspuma eller temostat. Er slangen varm har du for liten sjøvanns sirkulasjon da sjekker du inntakk impeller filter gjenngroingav kjølere osv. Tror oljekjøleren på disse er en flaskehals. Var det på min gamle B30! Det kan selfølgelig vere andre ting også men start her! Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 23.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2008 En enkel test er å kjenne på rør eller slange som går inn på eksos bend.Denne skal være etter ferskvann og oljekjøler. Er det nok flow vil denne være lunken. Er den 70-80 grader har du for lav flow.Er den kald/lunken er impeller og sjøvannskrets ok da er det noe med kjøleren, sirkulasjonspuma eller temostat. Er slangen varm har du for liten sjøvanns sirkulasjon da sjekker du inntakk impeller filter gjenngroingav kjølere osv. Tror oljekjøleren på disse er en flaskehals. Var det på min gamle B30! Det kan selfølgelig vere andre ting også men start her! Ja dette var jo nyttige tips `Byggmester`. Sikkert mange som kan dra nytte av dine kunnskaper. Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 27.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2009 Kan det være at du tar inn kjølevannet helt bakerst der eksosen kommer ut? Pleier å være en vegg som skiller eksos ut og vann inn helt bakerst.(dersom inntaket ditt sitter der) Er denne veggen borte(hull) suger du luft og vann inn samtidig.Kan tenke meg det da du forteller at motoren for nok kjøling når du kjører fort. Da planer båten og du presser eksosen vekk fra kjølevannsinntakket.og da får du rein kjøling til motoren din uten eksos(luft). En enkel test du kan gjøre: koble til en lang slange på impelleren din og stikk den ned i vannet på utsiden av båten din. start opp. Får den nok kjøling nå er problemet bak båten din der hvor eksosen kommer ut. Sitér dette innlegget Link to post
Njord Svart 27.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2009 Jeg har stor tro på at det Seesnake skriver er riktig. Denne effekten kan du også få om skilleveggen er OK. Har selv hatt samme erfaring på tomgang, med lav eller ingen fart. Sjøvannsinntaket sugde eksos. Løsningen jeg valgte var å montere inn ny innsugningsrist for sjøvann et annet sted. Alternativt kan det også være at eksosmanifolden er iferd med å bli "oppbrukt". Eksosmanifolder er forbruksvare på disse motorene. Det som skjer er at det ruster hull mellom eksos og kjølevann. Tviler egentlig på at det er dette som er årsaken. Da ville du nok hatt samme problem uansett turtall. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.