Jump to content

Lekkasje i Jabsco elektrisk toilett

roaldbj

Recommended Posts

Vi fikk ny båt i april 2006. Året etter var det noe lekkasje i underkant av det elektriske toilettet, type Jabsco. Først i dag tok jeg meg sammen og inspiserte årsaken til lekkasjen. Jeg tror at jeg har funnet den og vil gjerne formidle synspunktene til andre medlemmer, med mulighet for å bli korrigert.

Først løsnet jeg hele toilettet fra dørken. Her var det ikke mulig å finne noen årsak til lekkasjen.

Deretter løsnet jeg den elektriske pumpeenheten fra selve toilettet. Her er et bilde hvor toilettet er snudd opp ned og hvor den elektriske kverna er fjernet. I overkant av bildet, dvs i underkant av toilettet, er det tegn på lekkasje.

toilett1.jpg

Her er et bilde av selve kverna, møkkete og stygg. Legg imidlertid merke til den grønn-hvite sikulære kanten. Hva kan dette være?

toilett2.jpg

Her er selve kniven og innsatsenheten fjernet. Motoren er rengjort. Selve gummipakningen ser grei ut. Inntakt uten skader.

toilett3.jpg

Her er knivhuset rengjort. Fremdeles er det et hvitt belegg. Jeg antar at dette består av urinstein som er bygd opp gjennom to sesonger og som har presset på og skapt lekkasje i pumpehuset.

toilett4.jpg

Her er pumpehuset senket ned i 35 % eddik. Så får jeg se om dette løser opp urinsteinen.

Dette skulle vise at det er viktig å jobbe forebyggende med elektrisk Jabsco toilett. Det er mulig jeg kunne ha hindret noe av dette med mer aktiv bruk av eddik og ferskvann ved spyling.

toilett5.jpg

Noen kommentarer?

Ved våre hyppige besøk i Danmark med båten kjøper vi kalkfjerner som helles i doen med jevne mellomrom. Husk å steng saltvannsinntaket til doen og pump den tom for saltvann før kalkfjerneren blandes med ferskvann og has i doen.

Kalkfjerner fåes kjøpt i Danmark over alt p.g.a det høye kalkinnholdet i vannet.

Hvis du vasker båten i dansk vann får båten ofte et tykt hvitt kalkbelegg på vinduene som kan være vrient å fjerne.

Jevnlig kalkfjerning i doen sparer en for mye drittjobb.

A pro pos saltvann så er det på trappene et EU regulativ som forbyr spyling av båtdoer med saltvann på grunn av sen nedbryting av doinnholdet!!

Hei.

Urinstein dannes etter er en reaksjon mellom urin og sjøvann. Med ferskvannspyling har en ikke dette problemet. Og det er ikke bare i kvernen/pumpen dette skjer. Har selv opplevd at hele slangen mellom dassen og tanken grodde igjen. Nå bruker jeg jevnlig en skvett 35% eddik i dassen hver helg jeg er ute med båten. Først en skvett som jeg spyler så vidt ut av selve dassen, og så en skvett ned i skålen som får stå til neste morgen. I ferien gjør jeg dette et par ganger i uken. Etter at jeg begynte med dette, har jeg ikke hatt noe problem med urinstein.

Lars H.

(pt. i båten i Holmsbu)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Når doen brukes mye har jeg kalkfjerner eller eddik max en gang pr.uke, lar det stå i noen timer før jeg flusher gjennom holdingtanken,så den også får sin dose.Hvis det finnes utløpsventil både fra holdingtank og rett fra doen kan det være lurt å stenge begge mens "behandlingen" foregår så hele systemet får kontakt med kalkfjerningsmiddelet.

• 5 uker senere...
Hei.

Urinstein dannes etter er en reaksjon mellom urin og sjøvann. Med ferskvannspyling har en ikke dette problemet. Og det er ikke bare i kvernen/pumpen dette skjer. Har selv opplevd at hele slangen mellom dassen og tanken grodde igjen. Nå bruker jeg jevnlig en skvett 35% eddik i dassen hver helg jeg er ute med båten. Først en skvett som jeg spyler så vidt ut av selve dassen, og så en skvett ned i skålen som får stå til neste morgen. I ferien gjør jeg dette et par ganger i uken. Etter at jeg begynte med dette, har jeg ikke hatt noe problem med urinstein.

Lars H.

(pt. i båten i Holmsbu)

Lars og andre, takk for gode tips.

Jeg har Jabsco el-toalett, alu-septiktank og saltvannsspyling. Bruker "blå weekender" væske som anbefalt fra Scand, og jeg spyler alltid rikelig igjennom toalett etter bruk.

Jeg har ingen problemer nå, men tenker det er lurt å forebygge litt. Hvis jeg skal "behandle" med eddik-kuren, bør jeg bruke ferskvann da?

Jeg tenkte å gjøre følgende:

Tømme septik og skylle godt gjennom hele systemet med saltvann. Så spyle rikelig med ferskvann og eddik hele veien fra toalettet til tanken. Pumpe litt av eddikvannet ut fra tanken slik at det ligger eddik og vann i hele kretsen, og deretter la båten stå slik over natten.

Høres dette ut som en god plan?

- Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning. Winston Churchill.

- Var vi ikke så forbannet implisert i det, ville vi for lenge siden mistet interessen for oss selv. Piet Hein.

Ja, hvorfor ikke? Idag skal jeg lage meg middagen selv da fruen er på job, og da blir det kokte poteter med smeltet smør, røkt peppermakrell og agurkskiver i dressing. Dressingen vil bestå av litt matolje, salt, pepper, sukker og EDDIK. Men jeg skal holde meg til vanlig 7% eddik, ikke Hveddings 35%!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Nå bruker jeg jevnlig en skvett 35% eddik i dassen hver helg jeg er ute med båten. Først en skvett som jeg spyler så vidt ut av selve dassen, og så en skvett ned i skålen som får stå til neste morgen. I ferien gjør jeg dette et par ganger i uken.

Hei og takk for tips. jeg har et manuelt jabsco og er glad i alt som er forebyggende... (i alle fall med tanke på alternativet) :puke:

Er en skvett du snakker om 1-2 desiliter? Blander du begge skvettene med ferskvann, eller heller du bare første skvett opp i det vannet som er der fra før, og neste skvett i tørt toilett eller med ferskvann/saltvann.

Vi har noen uregjerlige flekker lenger oppe i skåla. Vil den eddikblandingen ta det også?

Jeg gjør det ikke vanskeligere enn nødvendig. Når jeg har i den første "skvetten" (kan vel være 1 dl eller mer, måler ikke), er det litt vann i skålen fra før av. Så pumper jeg det så vidt ut. Dermed kommer det litt vann til sigende i skålen og jeg har på en skvett" til og lar det stå, gjerne over natten. Diller ikke med ferskvann. Eddiken ser ut til å virke like godt med sjøvann. Om eddik vil fjerne den gule flekken din, vet jeg ikke. Legg et par tørk dasspapir over flekken og dynk med eddik, så ser du om flekken kan gnis bort etter noen timer.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Kan bare føye meg til det som er beskrevet ovenfor. Bruker å ta av mannlokk på septiktank en gang på sesongen for deretter å spyle tank med ferskvann. Ut på fjorden, tømme tank. Har på en flaske eddik blandet med noe ferskvann. Lar dette stå noen timer. Ut på fjorden igjen for å tømme. Mye grums kommer ut ved tømming. Kjører også eddik gjennom toalettet en gang i blant, litt avhengig av bruk. Har ikke hatt noen problemer med toalett eller tømming etter installasjon av nytt toalett / septinktank i 2005. Alt er elektrisk styrt.

Noen som vet om man kan bruke saltsyre uten at det tar knekken på mekanikk og slanger?

Ja jeg benyttet 40 % saltsyre og det funker fint. Fylte toalettet med vann og like mye saltsyre- blir da omkring 20% . 35% husholdningsessens er jo også en syre - dog noe svakere type en saltsyre. Jeg har manuelt toa som er bare plast og gummi- i tillegg er utløpsventilen i Marelon og septik i syrefast stål. Har man såkalt "rustfritt" stål septik eller av aluminium skal man vel være noe mer forsiktig med for kraftig syrebehandling. Det samme gjelder vel for messing ventiler.

Avkalkninsmidler burde vel fungere i og med at urinstein er en kalkforbindelse, men jeg har aldri hørt at eddik har gjort noen skade. Og det er maaaange som bruker eddik. Saltsyre er jo en helt annen type syre som ikke så mange bruker i dassen, så her er det vel mye mindre erfaring med om den kan skade noe i systemet. Jeg holder meg til det velprøvede, sikre og rimelige: eddik.

Lars H.

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...