Guest Sparky Startet 19.Mars.2004 Link til dette innlegget Startet 19.Mars.2004 Hei, Skal skrape av bunnstoff (bløtt) på en plastbåt noen som kan anbefale skrape som har god standard mht. holdbarhet på skarphet? mvh jan Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 19.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2004 Jordan malingsskrape. Vendbare løse skjær, gripevennlig håndtak. ( alt er relativt ) Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
880 Svart 19.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2004 Brukte en malingsskrape av den gamle typen (formet som en L). Tykkt gods og ok grep. Slipte den flate siden skarp, rundet hjørnene littegrann slik at det ble mindre risiko for at disse skulle lage striper i gelcoaten. Brukte denne til å "høvle" av bunnstoffet -selvpolerende. Tok to kvelder med jobben på en 27 foter. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Festina Lente IV Svart 19.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2004 Hei, Skal skrape av bunnstoff (bløtt) på en plastbåt noen som kan anbefale skrape som har god standard mht. holdbarhet på skarphet? mvh jan Ja, gammeldags skrape, eventuellt en Grorud skrape med løse blader. Før du starter må du sette opp skrapen med en fil. Rund av eggen mot kantene, slik at disse ikke lager sår. Slip eggen skrå. Ha med deg fila mens du skraper, og vedlikehold eggen med en gang du føler den begynner å bli sløv. Grorudskrapen vedlikeholdes på samme måten. Jeg tror det beste av de to alternativene er Grorudskrapen, som er en stålbøyle med løse blader som ikke er herdet. Da jeg gjorde det samme på en 30 fot snekke for mange år siden ble Grorudskrapen benyttet. Det gikk veldig greit, to mann to kvelder, og treverket var rent. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Fenix Svart 19.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2004 Sandvik har en bra tohåndsskrape. Den får du skikkelig trøkk på. Sitér dette innlegget Link to post
Baywatch Svart 19.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2004 Jeg liker Jordans to-hånds. Sitér dette innlegget Link to post
puteunderarmen Svart 19.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2004 BILTEMA for alle penga 60 spenn for skrape god som gull! Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 19.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2004 Meget viktig å runde av hjørnene. Ellers skal du være stø på hånden! Gjorde denne jobben i våres og det er garantert siste gang. Neste gang jeg kjøper en gammel båt der det ligger lag med gammelt stoff og primer skal jeg koste på meg kalkblåsing. Noen som vet hva dette koster på en 30 foter? Betalingsviljen min er rimelig høy! Og husk å bruke maske og tette klær. Bunnstoff er noe faenskap. Uff...nå kommer minnene fra mai tilbake. Må ha en Sitér dette innlegget Link to post
Guest Sparky Svart 19.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2004 Kalkblåsing. Du mener vel ikke sandblåsing, for det er vist noe av det verste du kan gjøre med en plastbåt....har jeg lest i en engelsk bok om rep. av plastbåter. Hva var det som gjorde at det ble siste gang for deg? mvh jan Meget viktig å runde av hjørnene. Ellers skal du være stø på hånden! Gjorde denne jobben i våres og det er garantert siste gang. Neste gang jeg kjøper en gammel båt der det ligger lag med gammelt stoff og primer skal jeg koste på meg kalkblåsing. Noen som vet hva dette koster på en 30 foter? Betalingsviljen min er rimelig høy! Og husk å bruke maske og tette klær. Bunnstoff er noe faenskap. Uff...nå kommer minnene fra mai tilbake. Må ha en Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 19.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2004 Meget viktig å runde av hjørnene. Ellers skal du være stø på hånden! Gjorde denne jobben i våres og det er garantert siste gang. Neste gang jeg kjøper en gammel båt der det ligger lag med gammelt stoff og primer skal jeg koste på meg kalkblåsing. Noen som vet hva dette koster på en 30 foter? Betalingsviljen min er rimelig høy! Og husk å bruke maske og tette klær. Bunnstoff er noe faenskap. Uff...nå kommer minnene fra mai tilbake. Må ha en Vet om en som betalte ca 7000,- for en Scand 29 foter som ble kalkblåst. Han fikk et fint lett ru skrog som primer og bunnsmøring får topp feste på. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Roy Svart 19.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2004 Skrapte vekk all gammel bunnstoff på vår 31 ft seilbåt for et par år siden. Det viktigste er å ha skarpe skraper. Jeg kjøpte 2 stk Sandvik skraper, den største og den mellomstore. Disse er så skarpe at du "høvler" av bunnstoffet når du får teknikken på dette. Iogmed at de er så skarpe så kan det hende at du får et sår i gelcoaten her og der. Ingen problem, kjøp en boks jotun epoxy sparkel, denne er vanntett. Tilslutt brukte jeg 3 strøk jotamastic epoxy primer. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 19.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2004 Kalkblåsing. Du mener vel ikke sandblåsing, for det er vist noe av det verste du kan gjøre med en plastbåt....har jeg lest i en engelsk bok om rep. av plastbåter. Hva var det som gjorde at det ble siste gang for deg? mvh jan kalkblåsing og glassblåsing skal være mer skånsomt enn sandblåsing. Desuten er rust på jernkjøl ofte et problem på seilere. Ikke at det gjør så mye, men perfeksjonister vil gjerne gjøre noe med dette. Skal man ha ordentlig feste for primer på kjølen må man nesten blåse. Vinkelsliper er et alternativ. Det ble siste gang pga en kombinasjon av helsefarlig støv, kulde og regn, umulige arbeidsstillinger og en primer som satt noe så inn i h....fast. Lot gammel primer sitte og smurte ny primer utenpå. Ser ut til å holde bra. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Sparky Svart 20.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2004 Nu har jeg kjøpt en en-hands skrape Jordan maling og lakkskrape lengde 65mm med utskiftsbare blad til kr 110 på Maxbo Alnabru. Den ser rimelig solid ut. Skal file/slipe av hørnene på bladet. Takk for det tipset forresten. Skal prøve den ut imorgen hvis ikke været blir helt d... mvh jan Sitér dette innlegget Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 21.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2004 Jeg så en der brukte en elektrisk skrape, den var MEGET effektiv. Jeg tror det var en Bosch. Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.