hifo Startet 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 16.Mai.2008 uff, fikk tilbake ny propellen etter borring , og den er borret noe for liten. får bare 2,7 cm av konen i inngrep ved prøve. mangler da 2 cm av den dreide akselen min. den er drei av tidligere eier så totallengden på konen er 4,7 cm.. det er en 18 18 propp , på 40 mm aksel.. 200 + hk. noen som har prøvd propeller som ikke har mere inngrep i konen enn dette? eller må jeg selv kjøre 60 mil for å rekke utsett av båten til neste fredag? skrev 2 sider med info om konen og det siste jeg skrev var at "det er vel vesentlig å få den største konen riktig (39,5mm ) og riktig kon forhold nedover".. største hullet er nå bare 38,5 mm. er det mulig å misforstå det jeg har skrevet ? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
NilsPils Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 Ville nok absolutt sørget for riktig inngrep her, ja. Har du sjekket at kilen er riktig, evt sjekket inngrepet uten kilen? Da jeg prøvde nypropellen på Tora i våres manglet det mye på fullt inngrep, men det var fordi kilen var for høy. Jeg måtte file av ca. 1 mm på høyden. Da ble det perfekt. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
hifo Svart 16.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 den er prøvd uten kile. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Ingar Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 Et firma som driver med slikt må vel vite hvordan det skal bores, 40mm er jo helt standard dimensjon. Sende med "over natten" så bør det vel la seg gjøre å ha det klart i tide? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 16.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 sleipner i fredrikstad :-). det er nok ikke en tandard kon, for den er dreid en gang . men beskrev hvordan den var , og det ble alikevel feil.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Bitteliten Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 (redigert) Bruk DHL eller lignende - da får du det nok i tide -men det koster litt å sende - men det bør jo Sleipner dekke Redigert 16.Mai.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 Hva slags kon er det da? Uansett skal vel den fremre åpningen ha samme diameter som akslingen. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 16.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 ja , skrev at fremre kon på gamle propellen er 39,5 mm. og at det er en 40 aksel.. største dia på propellen nå er 38,1 mm . skrev også som nevnt over at det er vesentlig å få største diameter riktig og kone nedover . det skrev jeg fordi det er en dreid sak og konen slutter før den treffer minste diameter. derfor er den bare 4,7 cm lang.. konen har de beregnet til 0,0756 . vet ikke hva det betyr men det er kladdet av de som et regnestykke på papiret jeg sendte vedlagt til dem , og fikk tilbake . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
NilsPils Svart 17.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 Det er selvfølgelig ikke bare diameter, men også konvinkelen som må være riktig. Før du sender propellen tilbake for boring ville det kanskje være lurt å sjekke at vinkelen er riktig. Enkel sjekk er å skyve propellen lett innpå alselen og sjekke at den ikke kan vakle. Nøyaktig sjekk er med farge på akselen. For å få riktig diameter ville jeg målt akseldiameteren der du vil at propellbosset skal stoppe. Vanligvis dreier en til 40 mm på en 40 mm aksel, som Ingar sier. Håper dette løser seg snart så du får båten på vannet. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
hifo Svart 17.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 det håper jeg også.. har bestilt kranbil til fredag. oppga alle målene på konen . minste , største og lengden. og jeg visste at den største måtte være riktig , så det presiserte jeg på brevet jeg la med. alikevel er største dia 38, 1 . mm . forferdelig irriterende da jeg har gledet meg som en unge på å montere den nye propellen. har prøvd konen også . demn enterere bare 2,7 cm innpå akselen , og kan skimte en bitteliten glipe ytterst når jeg kikker langs kilesporet.. men er det ikke vanlig å ha noe trang kon innerst og ha bittelitt glip ytterst som blir dratt inntil ved tiltrekking av propp mutter? må ringe å høre om logistikken til maritim kan hjelpe meg tidsnok til mandag , ellers må jeg prøve noen bekjente med grove cnc maskiner og høre om de kan frese\dreie opp hullet noe .:-) skal jeg frakte proppellen til fredrikstad , så blir det to turer a 60 mil :-( Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Sydvesten Svart 17.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 Det beste er vel å legge ved en skisse som viser alle dimensjoner på akselen... da kan det neppe bli feil... Tegn opp akselen med kon, kile og gjengeparti og dimesjonsett alt.. og legg det det ved.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
moosewine Svart 17.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 Winrace propellers på Stoa ordner sikkert dette, og dit er det bare 4 mil å kjøre fra Gjerstad! Sitér dette innlegget . Link to post
hifo Svart 17.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 problemet nå er å få propellen oppborret før fredag. burde kansje lagt med en 1-1 avtenging av konen men tenkte ikke at det skulle være nødvendig.. uansett , er det tiden nå som er kritisk. noen som skal til fredrikstad denne uken???? evt klage tar jeg i etterkant. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
hifo Svart 17.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 winrace bruker sleipner de også ifølge olle . ringte dit først, for jeg trodde de gjorde slikt , men dengang ei. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Sydvesten Svart 17.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 Jeg kjører til Oslo mandag morgen, så om noen kan ta propellen videre derfra så er dette en mulighet... skal til Skøyen... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
hifo Svart 17.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2008 takk .. veldig greit gjort det..:-) men sliter noe fra oslo da . skal snakke med maritim mandag og høre , hvis ikke det kan ordnes frakter så kjenner jeg som sagt noen som tror de kan frese \dreie opp hullet i en borebenk.. cnc. så da må jeg isåfall vite om konen skal være dønn lik den på akselen eller om de legger inn en my i avik , slik at den "treffer" innerst først og resten av konen får kontakt ved tiltrekking.???? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
hifo Svart 20.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2008 Uansett skal vel den fremre åpningen ha samme diameter som akslingen. ifølge sleipner så dreier de koner på proppellen altid etter den minste konen. dvs at de dreier den bakre diameteren og lar konen bestemme hvor langt ut på konen propellen kommer.. i mitt tilfelle skrev jeg ( det er vel vesentlig å få den største konen riktig , og kone nedover.) det gjorde jeg fordi konen min ser slik ut : og propellen kommer som vist her bare 2,7 cm innpå.: men de sier jeg ikke er prioritert fordi de velger å hjelpe folk som har kjøpt nye propeller, først. så jeg har fått en bekjent til å frese litt i morra :-) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Suzuki Svart 20.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2008 Bruk DHL eller lignende - da får du det nok i tide -men det koster litt å sende Vær klar over at DHL sender til nærmeste terminal. Deretter går ting videre med posten. Altså vanlige posten, ikke express. Terminal finnes bare i de store byene. F.eks betyr dette at DHL fra Østerike, betyr DHL til Gardermoen, og deretter " posten vanlig, sendes med eselkjerre over fjellet " videre. 2 døgn fra Kontinentaleuropa til Gardermoen, 10 dager fra Gardermoen til Sykkylven. Når ting haster, bruker jeg alltid bedrift-over-natt. Ingen garanti da heller, men i 9 av 10 tilfeller, går det bra. Det 10 ende, så blir pakka borte. Som regel om det bare var EN igjen på lager..... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Draco24styling Svart 20.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2008 Hvis du kan få fraktet den til oslo.kan du levere den på timeekspressen som går fra oslo til fredrikstad.sikkert noen borte på sleipner som henter den på rutebilstasjonen Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
hifo Svart 20.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2008 ja , ikke sant. skulle tro det.men da jeg spurte om.: hvis jeg fikk noen til å kjøre bort til dem med proppellen , kan dere da fikse den i løpet av noen timer mens man venter? nei , de måtte minst ha to dager på seg , for de prioriterte de som hadde kjøpt NY propell først og det var de de tjente penger på( . sant nok sikkert det , men ved eventueller reklamasjoner ville jeg ikke sagt slikt til mine kunder . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Draco24styling Svart 20.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2008 Nie ikke jeg heller.Dårlig sevice av sleipner synes jeg. Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Ingar Svart 20.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2008 det gjorde jeg fordi konen min ser slik ut : Det var da en merkelig bearbeiding av akslingen, veldig kort kon og så lang stang.... Er nok her problemet ligger, de har gått ut fra at konen har vært mye lenger. Vet du hvorfor det er gjort på den måten? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 20.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2008 Ser ut som denne akselen opprinnelig har vært tilpasset propellen og ikke omvendt. Jeg hadde noe lignende på den gamle akselen på Tora, akselkonen var neddreid for å passe en mindre propellldiameter. Men hos meg løste problemet seg da jeg skiftet både propell og aksel. Regner med at du også sjekker kilesporet. Det blir grunnere i propellen når du borer opp. Ellers skjønner jeg egentlig godt at Sleipner har det travelt for tiden og må foreta prioriteringer. Ventetid på et par dager er jo ikke allverden for de fleste. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
hifo Svart 20.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2008 nei , det er ikke allverden. men i en slik sak hvor motparten (meg) har skriftelig at de har gjort feil , burde de ( hadde jeg ) tatt en time eller to ekstra en aften og fikset problemet.. men glemmer sleipner nå jeg . skal få borret den en annen plass i morra. de har faktisk borret propellkon til denne i fjor da jeg kjøpte ny propell av winrace :-) 21 21 . ja det er en dreid aksel kon dette pga utslitt kilespor tipper jeg. men det opplyste jeg om og ba om å få dreid konen etter den største diameteren. men ting kan misforståes og folk gjør feil , det gjør vi alle , så jeg har forståelse for at slikt kan skje , men det er hvordan de løser problemet som avgjør hvor bra en butikk er i mine øyne. . jeg har foreslått at kansje jeg kunne slippe regning fra dem for borring , og bare betale for frakten til maritim , som bare var behjelplige og ordnet frakt. jeg opplyste ikke om at konen er kort , men opplyste om at den måtte dreies ut fra den store diameteren 39,5 for jeg så ( ser ) jo hvordan det ellers ville blitt. når det er sagt så er jo ikke konen aldeler riktig heller. litt for trang fremst :-) til fredag er alt glemt alikevel da den settes ut da. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.