Jump to content

Trekkraft for båtvinsj


PerGunnar

Recommended Posts

Finnes det en formel (regel) for å beregne hvor kraftig båtvinsj man må benytte, for dra en båt med en viss tyngde opp på en båthenger?

 

Forutsetter at båten "går" lett på kjølrullene.

 

Tyngst er det vel på det punktet like før at båten skal til å "bikke" ned på hengeren.

 

La oss si at båten er 500 kilo. Hvor stor trekkraft må da til under normale forhold... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Finnes det en formel (regel) for å beregne hvor kraftig båtvinsj man må benytte, for dra en båt med en viss tyngde opp på en båthenger?

Forutsetter at båten "går" lett på kjølrullene.

Tyngst er det vel på det punktet like før at båten skal til å "bikke" ned på hengeren.

La oss si at båten er 500 kilo. Hvor stor trekkraft må da til under normale forhold... :yesnod:

Ganske elementært å regne ut i og for seg. Det man trenger er vinkelen som wiren danner med kjøllinjen på båten når baugen tipper maksimalt opp. Hvor mye båten maks. tipper i forhold til senterlinjen på båten kan man jo sette til 45 grader. Så kommer det inn hvor bratt rampen er der man skal ha opp båten.

 

Det blir noen parametre å forholde seg til, men slett ikke uoverkommelig. Du vil nok finne at friksjonen i rullene vil være en meget vesentlig faktor som du ikke vil kunne se bort fra.

 

Å dra båten opp et friksjonsløst skråplan på 45 grader vil ikke ta mer en 353 kg trekkraft (hvis jeg ikke har regna feil). Og da tar det, til sammenligning, 0 krefter å dra båten i horisontalplanet. M.a.o., gi båten en dytt, og den vil fortsette med samme fart og retning til evig tid. Helt umulig.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Man kan nok regne frem og tilbake på dette, men som Hulda er inne på, så vil nok friksjonen i rullene være et både vesentlig og litt uberegnelig moment her. Derfor kan noen tips fra virkeligheten sikkert gi en minst like god pekepinn: Til min båt, som med motor og litt ting og tang, veier ca. 700 kg., holder det godt med en vinsj som er merket med 540 kg (kat.nr. 15-860 i Biltema-katalogen) og 6mm wire.

Link to post
Share on other sites

... og hvis trekk-kraften blir for liten kan du jo bare doble wiren og henge en enkel blokk i kroken. På den måten får du doblet trekk-kraften, den eneste lille ulempen er at du må sveive inn dobbelt så meget wire, men det er sikkert ikke avgjørende.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Som nevnt av herrene over, praktisk erfaring teller mest akkurat her. Vær obs på det Poseidon skriver, grei måte. Men pass på at tårnet der winchen sitter i dette tilfellet må kunne ta dobblet last av merkelasten på winchen, minus friksjonen i trinsehjulet som du fester til baugen på båten. Det er så lett å kalkulere seg helt bort i tåka, fordi man regner ut fra parametre som egentlig ikke er tilstede.

Link to post
Share on other sites

Men pass på at tårnet der winchen sitter i dette tilfellet må kunne ta dobblet last av merkelasten på winchen . . . . . .

Ikke nødvendigvis. Hvis man fester "tampen" nede i selve hengeren og ikke oppe i tårnet, så blir heller ikke belastningen på tårnet mer enn halvdelen av trekk-kraften i båten.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Ikke nødvendigvis. Hvis man fester "tampen" nede i selve hengeren og ikke oppe i tårnet, så blir heller ikke belastningen på tårnet mer enn halvdelen av trekk-kraften i båten.

mvh

Poseidon

Mnjaaa, ikke helt riktig kanskje (flisespikkeri :confused: ) for hvis VINKELEN ned til festet i hengerramma blir for stor, blir det endel mere enn halvparten...

Et annet moment (som hører hjemme i strengen om "Båt på henger"?) er problemene med å få båten AV hengeren hvis rullene er trege eller båten har "satt seg" på hengeren... Dette er et problem jeg av og til har hvis rampen ikke er bratt nok! Derfor har jeg montert en liten ekstra vinsj under den store og bruker kasteblokk bak på hengeren; Meget effektivt og ved riktig bruk av vinsjene gir et kontrollert utsett! Høres komplisert ut kanskje, men det fungerer faktisk meget bra! Er nesten uunværlig ved vinterlagring av båten på flatt underlag (isoporklosser).

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Smart den der med kasteblokk bak og ekstravinsj, Marwin!

 

Selv har jeg brukt "naturmetoden" når jeg har hatt behov for å ta båten av hengeren hjemme: Feste ei stropp fra bak på båten og til nærmeste solide tre, sette en bukk under båten bak, frigjøre vinsjen og så dra hengeren frem unna båten vha. bilen, mens man underveis også setter en støtte under kjølen lenger foran på båten. Enig i at din metode gir bedre kontroll på prosessen!

 

Når så båten skal på hengeren igjen, rygges hengeren inn under kjølen foran på båten, bilen settes i fri og vha. vinsjen dras hengeren med bilen på slep, inn under båten igjen, før "naturfestet" bak løsnes.

Link to post
Share on other sites

Ikke nødvendigvis. Hvis man fester "tampen" nede i selve hengeren og ikke oppe i tårnet, så blir heller ikke belastningen på tårnet mer enn halvdelen av trekk-kraften i båten.

mvh

Poseidon

Kult å spikke fliser med Poseidon. Da får du heller ikke doblet trekkraften... Den blir til slutt mindre enn 1, avhengig av resultanten...

Link to post
Share on other sites

Kult å spikke fliser med Poseidon. Da får du heller ikke doblet trekkraften... Den blir til slutt mindre enn 1, avhengig av resultanten...

Nå tror jeg at vi snakker litt forbi hverandre; min tanke var å feste tampen i roten av tårnet  -  i stedenfor oppe i selve tårnet. Dermed ville han unngå å overføre noe ekstra bøyemoment til tårnet, men samtidig oppnå praktisk talt dobling av trekk-kraften.

Det andre poenget ditt: det som skjer like før wiren står loddrett er selvfølgelig at den horisontale trekk-kraften går mot null mens den vertikale øker til det som vinsjen er istand til å trekke  -  men i praksis er det neppe noe problem  :confused:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Takker for alle tips angående trekkraft på vinsj og hvordan man kan sette av båten for opplag.

 

Skjønner at det blir vanskelig å regne seg frem til dette, da det flere usikre verdier (friksjon). Det er vel bare å prøve seg frem, å se hvordan ting fungerer. Begynte å fundere på dette når Europris-vinsjen (som skulle trekke 900 Kg) knakk bolten som sveiva sitter på, samt at tannhjulene ble ødelagt av å dra opp en båt på ca 470 Kg.

 

Har kjøpt en Biltema-vinsj som trekker 1130 Kg nå, og håper denne er av bedre kvalitet. Denne har kanskje en overdreven stor trekkraft i forhold til båten, men det var ikke noe særlig gøy å bli stående med en båt halvveis opp på hengeren heller... :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...
...Et annet moment (som hører hjemme i strengen om "Båt på henger"?) er problemene med å få båten AV hengeren hvis rullene er trege eller båten har "satt seg" på hengeren... Dette er et problem jeg av og til har hvis rampen ikke er bratt nok! Derfor har jeg montert en liten ekstra vinsj under den store og bruker kasteblokk bak på hengeren; Meget effektivt og ved riktig bruk av vinsjene gir et kontrollert utsett! Høres komplisert ut kanskje, men det fungerer faktisk meget bra! Er nesten uunværlig ved vinterlagring av båten på flatt underlag (isoporklosser).

Har brukt dette i noen år nå, men tregheten bare økte (kjølruller med 60 mm Ø på det minste, med 25mm Ø tynt jernrør inni og en en bolt på 23 mmØ. Resultatet er at rullene ikke beveger seg (med båten oppå!) og etter noe bruk er ike rullene runde lenger. Gummien er for myk og gir etter.

Tok konsekvensen av dette og kjøpte et par meter POM (hardplast) (2500,-) og dreier nå nye ruller, men med 20 mm større diameter.

Ble litt jobbing ved dreibenken, men det skal bli spennende å se resultatet. :rolleyes:

 

(Når det gjelder vinterlagring, jekker jeg opp hengeren slik at hjulene nesten henger fritt og bruker et par plankebiter i tilllegg under kjølen (med jekk) for å avlaste kjølrullene.)

 

Har, siden denne strengen startet, også montert elektrisk winsj på hengeren. (IKKE av den aller billigste Biltematypen!!) og bruker en kasteblokk i tillegg (dobbler trekkraften).

 

Samt at Vitaraen er byttet ut med en HiAce med 4WD og 124 Hk. MYE letter å traile båt!, og ikke minst, å trekke henger med båt opp fra utsettplassen!

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Eller så kan man gjøre som jeg gjorde. Satte en el.vinsj som trakk 3260 kg. Den skulle trekke ca 1500 kg. På den måten visste jeg at jeg hadde nok kraft, slik at jeg slapp å bekymre meg eller regne på om vinsjen tålte båten :wink: ...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Hei vi bruker kasteblokk slik at vi dobbler kraften. Vinsjen er et gammelt spill med enorm utveksling. Motoren er en motor som er hentet fra en trafobryter og omkobla til kontunierlig drift Har ikke anelse hvor mye den tar. Vi har veldig bratt naustbru og tror i hvertfal det ville blitt veldig tungt om man skulle vinsja inn for håndmakt. Vi har fjernkontroll på vinsjen sånn at i teorien kan man ta opp båten alene.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...