Jump to content

Kjempefornøyd etter assistanse fra Sjøassistanse!


Fanafjord

Recommended Posts

For noen uker siden har jeg faktisk måttet bruke Sjøassistanse. Fra før av hadde jeg gjennom VHF kurs fått et veldig godt inntrykk av kystradioen og deres folk.

 

Jeg klarte å knekke av en del av hydrauliske styringen, slik at jeg mistet all styring på en stor utenbordsmotor langt ut på korsfjorden. Etter å ha prøvd litt, fant jeg ut at jeg kunne ikke gå for egen maskin. Jeg kalte på Rogaland Radio (med VHF selvfølgelig :smash: ) og de satte meg i forbindelse med en redningsskøyte som var i nærheten. Redningsskøyta slepte meg hjem, fra Korsfjorden til inne i Lysefjorden (Til de som er fra denne kanten.) Dette var ikke så voldsomt langt slep.

 

Folk på redningsskøyta var veldig proffe og flinke, men man merket jo at de ikke var så blide på Sjøassistanse. Fikk selvfølgelig brosjyrer og reklamemateriell for redningselskapet.

 

Kystradioen var forresten kjempebra nå de snakket med en litt nervøs skipper uten styring! Så takk til dem. :flag:

 

En uke senere fikk jeg regning fra NSSR på nesten nøyaktig 6000 kroner. Fant ut at det er faktisk 1000 kroner mer en Sjøassistanse dekker. Jeg var ganske spent om Sjøassistanse kom til å oppføre seg firkantet, eller om de ser på et slep som et slep.

 

Så jeg sendte rengningen fra NSSR til Sjøassistanse og forklarte at jeg syntes grensen på 5000 kr var litt lav når et nokså normalt slep kunne lett komme opp i 6000 kr.

 

Idag fikk jeg brev tilbake som sa at de så på saken og at de øker beløpsgrensen til 7500 kr for personer med VHF konsesjon fra 1.mai og at jeg får betaling etter de nye rettningslinjene selv om det skjedde før. Det må jeg si er kjempebra behandling av kundene og fortjener virkelig respekt. Jeg er kjempefornød med både formidling av assistansen og måten de har håndtert saken på etterpå!

 

:cheers:

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Folk på redningsskøyta var veldig proffe og flinke, men man merket jo at de ikke var så blide på Sjøassistanse. Fikk selvfølgelig brosjyrer og reklamemateriell for redningselskapet.

Er det noe rart da? Sjøassistanse markedsfører og selger en tjeneste som de bruker andre til å levere. Og etter hva jeg forstår så har de ikke engang noen avtale med NSSR.

 

Men det er jo flott at du fikk den hjelpen du trengte og slipper kostnaden. Akkurat på samme måte som om du hadde vært medlem av Kystpatruljen.

mvh Knut Erik

Link to post

Flott at du fikk dekket dine utgifter men må si meg en smule sjokkert at et såpass lite slep sprengte grensene til Sjøassistanse. Bekrefter jo egentlig at NSSR er der en bør være medlem...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Jeg syns det er to ting som er litt urimelig å ta Sjøassistanse for:

 

- Når slep er blitt dyrere enn de har vært før, så er det kanskje en skjult agenda fra NSSR sin side for å bli kvitt en ny konkurrent?

 

- NSSR får jo betalt for slep (og vel så det). Så det høres urimelig ut å late som om de gjør det ut av ren veldedighet.

 

Jeg synes det er bra med konkurranse. Det er derfor jeg valgte Sjøassistanse i første omgang. Det som er et problem er at NSSR har et kvasimonopol mange steder i landet når det gjelder selve assistansen ute. Jeg er helt for å danne et nettverk av båter som kan tilby slep mot noe godtgjørelse (men langt under NSSR sine priser) som virkelig skaper konkurranse i dette markedet. Hadde vi fått prisen for et slik assistanse i sommermånadene ned mot halvpart hadde vi alle tjent på dette.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Jeg syns det er to ting som er litt urimelig å ta Sjøassistanse for:

 

- Når slep er blitt dyrere enn de har vært før, så er det kanskje en skjult agenda fra NSSR sin side for å bli kvitt en ny konkurrent?

Om jeg husker rett står det i instruksjonene ombord på RS at det skal opplyses om slepekostnaden før slepet tar til. Jeg vet ikke om det har blitt dyrere enn før.

 

NSSR driver butikk definitivt - men alt overskudd går jo tilbake til organisasjonen selv - som igjen sikrer driften av skøytene.

For meg er redningsselskapet noe av det beste som finnes for sikkerheten til sjøs. Jeg har vært medlem så lenge jeg har hatt egen båt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Og de hadde kommet og hjulpet uansett om man er medlem av Sjøassistanse eller ikke. Og uansett om man er medlem av Sjøassistanse eller ikke ville Kystradiostasjonen hjulpet. Men penger får du bare tilbake om du er medlem av Sjøassistanse. Er du medlem av NSSR/Kystpatruljen dekkes slep til nærmeste havn

 

Se mer her

her er også prislisten

Link to post
Flott at du fikk dekket dine utgifter men må si meg en smule sjokkert at et såpass lite slep sprengte grensene til Sjøassistanse. Bekrefter jo egentlig at NSSR er der en bør være medlem...

 

Bare for å ha sagt det, du skal være i stor fare før du slipper å betale for slep selv om du er medlem av "Kystpatruljen". For noen år siden lå jeg med båt på fast moring inne i en liten fjord på østlandet. Det var dårlige bunnforhold (hard sand) og moringen var nylig lagt ned. En tirsdag blåste det opp til kuling (18 m/sek) og moringen ga seg. Jeg måtte løpe til båten sammen med en kamerat som var på besøk og vi klarte etter masse strev å komme oss om bord i båten som da lå helt inne i en vik og slo mot bunnen. Dette ver en 23 fot daycruiser med hekkagregat. Vi tok sjansem på å starte og "kjøre båten av grunn". Det fantes inne i denne fjorden ingen plass å oppdrive så vi måtte komme oss ut og til tryggere havn. I munningen av fjorden opplevde vi at bølgene ble så store at dette var det reneste vannvidd. Etter nøye overveielse gikk jeg til det skrittet å kontakte redningsskøyta. Da fikk jeg beskjed om at vi ikke befant oss i havsnød og at vi måtte betale for slepet. For ordens skyld, vi lå i Naverfjorden og måtte rundt Rakke for å komme til sikker havn i Stavern. Skipperen på skøyta la til: Du kan nappe av dieselslangen så slipper du å betale. Dette var noe vi absolutt ikke ville gjøre under rådende forhold (hadde ikke gjort det uansett) så jeg ga beskjed om at, betaling eller ikke, egentlig ikke spilte noen rolle bare de ville komme å hjelpe oss.

 

Dette er de værste forhold jeg noen gang har opplevd i dette området på sommertid. I ettertid har jeg tenk på at jeg siden tidlig 80-tall har vært medlem i kystpatruljen, men kun denne gangen benyttet meg av deres hjelp. Da føltes det litt merkelig å måtte betale for et slep jeg IKKE hadde klart meg uten......

Så kanskje ikke Sjøassistanse er så dum alikevel, da slipper man uansett å betale !

 

(For ordens skyld, det er NSSR som har ressursene i orden og gir oss tryggheten vi er så avhengig av, så dette er ikke noe "enten eller", men et "både og".)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...